به گزارش گروه بینالملل مانا، شرکت Norsepower فنلاند اخیراً پیشرانهای بادی را بر روی چند کشتی به صورت آزمایشی نصب کرده که نتایج حاصله صرفهجویی ۱۰ درصدی را عاید صاحبان کشتی میکند.
"توماس ریسکی" مدیرعامل Norsepower در این زمینه گفت: تا کنون پنج بادبان Rotor Sails را بر روی چند کشتی فلهبر و نفتکش نصب کردیم که با جریان باد به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند.
وی افزود: استفاده از نیروی محرکۀ بادی در صنعت کشتیرانی ارزش فوقالعادهای دارد به گونهای که با کمترین هزینه صرفهجویی را عاید صنعت کشتیرانی میکند.
وی با اشاره به اینکه بادبانهای مکانیکی استوانهای بزرگ ۳۰ متر طول و ۵ متر عرض دارند یادآورشد: این پیشرانها مورد تایید Lloyd’s Register) LR’s) و، abb قرار گرفته و نتایج حاصله از آن مثبت است به گونهای که برای نصب این پیشرانهها در سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی کردهایم.
Rotor Sails نیروی محرکه کمکی به کشتی میدهد تا شاهد مصرف بهینه سوخت کشتی باشیم. این پیشرانۀ بادی اولین بار روی کشتی Maersk Tankers نصب شده و نتایج حاصل از آن رضایت بخش است.
"تامی توماسن" مدیر ارشد فنی Maersk Tankers نیز گفت: خوشبختانه استفاده از پیشرانه هزینۀ چندانی برای صاحبان کشتی ندارد و پس از نصب آن هیچ هزینهای را مالک کشتی متحمل نمیشود.
"اندرو اسکات" مدیر برنامه HDV انرژی تجدید پذیر دریایی و دریایی ETI در این زمینه گفت: این فنّاوری برای تانکرها و کشتیهای فلهبر خشک بسیار مناسب است.
دکتر"Grahaeme Henderson" معاون رئیس شرکت Shell Shipping & Maritime نیز گفت: این یک فنّاوری پیشرانۀ کمکی بادی تایید شده است که خوشبختانه در صنعت دریایی قابل دسترسی است و هزینۀ چندانی برای خرید تجهیزات لازم نیست.
وی گفت: یکی از فعالیتهای این پیشرانه آن است که هنگام وزش باد به موتورهای کشتی کمک میکند تا سوخت کمتری مصرف کنند در واقع به موتورها کمتر فشار وارد میشود.