۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۸

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت: موتور بازار سهام گرم شد

بورس تهران هفته گذشته با را با بازدهی مثبت، اما اندک به پایان رساند. در نتیجه طی پنج جلسه معاملاتی اولین هفته آبان ماه شاهد رشد ۱.۶ درصدی شاخص کل بورس بودیم.
کد خبر: ۸۸۳۷۸
بورس تهران در هفته‌ای که گذشت: موتور بازار سهام گرم شد
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، اما از فاکتور‌های مهم بازار در هفته گذشته حجم بالای معاملات بود، به طوری که میانگین حجم و ارزش معاملات در هفته گذشته طی سه ماهه اخیر بی‌سابقه بوده است.
این موضوع پالس مثبتی برای پایان روند نزولی بازار است و نشان می‌دهد که بازار سهام به تدریج از مسیر نزولی بازگشته و خریداران در حال ورود به بازار هستند.
هرچند هنوز جریان پول حقیقی پرقدرت وارد بازار نشده، اما تحرکات هفته گذشته نشان می‌دهد پول‌های پارک شده در کارگزاری‌ها و همچنین در بازار‌های موازی در اندیشه خرید سهام هستند.
آمار معاملات
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه به عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته ماقبل حدود ۱.۶ درصد رشد داشت.
به این ترتیب این متغیر در پنج  جلسه اخیر ۲۲ هزار واحد رشد کرد و در پایان روز چهارشنبه ۵ آذرماه با عدد یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد به معاملات پایان داد.
در پنج روز معاملاتی این هفته بورس نماد‌های ایران خودرو، سایپا، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تجارت در گروه نماد‌های پربیننده قرار داشتند.
در هفته‌ای که گذشت زراعت و خدمات وابسته، عمده فروشی، محصولات کاغذی، سایر واسطه‌گری‌های مالی، بیمه و بازنشستگی، قند و شکر، بانک‌ها و موسسات اعتباری، محصولات کامپیوتری، الکترونیکی و نوری، فرآورده‌های نفتی، دارویی، رایانه، خرده فروشی، استخراج نفت و گاز به جز اکتشافات و دستگاه‌های برقی با بالاترین درصد بازدهی همراه بودند.
همچنین نماد منسوجات، فنی و مهندسی، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم، کاشی و سرامیک، لاستیک و پلاستیک، فلزات اساسی، چاپ، هتل و رستوران، پیمانکاری صنعتی و مخابرات از جمله نماد‌هایی بودند که بازدهی منفی را در بازار به همراه داشتند.
پیش بینی هفته
کارشناسان معتقدند بازار این هفته نیز مثل هفته گذشته می‌تواند در روندی مثبت و متعادل به کار خود ادامه دهد. از دیگر مشخصه‌های پیش‌بینی شده برای هفته جاری نیز مثل معاملات روز‌های گذشته، پرحجم بودن داد و ستد‌ها است.
کارشناسان تاکید دارند مثبت شدن جریان ورود پول حقیقی به بازار سهام می‌تواند محرکی قدرتمند برای شروع روند صعودی برای بازار باشد.
آن‌ها به سرمایه گذاران توصیه می‌کنند از این به بعد در انتظار بازاری مطلق صعودی نباشند، اتفاقی که طی ماه‌های ابتدایی سال رخ داد قطعا مجدداً تکرار نخواهد شد. بلکه پیش بینی می‌شود بازار از این به بعد در یک روند صعودی آرام، با شتاب کم، اما پایدار حرکت کند که در صورت نتخاب سهام مناسب و بر پایه تحلیل بنیادی می‌توان بازدهی خوبی را شناسایی کرد.
همچنین طی هفته گذشته شاهد انتشار گزارش‌های ماهیانه تولید و فروش شرکت‌ها در سامانه کدال بودیم، این گزارش‌ها به خصوص در گروه‌های پتروشیمی، فلزی، معدنی و بانکی حاوی خبر‌های خوب و امیدوار کننده‌ای برای بازار بود که می‌تواند نماد‌های این صنایع را برای سرمایه گذاران جذاب کند.
گروه حمل و نقل چه کردند؟
گروه حمل و نقل طی هفته گذشته با بازدهی منفی دو درصدی اندکی عقب‌تر از بازار حرکت کرد. بررسی نماد‌های حاضر در این گروه نشان می‌دهد که هفت نماد این گروه با رشد قیمت سهام و هشت نماد با بازدهی منفی همراه بودند.
بهترین نماد با بازدهی ۱۶ درصدی طی هفته گذشته کشتیرانی دریای خزر بود که با رشد قیمت ۱۶ درصدی در صدر گروه حمل و نقل قرار گرفت.
نماد تایدواتر خاورمیانه نیز طی هفته گذشته با بازدهی مثبت ۱۳ درصدی، کام سهامدارانش را شیرین کرد. سهام خط دریا بندر با نماد حبندر، سومین سهم پربازده بازار در گروه حمل و نقل طی هفته گذشته بود.
اما نگاهی به انتهای جدول این گروه نشان می‌دهد که مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با نماد حپترو بازدهی منفی ۱۶ درصدی داشته و بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. پس از آن کشتیرانی آریا با نماد حاریا دومین نماد با بازدهی منفی است که ۸ درصد کاهش قیمت سهام را تجربه کرده است.
بررسی نماد‌های گروه حمل و نقل نشان می‌دهد سهام شرکت کشتیرانی ایران با نماد حکشتی طی هفته گذشته بدون نوسان قیمتی خاصی شاهد معاملات پرحجمی بود و در نهایت نیز روز چهارشنبه هفته گذشته کار خود را با صف خرید سنگین در سقف قیمتی به پایان رساند. امروز هم این نماد با رشد قیمت پنج درصدی و معامله بیش از ۲۸ میلیون سهم در پایان بازار صف خرید ۱۵ میلیونی را ثبت کرد. روند معاملات پرحجم این نماد طی روز‌های اخیر، نوید روز‌های خوبی را برای این سهم می‌دهد.


ارسال نظرات
آخرین اخبار