۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
در سپتامبر ۲۰۲۰؛

نرخ‌های چارتری بازار فله خشک صعودی خواهد بود

نرخ‌های چارتری بازار فله خشک صعودی خواهد بود
مؤسسه Drewry نسبت به نرخ‌های چارتری بازار فله خشک در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ خوش بین است.
کد خبر: ۸۷۶۱۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، Drewry در جدیدترین تحلیل ماهانه خود از بازار فله خشک نوشت: با توجه به تولید بسیار خوب فولاد چینی و واردات بسیار مناسب سنگ آهن، نسبت به نرخ‌های چارتری بازار فلۀ خشک در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ خوش‌بین هستیم و انتظار می‌رود شاهد روند صعودی باشیم.

این گزارش ادامه داد: طی هفت ماه نخست ۲۰۲۰، تولید فولاد خام چین رشد ۳.۳ درصد را نشان داد. نکتۀ قابل توجه اینکه، به دنبال فروکش کردن سیلاب، فعالیت ساخت و ساز در این کشور جهش پیدا خواهد کرد و تقاضا برای فولاد در کشور شیب صعودی تندتری می‌گیرد، از این رو، تنور بازار فله‌بر‌های حامل این محصول داغ‌تر خواهد شد.

علاوه بر این با عنایت به قوانین محیطی سختگیرانه، تقاضا برای سنگ آهن با کیفیت بالا روند صعودی را در چین طی خواهد کرد، این روند عامل محرکی برای معدن Vale برزیل خواهد بود تا هاب خردایش سنگ آهن را بازگشایی کند تا اینکه بتواند ظرفیت تولید سالیانه را به سه میلیون تُن برساند.

شایان ذکراست: در حالیکه تثبیت رشد اقتصادی همچنان در اولویت چین قرار دارد، این کشور به شدت بر روی بخش زیرساختاری سرمایه گذاری می‌کند که این امر موجب حمایت از تولید سیمان داخلی و واردات کلینکرمی‌شود. چین کلینکر را عمدتاً از کشور‌های نزدیک مانند ویتنام- کره جنوبی، تایلند و اندونزی وارد می‌کند، افزایش واردات کلینکر تقاضا برای فله‌بر‌های هندی سایز در آسیا را افزایش خواهد داد.

با این وجود، اُفت تقاضای ذغال‌ سنگ در اروپا یک نگرانی عمده برای جذب فله‌بر‌های کیپ‌سایز و پاناماکس در حوزه آتلانتیک به شمار می‌آید. قانون‌گذاران انرژی آلمان در نظر دارند یک مزایده را در ماه جاری برای بستن چهار گیگاوات از ظرفیت تولید نیروگاه با سوخت ذغال سنگ برگزار کند. این مناقصه‌ها همراستا با هدف دولت برای توقف تدریجی استفاده از ذغال سنگ در تولید نیرو تا سال ۲۰۳۸ است. مشابه با آلمان، چندین کشور اروپایی نیز در تلاش برای توقف تدریجی استفاده از ذغال‌ سنگ در بلند مدت هستند که در نتیجه ظرفیت تولید ذغال سنگ در منطقه رو به نزول خواهد رفت.

این گزارش همچنین در پایان نوشت: از آنجایی‌که فله‌بر‌های جدید ساخته شده که معادل دو درصد از کل ظرفیت ناوگان جهانی را تشکیل می‌دهند قرار است در ماه‌های باقی‌مانده ۲۰۲۰ تحویل داده شوند، ظرفیت ناوگان جهانی فلۀ خشک به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. در ماه آگوست ۲۰۲۰، به دلیل اپیدمی کرونا و سرکوب فعالیت جذب فله‌بر‌ها در سراسر جهان، ظرفیت ناوگان بیکار فلۀ خشک سهم هفت درصدی از کل ناوگان جهانی را به خود اختصاص داد. اینکه سهم در سپتامبر ۲۰۲۰ به چه عددی خواهد رسید سوالی است که در آینده‌ای نه چندان دور به آن پاسخ خواهیم داد!
ارسال نظرات
آخرین اخبار