به گزارش گروه بینالملل مانا، آلفالاینر در جدیدترین تحلیل خود در ابتدا نگاهی بر تأثیر شیوع ویروس کووید ۱۹ بر تحولات ارزش سهام خطوط کشتیرانی برتر دنیا انداخت و نوشت: ترس از ویروس کووید ۱۹ چنان بر سرمایهگذاران در صنعت کشتیرانی غلبه کرده است که ارزش سهام خطوط کشتیرانی برتر ریزش ۱۰ الی ۳۵ درصدی را طی نیمه نخست ۲۰۲۰ تجربه کرده است. به طوریکه سهام B. کشتیرانی مرسک دانمارک (کانتینر + فعالیت دیگر) به سطح پایین ۴۹۷۶ DKK برای هر سهم درماه مارس سقوط کرد که نسبت به نخستین روز تجارت سهام در بازار ۲۰۲۰، اُفت ۴۸ درصدی را نشان میدهد.
علیرغم روند بهبود پایدار، اما ارزش سهام در پایان ماه ژوئن نسبت به ابتدای سال، ۲۰ درصد کاهش داشته است. همچنین ارزش سهام کشتیرانی کاسکوی چین سقوط ۴۵ درصدی را به نمایش گذاشت.
براساس این گزارش، نمودار سهام کانتینری شرکتهای کشتیرانی OOCL هنگ کنگ، اورگرین، ونهای و یانگ مینگ تایوان نوسان کمتری را به نمایش گذاشت. سه خط کشتیرانی تایوان، حداکثر سقوط ارزش سهام را در رِنج ۳۰ الی ۳۵ درصدی طی نیمه نخست سال تجربه کردند. کشتیرانی هنگ کنگ نیز ریزش ۲۰ درصدی ارزش سهام را شاهد بود. همچنین در بازه زمانی ۱۹ الی ۲۳ مارس، سطح اعتماد سرمایهگذاران آسیایی به شدت کاهش پیدا کرد.
از رخدادهای مهم دیگر صنعت کشتیرانی اینکه، از یکم ماه اکتبر ۲۰۲۰، کشتیرانی CMA CGM فرانسه، تبدیل به خط کشتیرانی تجاری انحصاری در مسیر تجاری ترانسپاسیفیک خواهد شد. خط کشتیرانی مذکور همچنین از پایان ماه جاری خط سرویسدهی جدید آسیا- آفریقایغربی و بالعکس را راه اندازی میکند.