حضور بیژن نامدار زنگنه در صحن علنی مجلس:
مشکل سوخت اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند/ برای بهینهسازی پالایشگاهها ۱۰ میلیارد دلار سرمایه لازم است
نمایندگان مجلس از پاسخهای وزیر نفت که امروز دوشنبه ۲۳ دی برای پاسخ به سوال کریمی نماینده اراک به مجلس آمده بود، قانع شدند. همچنین نجفی و فتحی از طرح سوال خود از زنگنه انصراف دادند.
به گزارش مانا در جلسه علنی امروز (دوشنبه) علیاکبر کریمی نماینده اراک سوالی از وزیر نفت درباره علت کوتاهی وزارت نفت در مورد برنامهریزی لازم جهت تولید سوخت کم سولفور برای شناورها در کشور را مطرح کرد.
در ادامه پاسخهای وزیر نفت، کریمی گفت که از این پاسخها قانع نشده، چون معتقد است عملکرد وزیر نفت نسبتی به اقتصاد مقاومتی در طول سالهای گذشته نداشته است.
این سوال به رأی نمایندگان گذاشته شد و نمایندگان با ۱۰۶ رأی موافق، ۵۲ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در مجلس اعلام کردند که از پاسخهای وزیر قانع شدهاند.
مسعود پزشکیان نیز بعد از رأی مجلس تأکید کرد که نمایندگان از پاسخهای وزیر نفت قانع شدند.
نجفی و فتحی از طرح سوال خود انصراف دادند
همچنین احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی بیان کرد: محمدرضا نجفی و محمد جواد فتحی از سوالی که قرار بود امروز مطابق دستور جلسه علنی مجلس از وزیر نفت مطرح کنند انصراف دادند. آنها اعلام کردند در خصوص مسائل دیگری سوال دارند که بعدا آن را طرح کرده و بررسی خواهند کرد.
زنگنه: مشکل سوخت اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در جلسه علنی صبح امروز دوشنبه مجلس و در پاسخ به سوال علی اکبر کریمی نماینده اراک درباره چگونگی تامین سوخت با سولفور کم گفت: این سوال یک بار دیگر در اردیبهشت سال جاری از سوی آقای ساری نماینده اهواز مطرح شده و من به آن پاسخ دادم. اما ظاهراً از نظر آیین نامه داخلی مجلس هر چند بار سوالی مطرح شود باید به آن پاسخ دهیم.
وی افزود: در سال ۲۰۱۷ یک میلیون تُن در روز تولید نفت کوره جهان بوده که دو درصد حاوی گوگرد کمتر از نیم درصد بوده و با استاندارد وضع شده تطابق داشته است. در مجموع دو سوم نفت کوره تولیدی جهان که به عنوان سوخت کشتیها مصرف میشود گوگرد بالای دو و نیم درصد دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر که قرار است گوگرد نفت کوره زیر نیم درصد بیاید قیمت مازوت کاهش و قیمت نفت کوره کم سولفور افزایش یافته است. کشور ما هم در شرایط عادی فعالیت پالایشگاهها مقدار نفت کورهای که در روز تولید میکند ۴۰ هزار تُن است که ۱۳ هزار تن مربوط به آبادان است و تصفیه مجدد میشود و تقریبا ۲۰ هزار تُن نفت کوره با سولفور بالا داریم.
زنگنه یاد آور شد: راه حل تهیه نفت کوره با سولفور کم بهینه سازی پالایشگاهها است تا هم گوگرد نفت کوره و هم تولید نفت کوره کاهش یابد که این نیازمند ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری است و در شرایط فعلی دسترسی به آن به این سادگی امکان پذیر نیست.
وزیر نفت تأکید کرد: من بارها گفتم که قیمت سوخت یا نفت کوره کم سولفور به شدت بالا میرود و این واقعیت بازار است. قیمت کشتیرانی در دنیا هم بالا رفته ما راه حلهایی داریم که من آنها را خدمت وزیر راه نوشتم. یکی استناد به قانونی که به کشتیها تکلیف میکند باید سوخت با گوگرد زیر نیم درصد استفاده کند. اما اگر کشتی بگوید امکان تامین سوخت کم سولفور را ندارد میتواند از سوخت با سولفور بالا استفاده کند. جمهوری اسلامی ایران هم میتواند به دلیل شرایط اضطراری به این قانون استناد کند این حق قانونی و حقوقی ما است.
وزیر نفت یکی از راه حلها را تجهیز کشتیها به اسکرابر عنوان و خاطر نشان کرد: این سیستمی است که بین دو تا هفت میلیون دلار هزینه دارد. حتی از بهینه سازی پالایشگاهها نیز به لحاظ اقتصادی بهتر است، ولی هیچ کشتی ایرانی این کار را نکردند. کشتیها در سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ فرصت داشتند اسکرابر نصب کنند. چرا این کار را نکردند. اخیراً هم ضمنی میگویند سوخت ارزان و یارانهای به ما بدهید.
زنگنه خاطرنشان کرد: روش بعدی اختلاط است. ما در این باره جلسات متعدد داشتیم و با همکاری شرکت نفتکش به ترکیب سوختی رسیدیم که در موتورهای فعلی جواب میدهد. موتوری که نفت کوره مصرف میکند نمیتواند نفت گاز مصرف کند لذا یک سوخت ترکیبی تولید شد که ۴۰ تا ۵۰ هزار تن در ماه قابل تامین است. حتی سوخت از بیرون ایران هم قابل تأمین است. روشهای دیگری هم هست مثل این که با روشهای شیمیایی مازوت را مخلوط میکنند که جدا شود بخش خصوصی در این زمینه فعال شده که مازوت با سولفور بالا را از ما بگیرد و مازوتی بدهد که سولفورش کم است.
وی با بیان این که مشکل تأمین سوخت با سولفور کم اختلالی در کشتیرانی ایجاد نمیکند، یادآور شد: مهمترین بخش کشتیرانی نفتکش است که اختلالی در آن ایجاد نمیشود. زیرا اگر اینچنین باشد صادرات ما هم دچار مشکل خواهد شد. البته مسائل دیگری هم است که به تحریمها بر میگردد و ذکر آن به مصلحت نیست.
زنگنه افزایش قیمت حمل و نقل را به دلیل افزایش قیمتهای بینالمللی عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی نرخهای آن طرف آزاد است فکر نمیکنم نمایندگان دنبال این باشند که از منابع محدود بودجه یارانهای برای سوخت نفتکش بگذاریم. من اجازه ندارم به کسی که تولید میکنم بگویم تولید را از قیمت جهانی کمتر بفروش. مگر این که شما در بودجه چنین چیزی تصویب کنید و دو سه هزار میلیارد تومان یارانه برای آن قرار دهید.
وزیر نفت در پایان گفت: شما در دنیا هر هیدروکربنی را بخواهید میتوانید بخرید، اما قیمتش متفاوت است. ما فعلاً میتوانیم نیاز کشتیهای اقیانوس پیما را با سوخت سولفور زیر نیم درصد تأمین کنیم.