به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقاتی Drewry در جدیدترین تحلیل ماهانه خود به تشریح بخشهای مختلف حمل و نقل دریایی پرداخت.
تانکر حمل نفت خام
با توجه به کاهش تعداد تانکر در دفترسفارش ساخت تانکرهای حمل نفت خام و درنتیجه تحویل پایین تانکرهای حمل نفت خام، پیشبینی میشود سرعت گسترش ظرفیت این ناوگان طی نیمه دوم سال جاری میلادی با کُندی پیش رود. علیرغم تحویل پایین شناور، افزایش فزاینده فرستادن تانکرها به یاردها به منظور مجهز شدن به اسکرابر، جلوی افزایش ظرفیت ناوگان جهانی را خواهد گرفت.
این درحالی است که درنیمۀ نخست سال جاری میلادی به دنبال تحویل بالای شناور و اوراق پایین، ظرفیت ناوگان تانکر حمل نفت خام شیب صعودی را به نمایش گذاشت. در بازه زمانی ژانویه الی جولای سال جاری میلادی، نزدیک به ۲۰ میلیون DWT ظرفیت تحویل داده شده، این رقم درمدت مشابه سال گذشتۀ میلادی ۱۳ میلیون DWT ظرفیت گزارش شده است.
سایۀ سنگین گسترش ظرفیت ناوگان و تقاضای ضعیف بر روی بازار نرخهای کرایۀ حمل بازار نفتکشهای غولپیکر سنگینی میکند، اما با این وجود مالکان چشم امید به دریافت سیگنالهای مثبت تقاضا با توجه به نزدیک شدن قانون ۲۰۲۰ آیمو دوخته اند. چالش اصلی بازار نفتکشهای غولپیکر، فعالیت چارترینگ ضعیف به دلیل کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک و کاهش صادرات نفت ایرانی است.
در ادامه این گزارش آمده است: به دنبال افزایش فعالیت پالایشگاه، نرخهای کرایۀ حمل در بازار تانکر سوئزماکس مسیر رو به بالا را طی ماههای آینده در پیش میگیرد، همچنین بازار نرخهای کرایۀ حمل تانکر افراماکس درآستانۀ بهبود قرار دارد. علاوه براین، سناریوی مشابهای برای بازار تانکر حمل مشتقّات نفتی انتظار میرود، به طوریکه تقاضای قوی نفت به همراه شیب صعودی تقاضای سوخت دیزل با نزدیک شدن به زمان اجرای قانون ۲۰۲۰ آیمو، تجارت بازار تانکر حمل مشتقّات نفتی را در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی رونق خواهد بخشید.
فله خشک
از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه جولای، مالکان فله خشک تنها ۱۲ میلیون و ۴۰۰ DWT ظرفیت سفارش دادند که نسبت به مدّت مشابه سال گذشته حکایت از روند کاهشی ۳۸.۷ درصد دارد. بلاتکلیفی پیرامون عملیاتی بودن اسکرابرها در بلند مدت سبب شده است که مالکان نسبت به سرمایه گذاری در بازار سفارش ساخت محتاط ترعمل کنند.
به دنبال افزایش بلاتکلیفی موقّتی برای بازار تقاضای سنگآهن چین، انتظار میرود تقاضای فلهبرکیپسایز درماه جاری روند نزولی را طی کند. همچنین چشمانداز بدبینانهای برای بازار فلهبر پاناماکس درماه جاری تصور شده است، اما با این وجود، گفته میشود نرخهای کرایۀ حمل در ماههای آینده بهبود را نشان دهند.
مالکان بازار فلهبر سوپراماکس نیز شاهد روزهای خوبی درماه جاری نخواهند بود، هرچند افزایش تقاضا برای کالاهای فله جزئی بین ماههای سپتامبر و دسامبر ۲۰۱۹، منجرخواهد شد نرخهای چارتری شناورهای پاناماکس دوباره قوّت بگیرند. دراین میان تنها چشمانداز مثبت برای فلهبرهندیسایز در ماه جاری پیش بینی شده است. دلیل این مسأله به افزایش تجارت غلات درمسیرهای طولانی باز میگردد.
کانتینری
تعرفۀ اضافی ده درصدی بر روی کالاهای چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار که از سوی آمریکا در ابتدای ماه آگوست سال جاری میلادی اعلام شد، موجب شعلهورتر شدن جنگ تجاری میان این دو کشور شد. اگرچه این مسأله بازار کانتینری را تحت تاثیر خود قرار میدهد و پیش بینی Drewry از رشد حجم جابهجایی جهانی کانتینر در بنادر جهان را از ۳.۹ درصد به سه درصد کاهش داده است، اما به هرحال رشد حجم جابهجایی جهانی کانتینری درسال جاری میلادی استمرار دارد.
لازم به ذکر است: درماه جولای سال جاری میلادی، ظرفیت ناوگان کشتی کانتینری بر روی ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار TEU قرار گرفت. ظرفیت دفتر سفارش ساخت به دو میلیون و ۴۰۰ هزار TEU رسید و ۱۸۴ هزار و ۶۴۰ TEU ظرفیت به ناوگان جهانی پیوست. همچنین بازار اوراق، پذیرای ظرفیت پایین هفت هزار و ۶۵ TEU بود.
شناورهای چندمنظوره
انتظار میرود به دلیل تقاضای پایین فصل تابستان و عملکرد ضعیف دو بخش (فله خشک و کانتینر)، نرخهای کرایۀ حمل شناورهای چند منظوره MPV درماه آگوست سال جاری میلادی روند نزولی را در پیش گیرد. اگرچه بازار شناورهای چند منظوره ضعیف باقی میماند، اما تمایل مالکان برای بخش کشتیهای حمل کالاهای فوق سنگین مثبت است.
ناگفته نماند، تنها یک شناور با ظرفیت ۲۰ هزار و ۵۰۰ TEU در ماه جولای سال جاری میلادی برای اوراق برده شد. برآورد میشود که این روند درماههای باقیمانده سال جاری میلادی استمرار داشته باشد. اوراق کمتر کشتیهای حمل کالاهای فوق سنگین، بازار نرخهای کرایۀ حمل شناور چند منظوره را تحت فشار قرار خواهد داد.