به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی آلفالاینر درنخستین تحلیل هفتگی بازار کشتیرانی کانتینری در ماه جاری، ابتدا به سراغ کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک رفت و نوشت:
*طی هفته های اخیر، تقاضا برای کشتی های کانتینری پاناماکس کلاسیک روند صعودی را در پیش گرفته است، براین اساس، تعداد کشتی های بیکار با ظرفیت چهار الی پنج هزار و 100 TEU کاهش شدیدی را تجربه کرد. به عبارت دیگر، تقاضای فزاینده برای جذب شناور در مسیرهای درون شرق دور که بزرگترین مسیر تجاری برای کشتی های پاناماکس به شمار می آید، منجر به افت چشم گیر کشتی های بیکار شد.
ناگفته نماند، تعداد کشتی های با ظرفیت بیش از چهارهزار TEU مستقردر مسیرهای تجاری منطقه ای شرق دور افزایش پایداری را به نمایش گذاشته است، به طوری که از 30 فروند در سال 2010 میلادی به 195 فروند درحال حاضر رسیده است، از این تعداد 153 فروند کشتی های پاناماکس کلاسیک هستند.
شایان ذکر است: از سال 2009 میلادی به این طرف، مجموع 161 فروند کشتی پاناماکس با ظرفیت چهار الی پنج هزار و 100 TEU اوراق شده اند. با این وجود، سرعت اوراق از سال 2017 به طور چشم گیری کاهش پیدا کرده است، چنانچه تنها دو فروند در سال 2018 میلادی روانه یاردهای اوراق شدند و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون اوراق پنج فروند به ثبت رسیده است.
*هلدینگ کشتیرانی کاسکوی چین با دریافت 230 میلیون دلار یارانه از دولت خود، توانست سود خالص 251 میلیون دلار را برای فعالیت های کشتیرانی کانتینری خود درسال 2018 میلادی ثبت کند.
* کشتیرانی کاسکوی چین نصب آزمایشی اسکرابرها را بر روی دو فروند کشتی کانتینری پاناماکس کلاسیک با ظرفیت 4253 TEU موسوم به COSCO AQABA و COSCO ASHDOD آغاز کرده است.
* کشتیرانی مرچنت هیوندایی کره جنوبی خبر از ضرر خالص 451 میلیون دلار برای عملیات کشتیرانی کانتینری خود در سال 2018 میلادی گزارش داد، این هشتمین سال متوالی بود که مرچنت هیوندایی ضرر مالی را در کارنامه خود ثبت می کند.
* کشتیرانی های کاسکوی چین، پی آی ال سنگاپور و ون های تایوان یک لینک ارتباطی مستقیم بین ویتانم شمالی و ساحل غربی آمریکا برقرار خواهند کرد.
* کشتیرانی MSC سوئیس خطوط سرویس دهی که آفریقای شرقی، خاورمیانه، دریای سرخ، هند و سریلانکا را به هم متصل می کند، بازسازی کرد.
* هلدینگ کشتیرانی ONE ژاپن خبر از بازسازی خط سرویس دهی آسیای شرقی-هند شرقی داد.
* براساس برنامه ریزی صورت گرفته، کشتیرانی MSC در سال جاری میلادی و سال آینده 11 فروند کشتی با ظرفیت 23 هزار TEU را تحویل خواهد گرفت، از این تعداد 6 فروند در کشتی سازی سامسونگ و پنج فروند در کشتی سازی Daewoo کره جنوبی ساخته می شود. تمامی این کشتی ها مجهز به اسکرابرهستند.
*GPI - بزرگترین اپراتور ترمینالی در بازار روسیه - از افزایش 12.2 درصد جابه جایی کانتینری درسال 2018 میلادی نسبت به سال 2017 میلادی خبر داد.