به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه تحقیقی Drewry درآخرین تحلیل بخش کانتینری درسال 2018 میلادی نوشت: نرخ کرایه حمل کانتینری رشد 6.5 درصد را درسال 2019 میلادی تجربه خواهد کرد، افزون براین، گرچه صنعت کشتیرانی کانتینری درسال 2018 میلادی سودآوری کوچکی را به ثبت رساند، اما درسال 2019 میلادی بازگشت سرمایه بزرگتر یعنی رقمی حدود چهار میلیارد دلار از آن انتظار می رود.
Drewry با اشاره به اینکه برآورد خود نسبت به تقاضای جهانی درسال 2019 میلادی را به 4.1 درصد تقلیل داده است، افزود: جنگ تجاری آمریکا- چین تنها دلیل تقلیل پیش بینی تقاضای جهانی نیست، بلکه روند نزولی اقتصاد جهانی وهمچنین افزایش نگرانی پیرامون تقویت اقتصاد چین که موتور اصلی رشد ترافیک کانتینری به شمارمی آید، ازجمله عوامل مهم دیگری هستند که هشدار افت تقاضا را به صدا در می آورند.
علی رغم اینکه گفته می شود عرضه و تقاضا روند بهبود را طی خواهد کرد، اما ممکن است به دلایلی درعمل مسیر به این گونه نباشد، برای مثال هیچ کس نمی داند پس از اینکه آتش بس 90 روزه بین آمریکا-چین به پایان برسد، چه اتفاقی رخ خواهد داد!
این گزارش ادامه داد: درطول سه ماهه سوم سال 2018 میلادی، 35 فروند شناورجدید به ناوگان جهانی کانتینر ملحق شد، روی هم رفته در یکم ماه اکتبر سال 2018 میلادی ناوگان کانتینری پنج هزار و 275 فروند شناور با مجموع ظرفیت 21 میلیون و 900 TEUرا در اختیار داشت.
همچنین در مدت مذکور تعداد 90 فروند کشتی کانتینری با مجموع ظرفیت 544 هزار TEU سفارش داده شد که از این تعداد 73 فروند درسال 2020 تحویل داده خواهند شد.
شایان ذکراست: پس از اینکه طی 9 ماه نخست سال 2018 میلادی تنها 25 فروند شناور با مجموع ظرفیت 42 هزار و 600 TEU روانه یاردهای اوراق شد، اما بازار در ماه اکتبر این سال به یکباره جان دوباره ای گرفت، به طوری که اوراق 18 فروند شناور با ظرفیت 33 هزار و 800 TEU به ثبت رسید. جهش ناگهانی اوراق را می توان به روند نزولی بازار چارتری مربوط دانست.
انتظار می رود روند افزایشی اوراق شیب تندتری به خود بگیرد، چرا که مالکان بیشتری به این واقعیت خواهند رسید که بسیاری از دارایی های آنها در جهان پسا سولفور با سوخت پایین 2020 دیگر مقرون به صرفه و اقتصادی نخواهند بود.
در ادامه این گزارش همچنین آمده است: سهم ناوگان بیکار از کل ناوگان جهانی به دو درصد درسال 2018 میلادی رسید، انتظارمی رود درسال 2019 میلادی این سهم به سه درصد افزایش پیدا کند، چرا که تعدادی از شناورها به منظور نصب اسکرابرها برای مدتی از گردونه فعالیت خارج خواهند شد و همچنین کشتی های قدیمی تر به دنبال قانون 2020 آیمو اجاره داده نمی شوند.
نرخ های چارتری در سال 2019 میلادی نتیجه سه عامل مهم خواهد بود:
*توازن عرضه-تقاضا
*قانون 2020 آیمو
*جنگ تجاری آمریکا - چین
انتظارمی رود رشد خالص ناوگان کانتینری درسال 2019 میلادی به 2.5 درصد برسد، درحالی که درسال 2018 میلادی 5.4 درصد گزارش شده است. همچنین تحویل شناور درسال 2019 میلادی زیر یک میلیون TEU خواهد بود، درحالی که درسال 2018 میلادی یک میلیون و 200 هزار TEU ظرفیت به ناوگان جهانی پیوست.
نکته مهم دیگر اینکه Drewry پیش بینی خود برای اوراق را از 345 هزار TEU درسال 2019 میلادی که در گزارش قبلی ذکر شده بود، به 450 هزار TEU ارتقا داد.
این گزارش درپایان نوشت: فعالیت خرید و فروش S&P درسال 2018 میلادی روند نزولی را در پیش گرفت. در 9 ماه نخست سال 2017 میلادی تعداد 247 فروند کشتی با ظرفیت حدود یک میلیون TEU دست به دست شد، اما طی 9 ماه نخست سال 2019 میلادی تعداد 191 فروند کشتی با ظرفیت تنها 610 هزار TEU به فروش رسید. انتظارمی رود بازار خرید و فروش S&P درسال 2019 میلادی سکوت مطلق را تجربه کند، چرا که مالکان در مورد اینکه شناورهای خود را به اسکرابرها مجهز کنند یا نه در دوراهی و تردید به سر خواهند برد.