۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷

فعالیت شناورهای بیکار از سر گرفته می شود

فعالیت شناورهای بیکار از سر گرفته می شود
میزان فعالیت بازار کشتیرانی در هفته گذشته در بخش معاملات شناور‌های دست دوم بیشترین میزان را به خود اختصاص داد و بخش چارتر این صنعت در روندی افولی قرار گرفت.
کد خبر: ۸۲۴۸۸
به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از بانچروکاستا، جنگ تجاری همچنان تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود را بر تجارت دریایی و صنعت کشتیرانی می‌گذارد به گونه‌ای که طی هفته گذشته معاملات در بخش شناور‌های دست دوم سودآورترین بود و میزان چارتر‌ها با نوسان شدید به کار خود پایان داد.
بی ثباتی ایجاد شده به دنبال جنگ تجاری بین دو قدرت برتر اقتصادی جهان و نتیجه اعمال ۲۵ درصدی تعرفه از سوی چین بر زغال سنگ آمریکا در آگوست سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت و به موجب آن واردات چین از آمریکا طی ۹ ماه نخست ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه سال به سال با افت ۵.۵ درصدی همراه و به ۲.۱ میلیون تن رسید. این درحالی است که رشد مثبت در واردات سنگ آهن چین در بازه زمانی ژانویه- اکتبر ۲۰۱۸ میلادی با ۱۱.۱ درصد افزایش به ۲۵۱.۴ میلیون تن رسید.
انتظار می‌رود، حمل و نقل زغال سنگ آمریکا به چین در ماه باقی مانده سال جاری در روندی کند ادامه یابد به گونه‌ای که رویترز اعلام کرد، هیچ زغالی سنگی از آمریکا در اکتبر و در بنادر چین تخلیه نمی‌شود. در ماه جاری تنها دو فروند شناور در بنادر چین بار خود را تخلیه کردند چرا که پیش از اعمال تعرفه‌ها در ۲۳ آگوست آمریکا را به مقصد چین ترک کرده بودند.
برای کنارآمدن با فقدان بازار چین در آمریکا، این کشور در تلاش است تا میزان فروش زغال سنگ خود را به دیگر مقاصد آسیایی افزایش دهد که در چند مورد موفقیت آمیز بوده است. رویترز نیز دراین باره نوشت: هند ۱۳.۵ میلیون تن زغال سنگ از آمریکا و در بازه زمانی ژانویه- اکتبر سال جاری میلادی وارد کرد که خبر از رشد ۳۶ درصدی آن در مقایسه سال به سال می‌دهد.
داده‌های تجاری منتشر شده از سوی وزارت دارایی ژاپن نشان می‌دهد، میزان واردات زغال سنگ از آمریکا به این کشور رشد ۲۸.۴ درصدی را طی ۹ ماه نخست در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته میلادی در کارنامه خود ثبت کرده و به هشت میلیون تن رسیده است. 
اما فروش زغال سنگ آمریکا به نقل از اتحادیه تجارت بین المللی کره همانند دیگر کشور‌ها در کره جنوبی موفقیت آمیز نبود و توانست تنها ۳.۸ میلیون تن زغال سنگ را با رشد ۱۶.۱ درصدی به این کشور صادر کند. 
واردات زغال سنگ خاورمیانه از آمریکا- ۳۶ ماه اخیر
باتلاق جنگ تجارت تمامی ندارد
چین- واردات زغال سنگ بر اساس مبدا
باتلاق جنگ تجارت تمامی ندارد
ژاپن- واردات زغال سنگ بر اساس مبدا
باتلاق جنگ تجارت تمامی ندارد
کره جنوبی- واردات زغال سنگ بر اساس مبدا 
باتلاق جنگ تجارت تمامی ندارد
چارترینگ
فله خشک
بازار کیپ سایز
بازار شناور‌های کیپ سایز در هفته گذشته به دنبال کاهش در میزان در آمد در مقایسه با شناور‌های پاناماکس و سوپراماکس و پیش از آغاز بهبود سالم فشار بسیار زیادی را متحمل شد. در بخش پاسفیک و مسیر چین-استرالیای غربی نرخ چارتر به شش میلیون دلار به ازای هر تن رسید و در پایان هفته با جهش یک دلاری در رقم هفت میلیون دلار در ازای هر تن به کار خود پایان داد.
نرخ چارترینگ در مسیر Tubarao/Qingdao از ۱۴.۷۵ میلیون دلار در ازای در تن و در نیمه نخست دسامبر گذشته و در روز جمعه به ۱۶ میلیون دلار برای هر تن رسید.
همین روند مشابه بین شناور‌های مدرن روزانه در رقم ۱۲ هزار دلار و برای مسافت‌های کوتاه فیکس شد و پایان هفته را با روند مثبت خوبی در کارنامه خود پشت سر گذاشت.
در هفته آتی انتظار می‌رود بازار شناور‌های کیپ سایز از پایین نقطه در هفته‌های گذشته روی نمودار پیشرفت سرعت خوبی را در افزایش نرخ‌ها تجربه کند.
بازار پاناماکس
بازار شناور‌های پاناماکس در آمریکای جنوبی رکورد جدیدی در میزان پایین نرخ‌های جابه جایی از خود نشان داد که خوشبختانه امید به بهبود آن وجود دارد. افزون بر آن، نرخ‌ها برای شناور‌های کامسارماکس مدرن در روز به ۱۴.۵۰۰ تا ۱۴.۷۵۰ دلار رسید و برای سفر‌های شرقی میزان پول پرداختی از سوی چارترکنندگان زمانی به مالکان (bb) به ۴۵۰ تا ۴۷۵ هزار دلار رسید. 
در منطقه آتلانتیک شمالی، سطح نرخ جابه جایی برای شناور‌هایی که فورا آماده بارگیری هستند پایین بود.
در حوزه پاسفیک نیز نرخ‌ها وضعیت چندان مطلوبی نداشت و مالکان در انتظار زمان بهتر برای جابه جایی بار خود هستند. این درحالی است که لیست تناژ شناور‌ها بسیار طولانی شده چراکه میزان تقاضای زغال سنگ چین با افت همراه است.
در بازار دوره‌ای نیز که شکاف بزرگی با بازار فوری را تجربه می‌کند وضعیت خوشایندی حاکم نبود و تعداد معاملات بسیار محدود اعلام شد.
بازار هندی و سوپراماکس
میزان فعالیت شناور‌های هندی سایز در خلیج آمریکا با کاهش همراه شد و برای شناوری با ظرفیت ۳۰ تا ۳۵ هزار DWT در مسیر اروپا/ مدیترانه به حدودا ۱۶ تا ۱۷ هزار دلار در روز رسید. بازار سوپراماکس در آتلانتیک و آمریکای جنوبی با رشد قوی همراه شد و بهترین میزان فعالیت در نیمه نخست دسامبر را در کارنامه خود ثبت کرد. میزان نرخ چارتر زمانی سفر (TCT) به سمت شرق به چهار تا پنج هزار دلار در روز رسید. 
بازار شناور‌های هندی سایز و سوپراماکس در اروپای شمالی در سطحی پایدار باقی ماند و تنها مسیری که شاهد افزایش در میزان نرخ جابه جایی بود، شناور‌های ۳۵ هزار DWT به سمت مدیترانه با ۱۲.۵۰۰ هزار دلار در روز اعلام شد. در مجموع، افول بازار پاناماکس هر دو بخش شناور‌های اولتراماکس و سوپراماکس را تحت تاثیر خود قرار داد به گونه‌ای که اوضاع در بازار شناور‌های آماده بارگیری نیز بسیار پیچیده و مبهم به نظر می‌رسد.
تانکر 
بازار تانکر نفت خام
فعالیت شناور‌های VLCC در هفته‌ای که گذشت شاهد روند مثبتی در حوزه خاورمیانه بود چراکه بار‌های جدید به اندازه کافی وارد بازار شد و زمینه را برای مالکان به منظور افزایش نرخ حمل فراهم کرد و به WS۹۰ رسید. بهبود در روند نرخ‌ها در آفریقای غربی حاکم بود، زیرا میزان تقاضا به پایداری قابل توجهی رسیده بود. بازار مثبت دیگری برای مالکان شناور‌های سوئزماکس در آفریقای غربی رقم خورد و نرخ جابه جایی به WS۱۵۰ رسید. افزون بر آن، فعالیت شناور‌ها در بازار مدیترانه و دریای بالتیک در جهشی صعودی قرار گرفت و در WS۱۸۰ ثابت ماند. 
بازار تانکر حمل محمولات نفتی
شرق بازار سوئز برای شناور‌های LR۲ در مسیر تجاری خاورمیانه/ژاپن روزانه به ۱۲ هزار دلار رسید این درحالی است که مسیر‌های تجاری خاورمیانه/اروپا شاهد رسیدن معاملات روز به ۱.۸ میلیون دلار بودند. در این میان، نرخ جابه جایی برای شناور‌های LR۱ به مقصد شرق ثابت ماند و نرخ چارتر زمانی را در رقم روزانه ۹ هزار دلار تجربه کرد. غرب بازار سوئز نیز برای شناور‌های LR۱ و LR۲ به ترتیب شاهد افزایش تجارت در مسیر اروپا/ژاپن و رسیدن هر یک به ترتیب به ۲.۰۵ و ۲.۲۵ میلیون دلار طی یک هفته شد.
بازار شناور‌های حمل محمولات نفتی تمیز هندی سایز در مدیترانه در روندی صعودی قرار گرفت و در مسیر‌های تجاری درون مدیترانه‌ای از WS۱۶۰ به WS۱۷۰ رشد داشت. این درحالی است که میزان بارگیری‌ها در دریای بالتیک نرخ جابه جایی را به WS۲۰۰ رساند.
بازار شناور‌های حمل محمولات نفتی کثیف نیز در مدیترانه شلوغ‌ترین هفته را از سرگذراند و نرخ‌های برای جابه جایی ۳۰ هزار میلیون تن بار از مدیترانه و دریای بالتیک به WS۲۲۵/۲۳۰ رسید. 
کانتینر
همزمان با پایان یافتن فصل اوج درخواست کانتینر در مسیر آسیا- اروپا، بازار کانتینر شاهد افت در نرخ‌های جابه جایی طی هفته گذشته بود. ناوگان شناور‌های کانتینری بیکار با افت ۱۳۰ هزار TEU همراه شد و طی دو هفته مورخ ۱۲ نوامبر سال جاری به ۵۳۱.۸۶۸ TEU رسید. آلفالاینر در این باره از افت شدید در ناوگان بیکار به دنبال از سرگیری فعالیت مجدد شناور‌ها و برنامه منظم سفر آن‌ها پس از تعطیلات طلایی در چین خبر داد. در این میان، شناور‌های کانتینری با ظرفیت چهار تا هفت هزار TEU به کار گرفته شدند. بازار چارتر برای شناور‌های بزرگتر با ظرفیت ۵.۵۰۰ به بالا هفته‌ای شلوغ را تجربه کرد این درحالی است که شناور‌های کوچک با ظرفیت سه هزار TEU و پایین‌تر با شرایطی چالش برانگیزی دست و پنجه نرم میکنند چرا که نرخ‌های جابه جایی امیدوارکننده نیست. 
خرید و فروش
سفارش ساخت شناور جدید
در بخش تانکر شرکت انرژی NGM سفارش ساخت یک فروند سوئزماکس به ظرفیت ۱۵۶ هزار DWT را برای تحویل در سال ۲۰۲۰ میلادی تایید نهایی کرد. افزون بر آن شرکت بین المللی سنگاپور موسوم به Wilmar چهار فروند تانکر حمل مواد شیمیایی با ظرفیت ۱۹.۷۰۰ TEU را هر یک به ارزش ۱۹.۸ میلیون دلار و تحویل ۲۰۲۰ میلادی در دفتر سفارش خود ثبت کرد. بازار فله خشک نیز شاهد سفارش ۱۰ فروند شناور کیپ سایز با ظرفیت حدودی ۱۸۰ هزار DWT بود که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی تحویل مالکان می‌شوند. 
شناور‌های دست دوم
بازار شناور‌های دست دوم فله خشک شاهد فروش یک فروند شناور ساخت سال ۲۰۰۲ میلادی با ظرفیت ۱۷۷ هزار DWT به ارزش ۱۳.۵۵ میلیون دلار بود. این درحالی است که در بخش پاناماکس شناور Silver Phoenix با ظرفیت ۷۴ هزار DWT ساخت سال ۲۰۰۶ میلادی تنها ۹.۵ میلیون دلار به خریدار چینی فروخته شد. در بخش شناور‌های سوپراماکس، یک فروند شناور ساخت سال ۲۰۱۰ میلادی با ظرفیت ۵۷ هزار DWT به خریدار چینی به قیمت ۱۲.۳ میلیون دلار فروخته شد و شناور هندی ماکس با ظرفیت ۴۷ هزار DWT ساخت ۱۹۹۹ میلادی به قیمت ۶.۳۵ میلیون دلار معامله شد.
در بخش تانکر و VLCC، شرکت Delta Tankers دو فروند شناور غول پیکر VLCC به ظرفیت ۳۲۰ هزار DWT و ساخت سال ۲۰۱۴ میلادی را خریداری کرد که ارزش کلی آن به ۱۱۴ میلیون دلار می‌رسد. افزون بر آن، شناور سوئزماکس با ظرفیت ۱۴۹ هزار DWT ساخت سال ۲۰۰۵ در یارد کشتی سازی دوو در نهایت با قیمت ۱۹ میلیون دلار به یوروتانکر به فروش رسید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار