به گزارش گروه بین الملل مانا و بر اساس آخرین گزارش ماهانه کلارکسونز از بازار تانکر، در سال 2018، پیشبینی میشود تقاضای نفت جهانی با 1.5 درصد افزایش به 99 میلیون بشکه در روز برسد. اگرچه تحلیلگران در حال حاضر از رشد نسبتاً خوبی در اقتصاد جهانی خبر میدهند، اما پیشبینی میشود با توجه به افزایش قیمت نفت که ناشی از برخی ریسکهای ژئوپولیتیکی است، رشد تقاضای نفت محدود شود.
همچنین پیشبینیها نشان میدهد، در سال جاری عرضه نفت جهانی رشد 1.8 درصدی داشته و به 98.2 میلیون بشکه در روز برسد که بهطور گسترده تحت تأثیر ایالات متحده است که پیشبینی میشود، عرضه خود را در کل سال 2018 حدود 14 درصد افزایش دهد. با وجود این، رشد چشمگیر در عرضه ایالات متحده تا حدودی با کاهش عرضه ونزوئلا و ایران جبران خواهد شد. البته علیرغم وضع مجدد تحریمها علیه ایران، همچنان عدم اطمینان حول کاهش تولید این کشور وجود دارد.
در حالیکه در ماه مه بخشهای مختلف بازار تانکر تحرکات مختلف داشت، در کل بخش تانکری تحت فشار باقی ماند. میانگین درآمدهای VLCC بیش از پیش کاهش یافت و به سه هزار و 185 دلار در روز رسید. اما میانگین درآمدهای مقطعی بخشهای سوئزماکس و افراماکس نسبت به ماه آوریل رشد داشت. در همین مدت، درآمدهای کشتیهای MR تانکر تمیز با میانگین روزانه 8 هزار و 672 دلار به کمترین سطح ماهانه در طول سال 2018 رسید.
با توجه به کاهش تقاضای نفت خام برخی از خریداران اصلی این ماده تا این لحظه از سال 2018، پیشبینی میشود رشد تقاضا برای تانکرهای حمل نفت خام در سال جاری به 2.4 درصد کاهش یابد. پیشبینی میشود رشد تجارت دریابرد نفت خام توسط برخی از عوامل محدود شود که از جمله مهمترین آنها کاهش شدید صادرات ونزوئلا، افت واردات ایالات متحده و رشد کندتر واردات چین است. با وجود این، کماکان پیشبینی میشود افزایش صادرات در مسیر طولانی بین آتلانتیک و آسیا رشد تجارت جهانی نفت خام را منجر شود. اگر چه اخیراً چین اعلام کرد، قصد دارد بر 25 درصد از واردات نفت خام ایالات متحده تعرفه اعمال کند و این موضوع میتواند بر تجارت نفت خام اثر بگذارد.
پیشبینی میشود در سال 2018 رشد ناوگان فعال تانکرهای حمل نفت خام به زیر 1 درصد برسد که تا حدودی به دلیل روند خوب اوراقسازی این دست از کشتیهاست. با این حال کاهش مازاد ظرفیت موجود در بازار فرآیندی زمان بر خواهد بود. همچنین پیشبینیها حاکی از آن است که رشد تقاضای تانکرهای حمل فرآوردههای نفتی در سال 2018 کندتر شده و به 2.6 درصد برسد. پیشبینی میشود با افزایش صادرات ایالات متحده به آمریکای لاتین رشد تجارت فرآوردههای نفتی محقق شود. توسعه ناوگان حمل فرآوردههای نفتی در سال 2018 بهطور چشمگیری کند شده و به 1.5 درصد رسیده است اما آنقدر مازاد عرضه در این بخش وجود دارد که برای بهبود شرایط بازار باید منتظر ماند.
پیشبینی میشود رشد تقاضای بخش VLCC از سطح پنج درصد در سال 2017 به دو درصد در سال 2018 برسد که به طور عمده ناشی از کاهش واردات به ایالات متحده و افت آهنگ رشد واردات به چین است. در سه ماهه اول سال 2018، واردات دریابرد نفت خام ایالات متحده 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2017 کاهش یافته در همین حال در این مدت واردات دریابرد نفت خام به چین، ژاپن و کره نیز نسبت به سال گذشته افت کرده است. با این وجود، در کل سال 2018 پیشبینی میشود که به دلیل رشد سریع صادرات نفت خام ایالات متحده به ویژه در مسیرهای طولانی به آسیا، تقاضای VLCC مساعد باشد. اگر چه تهدیدهای اخیر چین در خصوص اعمال تعرفه بر واردات نفت خام ایالات متحده میتواند بر صادرات این کشور به چین اثر بگذارد. در عین حال، هرگونه کاهش تولیدی توسط اعضای اوپک که در پی نشست 22 و 23 ژوئن صورت گیرد، میتواند بر روی تجارت نفت خام در سال 2018 تأثیر بگذارد.
در پی فعالیتهای منسجم اوراقسازی در سال جاری و با وجود اینکه در این سال 12.1 میلیون DWT کشتی جدید به ناوگان تانکری اضافه شود، پیشبینی میشود ناوگان فعال VLCC در سطح ثابتی نسبت به سال 2017 باقی بماند. به هر حال، ضمن پیشبینی مسکوت ماندن رشد تقاضا در سال 2018، وضعیت مازاد عرضه در بازار همچنان باقی خواهد ماند.