مهندس علیرضا خجسته در گفتگو با خبرنگار مانا تصویب قانون ملی حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی را از قوانین ملی برای مقابله با آلودگیهای نفتی اعلام کرد و اظهار داشت: هرگونه تخلیه یا نشت نفت یا مواد نفتی در دریا ممنوع است و با آلوده کننده برخورد خواهد شد.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: طبق ماده 14 قانون مذکور، آلوده کنندگان دریا از طریق ورود نفت، موظف به پرداخت هزینه های حاصل از عملیات پاکسازی و مقابله با آلودگی در دریا و ساحل هستند.
وی همچنین به تصویب طرح ملی آمادگی، مقابله و همکاری در برابر آلودگی نفتی در دریا و رودخانه های قابل کشتیرانی از سوی هیئت دولت در سال 91 اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور اقدام سریع در صورت وقوع سانحه آلودگی نفتی با همکاری ارگان های ذیربط به منظورجلوگیری از ورود خسارات جبران ناپذیر به محیط زیست دریایی، کشتیها و تاسیسات دریایی از سوی دولت به تصویب رسیده است.
مهندس خجسته، به لازم الاجرا شدن کنوانسیون مدیریت آب توازن کشتیها و رسوبات آن (BWM) در شهریورماه 1396 اشاره کرد و گفت: کنوانسیون مدیریت آب توازن با هدف انجام اقدامات لازم برای پیشگیری، کاهش و کنترل آلودگی محیط زیست دریایی از طریق انتقال گونه های غیربومی ناشی ازآب توازن کشتیها در سال 2004 از سوی سازمان آیمو مصوب شد و دولت ایران از سال 1380 فعالیتهای خود را در این زمینه آغاز و در سال 1390 به کنوانسیون فوق ملحق شد.
وی تهیه دستورالعمل و راهنماهای اجرایی مدیریت آب توازن کشتیها برای کشتیهای متردد به بنادر ایران، کنترل و بازرسی از کشتیها و گواهینامه های مربوطه براساس الزامات کنوانسیون، نمونه برداری از مخازن آب توازن کشتیها در صورت نیاز، صدور گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز کشتیهای تحت پرچم، مشارکت در انجام پروژه جهانی مدیریت آب توازن کشتیها، بازرسی از کشتی های ورودی مشکوک به بیماریهای عفونی مانند میکروب شبه وبا و برگزاری جلسات کارگروه اجرایی مدیریت آب توازن کشتیها با ارگان های ذیربط را از جمله اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای اقدامات اجرایی طبق کنوانسیون یاد شده عنوان کرد.
اقدامات اجرایی در توسعه سواحل مکرانمهندس خجسته در ادامه اختصاص یک فروند شناوربزرگ جستجو و نجات و مقابله با آلودگی دریا، انجام پایش های هوایی زیست محیطی و ارائه خدمات جستجو و نجات دریایی توسط دوفروند بالگرد مستقر در بنادر چابهار و جاسک، تامین تجهیزات مقابله با آلودگی دریا در بنادر چابهار و جاسک، ارائه خدمات دریافت مواد زائد از کشتیها در بندر چابهار را از اقدامات اجرایی در راستای مقابله با آلودگی های دریایی در توسعه سواحل مکران اعلام کرد.
وی همچنین راه اندازی مرکز فرعی جستجو و نجات دریایی در بندر جاسک، اختصاص دو فروند شناور ناجی 20 متری در دریای مکران، اختصاص قایق های سبک جستجو و نجات دریایی (RIB) در دریای مکران، ساخت فانوس دریایی در سواحل دریای مکران، تولید نقشه های دریایی دسترسی به بندر چابهار، ارتقای ایمنی دریانوردی با نصب علایم کمک ناوبری بر روی موج شکنهای مردمی احداث شده در منطقه و انجام هیدروگرافی کامل از بندر چابهار برای تهیه نقشه های دریایی با همکاری سازمان جغرافیایی ارتش را از دیگر اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در سواحل مکران در راستای ارتقای ایمنی دریایی و دریانوردی عنوان کرد.
مدیر کل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریا نوردی، اقدام به تشکیل کارگروه های تخصصی در زمینه های مرتبط با فعالیتهای بهبود زیرساختهای حمل و نقل آبی، عضویت در انجمن جهانی زیرساخت های حمل و نقل آبی (PIANC)، مدیریت محیط زیستی سواحل در مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) را از جمله اقدامات اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی در حفظ محیط زیست سواحل کشور برشمرد.
مهندس خجسته تاکید کرد: تکمیل شبکه پایش مشخصه های دریایی در آب ها و بنادر کشوراز جمله نصب بویه های موج نگار، ایستگاه های هواشناسی بندری و دستگاه های جزر و مد سنج، نصب و راه اندازی ایستگاه پایش برخط پارامترهای زیست محیطی در بندر شهید رجایی از جمله پایش و اندازه گیری آنلاین پارامترهای زیست محیطی از جمله اسیدیته (PH) آب دریا، آلودگی نفتی PAH، اکسیژن محلول (DO)، کدورت، دما و هدایت الکتریکی (شوری) نیز از دیگر اقدامات اجرایی سازمان بنادر و دریانوردی در حفظ محیط زیست سواحل کشور محسوب می شود.