به گزارش گروه بین الملل مانا لویدزلیست اینتلیجنس پیش بینی کرد: طی پنج سال آینده، ناوگان جهانی کشتیرانی رشد میانگین 4.1 درصد سالانه را تجربه کند، افزون بر این، ظرفیت ناوگان جهانی کشتیرانی به یک میلیارد و 650 میلیون DWT تا پایان سال 2021 خواهد رسید.
این گزارش ادامه داد: ظرفیت یک میلیارد و 650 میلیون DWT در سال 2021، کمی بالاتر از رشد ثبت شده طی پنج سال گذشته است، دلیل اصلی رشد ناوگان جهانی عمدتا به رشد بالای ناوگان در بخش های مختلف تانکر مرتبط است.
لازم به ذکر است: در پایان سال 2021، تعداد شناورهای ناوگان جهانی به 126 هزار و 670 فروند شناور خواهد رسید، در حالی که در ماه دسامبر سال 2017، ناوگان جهانی با 122 هزار و 935 فروند شناور فعالیت کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است: از لحاظ ظرفیت تناژخالص GT، بخش تانکر با رشد 112 میلیون تناژ خالص، شاهد بیشترین رشد طی پنج سال آینده خواهد بود، بخش های فله و جنرال کارگو نیز به ترتیب با رشد 100 و 69 میلیون تناژ خالص همراه خواهند بود.
افزون بر این، از جنبه سایز ناوگان، شناورهای فله و جنرال کارگو بزرگترین بخش را با سهم 37 درصدی بر عهده دارند. تانکر با رشد 30 درصد و شناورهای کانتینری و روـ رو با رشد 20 درصد جایگاه بعدی را به خود اختصاص می دهند.
در سال 2016، 69 میلیون و 200 هزار تناژ خالص به ناوگان جهانی تحویل داده شد، 72 میلیون و 300 هزار تناژ خالص در سال 2017 اضافه شد، افزون بر این، پیش بینی می شود در سه سال پیش رو، در حدود 82 میلیون تناژ خالص الی 87 میلیون تناژ خالص در سال تحویل داده شود.
برای سال 2017، لویدزلیست اینتلیجنس برآورد کرد، حجم تناژ تحویل داده شده تانکر سهم 36 درصدی یا به عبارتی 26 میلیون و 300 هزار تناژ خالص، شناورهای فله و کارگو سهم 32 درصدی یا 23 میلیون تناژ خالص، کشتی های کانتینری و رو 22 درصد یا 15 میلیون و 600 هزار تناژ خالص را در برگیرد.
از سوی دیگر در سال 2017، از لحاظ تعداد فیزیکی شناور، بخش سرویس دهی و فراساحل سهم 27 درصد از میزان تحویل را به خود اختصاص می دهد، جایگاه بعدی متعلق به فله و کارگوهای خشک با سهم 26 درصدی است.
در بخش خروج تناژ، انتظار می رود، ظرفیت 24 میلیون و 400 هزار تناژ خالص یا به عبارتی یک هزار و 512 فروند شناور از گردونه بازار خارج شده باشند.
شایان ذکر است در بلند مدت، پیش بینی می شود، ظرفیت موجود ناوگان با افت 14 میلیون و 500 هزار تناژ خالص یا به عبارتی 43 درصدی تا پایان سال 2021 همراه خواهد بود.
بر این اساس، انتظار می رود، در سال 2021، تنها پنج میلیون و 700 هزار تناژ خالص ازناوگان فله خشک برداشته شود( تنها نیمی از 10 میلیون و 700 هزار تناژ خالص که در سال جاری میلادی از ناوگان خارج خواهد شد)، افزون بر این، برداشتن ظرفیت ناوگان در بخش کانتینر و روـ رو از هفت میلیون و 100 هزار تناژ خالص به دو میلیون و 600 هزار تناژ خالص در سال 20201 افت پیدا خواهد کرد.
در ماه دسامبر سال 2017، دفتر سفارش جهانی تعداد پنج هزار و 614 فروند شناور با ظرفیت 222 میلیون تناژ خالص و یا به عبارتی 16 درصد از ناوگان جهانی را به نمایش گذاشت.
در ادامه این گزارش هم چنین آمده است: کشتی سازی های کره جنوبی با دریافت سفارش ساخت 39 میلیون تناژ خالص در بخش تانکر سهم 34 درصدی را بر عهده گرفتند، از سوی دیگر یاردهای چینی در بخش فله و جنرال کارگو با دریافت سفارش ساخت 64 میلیون تناژ خالص، سهم 56 درصدی را از آن خود کردند.
این گزارش در پایان نوشت: دومین اقتصاد بزرگ جهان، بیشترین سهم از دریافت سفارش ساخت شناورهای کانتینری و رو-رو را با ظرفیت در مجموع 21 میلیون تناژ خالص و به عبارتی سهم 44 درصدی به خود اختصاص داد، افزون براین، کره جنوبی در زمینه شناورهای فراساحل و خدمات دهی با دریافت سفارش ساخت به ظرفیت هشت میلیون و 900 هزار تناژ خالص، سهم 38 درصدی را از آن خود کرد .