۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۵

هوشیاری تجار در رفع موانع واردات زغال سنگ چین

چین محدودیت‌های مربوط به واردات زغال سنگ را برطرف کرد اما فواید این اقدام بر بازار حمل‌ونقل کمتر از سطح انتظارات بوده است.
نویسنده: الهام قربانی
کد خبر: ۷۷۸۳۹
هوشیاری تجار در رفع موانع واردات زغال سنگ چین
به گزارش گروه بین الملل مانا، کاهش پیوسته سطح ذخایر زغال سنگ و کمبود تأمین گاز مصرفی برای گرمایش در مناطق شمالی چین عامل تغییر و تحولات خواهد بود اما همچنان اثر آن بر نرخ‌های کرایه حمل در هاله‌ای از ابهام است.
بنا به این گزارش چین محدودیت‌های مربوط به واردات زغال سنگ را برطرف کرده است اما فواید این اقدام بر بازار حمل‌ونقل کمتر از سطح انتظارات بوده است. بر اساس خبر منتشر شده در مجله Caijing به نقل از یک مقام آگاه، کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی به عنوان طراح اصلی اقتصاد چین، با ارسال نامه‌ای در اوایل هفته پیش دستور لغو موقت محدودیت‌ واردات زغال سنگ را اعلام کرد. 
این مقام اظهار کرد: اقدام مذکور با هدف رفع کمبود جاری که چین با آن مواجه است، صادر شده و هیچ بازه زمانی مشخصی برای برداشتن محدودیت‌ها بیان نشده است. محدودیت‌ واردات زغال‌سنگ اولین بار در ماه ژوئیه 2017 در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی و برآوردن مسائل محیط‌ زیستی، اجرایی شد.
اگرچه هیچ بیانیه‌ رسمی توسط کمیسیون توسعه و اصلاحات ملی منتشر نشده است، خیلی از بنادر جنوبی چین دستوراتی را مبنی بر کاهش فشار بر واردات زغال سنگ به ویژه در مورد ترخیص این محموله از گمرک، دریافت کرده‌اند. به هر حال، به نظر می‌رسد کاهش پیوسته سطح ذخایر زغال سنگ و کمبود تأمین گاز مصرفی برای گرمایش در مناطق شمالی چین، نظر حکومت را در زمینه واردات این محموله تغییر دهد.
منابع بازار اظهار کرده‌اند: ترخیص از گمرک برای زغال‌سنگ‌های وارداتی جهت مصرف نیروگاه‌ها به حالت نرمال بازگشته، این روند از بنادر شرقی چین آغاز شده و به نظر می‌رسد از اول ژانویه 2018 بنادر سایر مناطق را نیز فراگیرد.
اطلاعات بندری حاکی از آن است که واردات انواع زغال سنگ از 21.28 میلیون تن در ماه اُکتبر با چهار درصد افزایش به 22.05 میلیون تن در ماه نوامبر رسید این امر به دلیل کاهش سطح واردات در ماه اُکتبر همزمان با تراکم تخلیه بار در بنادر و کاهش سرعت فرآیند ترخیص کالا بوده است.
با وجود این، در ماه نوامبر 2017، واردات این ماده همچنان 18 درصد پایین‌تر از سطح واردات در بازه مشابه سال 2016 بوده است. فعالین صنعتی اشاره کردند که مصرف زغال سنگ در نیروگاه‌های سطح زیرین (سطوح در ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده نهایی) بسیار بالا بود، در حالی‌که سطح ذخایر به سرعت کاهش می‌یافت و این موضوع باعث شد که برای پر کردن شکاف ایجاد شده نیاز مبرم به واردات زغال سنگ باشد.
منطق آشکار آن است که آزادسازی واردات منجر به تحریک افزایش تقاضا و در نتیجه رشد نرخ‌های کرایه حمل شود اما تجار و تحلیل‌گران بر این باورند که شرایط بسیار پیچیده‌تر خواهد بود. یک تاجر اندونزیایی زغال سنگ اظهار کرد: «طی دو هفته گذشته تقاضاها از چین افزایش یافته است اما فصل پیک و کمبود بارج مانع از افزایش فعالیت‌ها در برخی از بنادر ما شده است.»
وی در ادامه تاکید کرد: تولیدکنندگان اندونزی درگیر آن هستند که محمولات زغال‌سنگ خود را به موقع بارگیری کنند در حالی که برخی از معدن‌داران به علت بارش شدید باران عمداً بارگیری محمولات را به تعویق می‌اندازند. این امر ممکن است بر قیمت‌های مقطعی پاناماکس اثر بگذارد اما باید برای مشاهده اثر واقعی بر کرایه‌های حمل صبر کرد.
یک تاجر سنگاپوری عنوان کرد که برداشتن محدودیت‌ها با توجه به مشکلات ترخیص قبلی می‌تواند به شدت تراکم محمولات در برخی بنادر چین بیافزاید. در نتیجه ظرفیت در اختیار افزایش می‌یابد و می‌تواند منجر به تعدیل نرخ‌های کرایه حمل شود.
علاوه بر این وی افزود: برخی از تجار پیام حکومتی را پیش‌تر دریافت کرده بودند و از دو سه هفته قبل دست به کار شده بودند. به محض اینکه حجم ذخایر زغال‌سنگ چین ثابت شود، تقاضا برای واردات فروکش خواهد کرد. در همین حین، افزایش قیمت زغال‌سنگ اشتیاق واردکنندگان را کاهش خواهد داد.
یک تحلیل‌گر چینی در این زمینه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بزرگان زغال‌سنگ چین همچون گروه Shenhua تولید خود را سال آینده افزایش دهند، در نتیجه با افزایش شدید واردات این ماده، سودآوری آن‌ها بار دیگر به خطر می‌افتد. شرکت‌های معدنی چینی در حال حاضر میزان تولید خود را کاهش داده‌اند تا از قیمت زغال‌سنگ داخلی حمایت کنند.
برچسب ها: زغال سنگ چین
ارسال نظرات
آخرین اخبار