۰۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۱

خطر در کمین صنعت کشتی سازی اروپا

صنعت کشتی سازی اروپا به یک استراتژی کل نگر برای ادامه حیات و ورود به بازار رقابتی نیاز دارد.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۷۴۲۲
خطر در کمین صنعت کشتی سازی اروپا
به گزارش گروه بین الملل مانا، یک استراتژی صنعتی کل نگر در بخش تکنولوژی دریایی اروپا نیاز است.
مطالعه ای بر عواقب گرایش های جدید جهانی شدن در صنعت کشتی سازی و منابع دریایی برای سیاست تجاری و صنعتی اروپا انجام شده است که نتیجه آن می گوید: کشورهایی از اروپا که صنعت کشتی سازی در آنها رواج دارد به نظر برای مقابله با فشار رقابتی در آسیا که کشتی سازی های آن رویکردی استراتژیک دارند بسیار کوچک و ضعیف به حساب می آید. بنابراین، یک سیاست روشن و یکپارچه با حرکت در مسیر رقابتی می تواند اروپا را برای مقابله با چالش ها آماده و به طور جدی وارد بازار رقابتی کند.
آلمان، کره، چین، آمریکا و ژاپن از تکنولوژی در صنعت کشتی سازی بهره مند هستند و به ترتیب در جایگاه نخست تا پنجم قرار دارند. افزون بر آن نروژ، بریتانیا، ایتالیا و فرانسه به ترتیب جایگاه ششم تا نهم را به خود اختصاص دادند.
در بازۀ زمانی سال 2015/16، سفارش شناورهای حمل بار و فراساحل به طور قابل توجهی کاهش یافت کشورهای کشتی ساز در آسیا به ویژه کشورهایی که در بورس سهم زیادی دارند را تحت تاثیر خود قرار داد. در مقابل، با نگاهی به دفتر سفارش اروپا و تمرکز بر شناورهای با ارزش و مجهز به تکنولوژی های بالا، این کشور طی سه دهۀ اخیر توانسته جایگاه امن خود را پیدا کند. در این میان، صنعت تجهیزات اروپا از موقعیت ایجاد شده سود کافی را برده اما از کاهش تقاضا از جانب خاورمیانه و دیگر بخش های جهان در نتیجه کاهش سفارت نیز رنج می برد.
تقاضای بلند مدت برای صنعت کشتی سازی نیز پیش بینی می شود اما برای کوتاه مدت در بازۀ زمانی سال 2016 میلادی تا 2025 نیاز صنعت کشتیرانی به سفارش های جدید شناورهای باری در سطحی پایین باقی خواهد ماند. بر اساس مطالعه انجام شده، 10 سال آینده مشخص خواهد شد که صنعت زنجیرۀ تامین دریایی و کشتی سازی اروپا رشد می کند یا روندی روبه افول به خود می گیرد و با شکست مواجه می شود. حرکت های استراتژیک کشورهای دریایی به سمت صنایع تجهیزات دریایی و کشتی سازی، سیاست های محافظتی بیشتر کشتی سازی ها، فاینانس بیشتر و اجرا کردن قوانین زیست محیطی می توانند چالش های بیشتری را برای بخش تکنولوژی دریایی اروپا به همراه داشته باشد.
در همین راستا، نجات آینده صنعت کشتی سازی اروپا با هدف حمایت از رشد صنعت همراه با اقدامات ملموس به یک برنامه استراتژیکی کل نگر نیاز دارد. این مطالعه نشان داد که باید بخش تکنولوژی دریایی اروپا در یک جهانی که ژئوپالتیک در آن متغیر است، کنترل حوزه دریایی رابرای تضمین دفاع و امنیت اروپا و شهروندان آن کنترل کند.
این مطالعه توصیه هایی شامل ایجاد و ادغام مفادی را دربرمی گیرد که علایق ویژه صنعت تکنولوژی دریایی اروپا را برای مذاکرات آتی مبنی بر توافقات تجارت آزاد فراهم می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار