۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱

اجرای طرح جامع جزیره هندورابی به تایید محیط زیست رسید

طرح جامع توسعه جزیره هندورابی با تایید موازین زیست محیطی به تصویب هیئت دولت رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۴۱۱
اجرای طرح جامع جزیره هندورابی به تایید محیط زیست رسید
مدیرکل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به تصویب ارائه طرحی جامع  از سوی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر توسعه جزیره هندورابی گفت: این طرح با تایید موازین زیست محیطی به تصویب هیئت دولت رسیده است. شهرام فداکار ادامه داد: طرح جامع توسعه جزیره هندورابی در نهایت طوری تدوین شد که کمترین تعارض را با محیط زیست منطقه داشته باشد.
وی درباره روند بررسی این طرح در سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: این طرح از سوی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات و ایرادات زیست محیطی آن به سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان متولی اصلی این طرح ارائه شد.     مدیرکل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: طبق قانون قبل از شروع پروژه های توسعه ای در جزایر و مناطق ساحلی باید پروژه به تایید سازمان محیط زیست رسد که در طرح جامع جزیره هندورابی، طرح پس از شروع بخش زیادی ازعملیات اجرایی برای  تایید به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شد.                         
این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: این امرسبب شد تا ایرادات زیادی در بخش محیط زیست دریایی به این پروژه وارد شود. 
فداکار، ساخت موج شکن های اسکله تفریحی هندورابی را به دلیل به دام انداختن تعداد زیادی مرجان یکی از مهمترین ایردات زیست محیطی این پروژه عنوان کرد.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: سازمان منطقه آزاد کیش نیز به منظور رفع این مشکل اقدام به جابجایی تعدادی از مرجان های به دام افتاده به منطقه ای در نزدیکی آن کرد.                                                     
فداکار با اشاره به ساخت فرودگاه با طول باند هزار و 200 متر در جزیره هندورابی خاطرنشان کرد: هر چند این فرودگاه احداث شده برای مواقع ضروری و دسترسی آسان تر به جزیره است اما نظر محیط زیست این است که این فرودگاه نباید ساخته می شد که در نهایت این فرودگاه در طرح جامع جزیره هندورابی پابرجا ماند.
وی به همکاری سازمان منطقه آزاد کیش در رفع موانع زیست محیطی طرح توسعه جزیره هندورابی اشاره کرد و بیان داشت: با برگزاری چندین جلسه کمیته فنی محیط زیستی و بازدیدهای میدانی، تغییرات قابل توجه ای دراین طرح متناسب با رعایت موازین زیست محیطی ایجاد شد.          
به گفته این مقام مسئول در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تغییراتی فنی در بندرگاه هندورابی صورت گرفت تا بندر کمترین تعارض را با محیط زیست داشته باشد.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به کاهش طول موج شکن ها و بازوها در راستای کاهش مخاطرات زیست محیطی خبر داد.
وی با اشاره به اینکه بخشی از جزیره هندورابی به عنوان پارک ملی ـ دریایی به ثبت رسیده است که این منطقه در پروژه گردشگری جزیره هندورابی قرارداده شده است، اظهار کرد: قراراست با انجام مذاکرات لازم با سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تعیین حریم پناهگاه حیات وحش جزیره هندورابی واقع در آبهای ساحلی این جزیره اقدام شود. 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: به این ترتیب از ورود گردشگران به منطقه تحت حفاظت محیط زیست در جزیره   هندورابی جلوگیری خواهد شد. 
فداکار با اشاره به اینکه جزیره هندورابی به لحاظ وجود محیط زیست دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، متذکر شد: وجود آبسنگ های مرجانی با ارزش و در حجم زیاد در اطراف جزیره یکی از مهمترین ویژگی های زیست محیطی هندورابی محسوب می شود.                                
وی خاطرنشان ساخت: ازسوی دیگر آبهای ساحلی جزیره هندورابی زیستگاه تعداد زیادی لاک پشت دریایی است و همین امر بر ضرورت اهمیت حفاظت از این جزیره افزوده است.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: امید است طرح جامع جزیره هندورابی که با رویکرد جزیره آرامش در حال انجام است با رعایت موازین زیست محیطی به سرانجام رسد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار