۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸
وزیر راه و شهرسازی:

دولت تمام قد از بخش لجستیک حمایت می‌کند

دولت تمام‌قد از توسعه حمل‌ونقل در بخش لجستیک حمایت می‌کند زیرا به بحث رقابتی کردن فعالیت‌ها اعتقاد دارد.
نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۷۷۱۳۹
دولت تمام قد از بخش لجستیک حمایت می‌کندبه گزارش خبرنگار مانا دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در همایش بین‌المللی حمل‌‌ونقل و لجستیک ایران که صبح امروز در محل همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. ضمن خیر مقدم به مهمانان خارجی گفت: امیدوارم همکاری‌های بین‌المللی بادوامی داشته باشیم.
وی افزود: هر گاه در ارتباط با حمل‌ونقل ایران صحبت به میان می آید، بلافاصله به موقعیت ژئوپلیتیک و مزیت‌های نسبی در این خصوص اشاره می‌شود این درست است که ایران در چهارراه شرق و غرب و جنوب به شمال قرار گرفته و در جنوب آن خلیج‌فارس و در شمال به خزر متصل است، همچنین به کشورهای آسیای میانه و دریای مدیترانه و سیاه ارتباط دارد و امکان دسترسی به چین به عنوان یک مرکز تولید بار در جهان مطرح است اما مزیت نسبی به هیچ وجه به تنهایی کفایت نمی‌کند ما باید به دنبال ایجاد مزیت‌های رقابتی باشیم به گونه‌ای که بتوانیم با سایر کریدورهای بین‌المللی رقابت کنیم.
آخوندی با بیان اینکه هدف وزارتخانه افزایش قدرت مزیت‌های رقابتی ایران در کنار مزیت‌های نسبی اظهار داشت مزیت‌های نسبی اغواگرانه است و ایران را از تلاش برای به دست آوردن موقعیت در سطح جهان باز می‌دارد بنابراین باید بیش از مزیت‌های نسبی به مزیت‌های رقابتی تکیه کنیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه تصریح کرد: باید علاوه بر زیرساخت‌های فیزیکی در حوزه نرم‌افزاری اعم از قوانین و مقررات باثبات، تعهد به قراردادها، پایداری قوانین، عدم تغییر متوالی مقررات، آموزش و مسائل واقعی و اصلی مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: این تغییر انگاره ذهنی در حمل‌ونقل ایران هنوز در مراحل آغازین است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در ترانزیت آمارها معمولاً به میزان ایجاد زیربناها توجه دارد اظهار داشت: اگرچه زیربنا لازم است اما به تنهایی کفایت نمی‌کند بلکه مهم این است که تا چه حد قوانین دست و پاگیر از میان برود و بنادر هوشمند ایجاد شود.
وی ادامه داد: ایجاد فضای رقابتی و ورود استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین بسیار مهم است.
آخوندی با اشاره به مبحث مهم IT در بخش حمل‌ونقل گفت: در روزگار مدرن حمل‌ونقلی که هوشمند نباشد امکان رقابت ندارد. هوشمندی حمل‌ونقل در بنادر، ریل، جاده و هوا اصلی‌ترین مسئله است. در این ارتباط تاکنون بیش از هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در حمل‌ونقل هر لحظه باید امکان ردیابی بار یا مسافر و کانتینر وجود داشته باشد اگرچه تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته اما نمی‌توان ادعا کرد که امکان رقابت با بهترین‌های دنیا را داریم.
وی بحث دسترسی آزاد به اطلاعات را بسیار مهم دانست و تصریح کرد در لجستیک جدید مشخصات مبتنی بر اطلاعات است اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات مهم‌ترین کاری است که باید انجام شود.
وی گفت: به همین منظور یک ماه نیم پیش طی بخش‌نامه‌ای مدیران خود را مکلف کردم در صورتی که اطلاعات طبقه‌بندی محرمانه نباشد به صورت آزاد در اختیار شهروندان قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی آینده حمل‌ونقل و لجستیک جهان را مبتنی بر کسب ‌و کارهای نو پا و دسترسی آزاد به اطلاعات دانست.
وی افزود: چنانچه می‌خواهیم ترانزیت رشد کند باید اصل دسترسی آزاد به اطلاعات مورد توجه قرار گیرد.
وزیر راه با اشاره به بحث اقتصاد مقیاس گفت: چنانچه می‌خواهیم باری را از یک قاره به قاره دیگر از دالان ایران به صورت هوایی، زمینی یا ریلی عبور دهیم باید بنگاه‌هایی در مقیاس جهانی داشته باشیم که قاعدتاً این بنگاه‌ها باید خصوصی باشند.
وی ادامه داد: در زنجیره تأمین و لجستیک با همفکری و مشارکت فعالان حمل‌ونقل قصد داریم مشکلات فعالان اقتصادی را با کمک بخش خصوصی حل کنیم. چنانچه نتوانیم شاخص LPI (شاخص عملکرد و کارکرد حمل‌ونقل) را رشد دهیم سرمایه‌گذاری‌ها در زیرساخت‌ها با نرخ بهره‌وری پایینی مواجه خواهد بود.
آخوندی گفت: ایجاد کریدور حمل‌ونقل با این هدف است تا گلوگاه‌ها و تنگناها شناسایی و حل و فصل شود. اصلی‌ترین کاری که باید صورت گیرد موضوع رقابت است.
وی با اشاره به موضوع آزادسازی قیمت‌ها اظهار داشت خوشبختانه در قانون برنامه پنجم و ششم بحث آزادسازی قیمت‌ها مورد توجه بود و در بخش جاده‌ای و هوایی این کار انجام شد اما هنوز مورد اجماع عمومی نیست، امیدوارم بخش خصوصی موضع روشنی در بحث قیمت‌گذاری داشته باشد. عدم توجه به بحث آزادسازی قیمت مانع اصلی در بخش توسعه ترانزیت است.
وزیر راه تأکید کرد: بخش خصوصی باید از دولت بخواهد که اجازه رقابت داشته باشد زیرا حمل‌ونقل پایدار نیازمند یک فضای رقابتی است و با رقابت می‌توانیم رشد کنیم.
وی با اشاره به امکانات گسترده ایجاد شده در سواحل مکران گفت: اولین محموله‌های هند و افغانستان به بندر چابهار رسید و دومین محموله امروز می‌رسد.
آخوندی ادامه داد: بندر چابهار تنها یک دروازه است و آنچه مهم است زنجیره تأمین و لجستیک این بندر است بنابراین از بخش خصوصی همکاری در این زمینه را می‌خواهیم.
وی ایجاد مراکز لجستیکی درون سرزمینی را نیز مهم ارزیابی کرد.
وی در خصوص فرودگاه امام گفت: این فرودگاه می‌تواند یک کسب و کار سبز و مطابق محیط‌ زیست و نرم‌افزار را در تهران ایجاد کند. در این خصوص فراخوان ترمینال ایرانشهر در حال اجراست و بخش خصوصی علاقه‌مند می‌تواند ورود کند.
وزیر راه در پایان افزود: موقعیت جغرافیایی ایران اگر با قدرت رقابتی آن تلفیق شود یکی از بخش‌های پیشتاز توسعه اقتصادی خواهد بود.
وی تصریح کرد: دولت تمام قد از توسعه حمل‌ونقل در بخش لجستیک حمایت می‌کند زیرا به بحث رقابتی کردن فعالیت‌ها اعتقاد دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار