به گزارش گروه بین الملل مانا به دنبال سیاست های محدود کننده و دست و پاگیر دولت چین، انتظار می رود واردات زغال سنگ به این کشور روند کندی به خود گیرد، رخدادی که به طور قطع صنعت کشتیرانی فله خشک را تحت شعاع خود قرار خواهد داد.
این گزارش ادامه داد: در حالی که بسیاری از بنادر اصلی و فرعی چین با روند ترخیص گمرکی طولانی مدت مواجهه هستند، دولت واردات زغال سنگ به 12 بندر فرعی در چین جنوبی را برای شش ماه دوم سال ممنوع کرده است. داده های رسمی نشان می دهد، علاوه بر بستن بنادر، بیجینگ بیشتر معادن داخلی ناکارآمد با ظرفیت تولید 111 میلیون تن را نیز تعطیل کرده است.
در ادامه این گزارش آمده است، سیاست های های اتخاذ شده هنوز نتوانستند واردات زغال سنگ را خیلی تحت تاثیر خود قرار دهند، اما تجار کالا نگرانی خود را نسبت به این سیاست های محدودکننده و دست و پاگیر ابراز کرده اند، آنها بر این باورند که این سیاست ها در نهایت منجر به کاهش روند واردات زغال سنگ به چین خواهند شد، رخدادی که یکی از ارکان اصلی در بهبود بازار فله خشک را از میان بر می دارد.
بر اساس آخرین داده های بندری و مسیریابی شناور، واردات زغال سنگ چین با رسیدن به 20 میلیون و 100 هزار تن در ماه جولای سال جاری میلادی، بیش از 14 درصد رشد را به همراه داشت، با این وجود، این روند صعودی را نمی توان دست بالا برآورد کرد، زیرا تابستان همیشه یک فصل اوج برای واردات زغال سنگ چین بوده است.
افزون بر این، به دنبال اعمال محدودیت ورود زغال سنگ به 12 بندر فرعی چین، حمل کنندگان زغال سنگ به سمت بنادر اصلی مانند Xiamen و Guangzhou این کشور ازدحام کرده اند، ناگفته نماند، در ایالات Fujian و Guangdong دو سوم بنادر فرعی چین قرار گرفته اند.
از سوی دیگر، داده های Yimei- پلتفورم آن لاین تجارت زغال سنگ نشان می دهد که سیاهه های زغال سنگ در بندر Guangzhou- مهم ترین بندر ایالت Guangzhou چین- از یک میلیون و 500 هزار تن در سی ام ماه ژوئن سال جاری میلادی به دو میلیون تن در 12 ماه جولای افزایش یافت.
مشکل واقعی
در ظاهر، مالکان کشتی می توانند به خوبی از تقاضای قوی چین برای زغال سنگ و تجمع در برخی بنادر که عرضه شناور را محدود می کند، سود ببرند، اما حقیقت امر خیلی کمتر امیدوار کننده است. به عبارت بهتر، در این صورت، طولانی شدن روند ترخیص گمرکی در بسیاری از بنادر زغال سنگ عاملی است که به طور چشم گیری اشتهای تجار را کور خواهد کرد.
همراه با ممنوعیت واردات زغال سنگ به بنادر فرعی، بیجینگ زمان پردازش را افزایش داده است، به گونه ای که سابقا هفت تا ده روز طول می کشید، اما در حال حاضر، این زمان بین دو هفته و دو ماه به بنادر مختلف به طول خواهد انجامید.
یک تجار مستقر در سنگاپور گفت: تاخیر در تخلیه، همراه با افت فصل اوج، سبب کاهش روند فعالیت های بسیاری از تجار شده است، به عبارت دیگر آنها صبر پیشه کرده اند تا اتفاقات را رصد و سپس واکنش نشان دهند. وی در ادامه تاکید کرد: آینده پیش رو خیلی مبهم و نامشخص است.
این گزارش در پایان نوشت: اگر بیجینگ به کنترل و مهار واردات، و قیمت گذاری ثابت و فیکس برای زغال سنگ داخلی و کاهش ظرفیت تولید معادن خود ادامه دهد، شرکت های داخلی می توانند با معضل کمبود زغال سنگ روبه رو شوند.