۱۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۹

آبگیری تا رهاسازی هشت میلیون بچه ماهی در تالاب هورالعظیم

با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست ، شیلات خوزستان هشت میلیون قطعه بچه ماهی بومی در تالاب تازه احیاء شده هورالعظیم در غرب خوزستان رهاسازی کرد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۴۶۹۴
آبگیری تا رهاسازی هشت میلیون  بچه ماهی در تالاب هورالعظیم
 به گزارش خبرنگار مانا، این گونه های ماهی بومی شامل "بنی"، "شیربت"، فیتوفاک وکپور ماهی، باهدف توسعه ذخایر آبزیان و ایجاد اشتغال برای صیادان اطراف این تالاب رهاسازی شده است.
اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان از صیادان بومی اطراف تالاب خواسته است از صید آبزیان این تالاب بوسیله شوکرهای الکتریکی که حیات آبزیان را بشدت در معرض آسیب قرار می دهد خودداری کنند.
در سال های اخیر به علت استفاده از شوکرهای الکتریکی صدمات و لطمات زیادی به ذخایر آبزیان این تالاب که نقش مهمی در حفظ اکولوژی منطقه دارد وارد شده است.
اداره حفاظت محیط زیست خوزستان در گزارشی با اشاره به اینکه 71درصد تالاب هورالعظیم که بین دو کشور ایران و عراق قرار دارد آبگیری شده است، اعلام کرد: روند آبگیری این تالاب از محل رودخانه کرخه ادامه دارد. در سال جاری یک میلیارد و 400میلیون متر مکعب به سمت تالاب هورالعظیم رهاسازی شده است. حدود یک سوم تالاب 450هزار هکتاری هورالعظیم در بخش ایرانی و بقیه در بخش عراقی واقع شده است. در سال های اخیر به علت عملیات استخراج نفت، صدمات زیست محیطی زیادی به تالاب هورالعظیم وارد شده است اما در دولت یازدهم اهتمام زیادی به احیاء این تالاب شده است.
بخش خشکیده تالاب هورالعظیم درسالهای اخیر به یکی از کانون های اصلی ریزگردهای خوزستان تبدیل شده بود. رژیم بعثی عراق در زمان هشت سال دفاع مقدس، با آتش زدن نیزارهای این تالاب ، انحراف آب و استفاده از سلاح های شیمیایی علیه رزمندگان اسلام ، صدمات زیست محیطی زیادی نیز به این تالاب وارد کرد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار