روز جهانی کار و کارگر گرامی باد

      
۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶
موسسه تحقیقاتی کلارکسونز:

صنعت کشتی سازی جهان در بحران به سر می برد

کاهش میزان سفارش ساخت شناورهای جدید در یاردهای کشتی سازی و افت ظرفیت آنها در سطح جهانی سایۀ سنگینی بر صنعت کشتی سازی انداخته است.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۲۹۲۸
صنعت کشتی سازی جهان در بحران به سر می بردبه گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز لندن، صنعت کشتی سازی از سال 2010 میلادی تاکنون همزمان با افت میزان سفارشات و کاهش ظرفیت یاردها با چالشی جدی روبه رو شده است.
بر اساس این گزارش، واحد «فوروارد کاور»- معاملات ارزی به وعده- یکی از شاخص های حجم سفارشی است که یاردهای کشتی سازی دریافت می کنند و از طریق تقسیم مجموع سفارشات در دفتر سفارش ها بر بازده سال گذشته بر حسب تناژ ناخالص محاسبه می شود. از این رو پس از کاهش سفارشات در سال 2016 میلادی میزان فوروارد کاور نیز به شدت افت کرد.
این گزارش ادامه داد: در حال حاضر میزان فوروارد کاور در سطح جهان به دلیل کاهش توان عملیاتیِ کشتی سازی ها در سال گذشتۀ میلادی و افت 25 درصدیِ میزان سفارش ها بر حسب تناژ ناخالص به شدت کاهش یافت. این درحالی است که کشتی سازهای اروپا با دریافت سفارش در بخش شناورهای کروز فوروارد کاور قابل قبولی را ثبت کردند.
طی سال های 2005 تا 2008 میلادی 87 درصد از یاردهای فعال دست کم یک سفارش در دفتر سفارش خود ثبت کرده بودند. اما در سالهای 2009 تا 15 میلادی، با کاهش میزان سفارشات این آمار به 49 درصد رسید و درسال 2016 این آمار 28 درصد شد و تنها 133 یارد کشتی سازی در سطح جهان سفارش داشتند.
بر همین اساس، در چین 48 یارد که 26 مورد از آنها دولتی بود یک سفارش دریافت کردند که در مقایسه با 284 یارد و در سال 2007 میلادی قابل تامل بود. در ژاپن نیز 22 یارد در مقایسه با 60 یارد در سال 2015 تنها یک سفارش دریافت کردند. افزون بر آن، 11 یارد کشتی سازی کره نیز در سال گذشته سفارش داشتند.
این روال در حالی اتفاق افتاد که بسیاری از یاردها از طریق طولانی کردن زمان تحویل شناورهای پیشین در حال کنار آمدن با کاهش میزان سفارشات و در سال 2016 میلادی بودند و تنها 117 یارد توانستند سفارشات خود را به موقع تحویل دهند.
شایان ذکر است، 163 یارد قرار است بر اساس زمان بندی سفارشات خود را تا پایان سال 2017 میلادی تحویل مالکان دهند. این آمار خبر از فعال بودن 43 درصد از یاردهای کشتی سازی در آغاز سال جاری میلادی می دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار