مدیرعامل اتحادیه شرکت های تعاونی حمل و نقل دریایی بار و مسافر کشوردر گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص طرح تبدیل لنج های چوبی به شناورهای فلزی با استفاده از وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بیش از 60 درصد از شناورهای باری فعال در خلیج فارس نیاز به نوسازی دارند اما متاسفانه هنوز در این خصوص به نتیجه ای نرسیده ایم و پیگیر هستیم که در این خصوص با سازمان بنادر و دریانوردی بر روی طرحی به توافق برسیم.
احمد هاشمی افزود: البته سازمان بنادرو دریانوردی نیز دغدغه تبدیل این شناورها را دارد اما باید به گونه ای برنامه ریزی شود که هر چه زودتر به نتیجه برسیم زیرا با طولانی تر شدن زمان مشکلات این شناورها نیز بیشتر می شود.
وی تصریح کرد: اگر تجهیزات و موتورهای این شناورها به روز بود و از تناژ بیشتری برخوردار بودند با توجه به افزایش قیمت سوخت قطعا با مشکلات کمتری مواجه می شدند.
وی در خصوص علت تعلل مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص اجرای این طرح گفت: مسئولین سازمان بنادر و دریانوردی معتقدند باید کارشناسی های بیشتری برای اجرای این طرح انجام شود.
علی دریانورد مدیرعامل تعاونی لنج داران هرمزگان نیز ضمن مخالفت با طرح تغییر لنج های چوبی به فلزی به مانا گفت: اگر شناورهای چوبی مناسب نبود خداوند هیچگاه به نوح پیامبر امر نمی کرد از چوب کشتی بسازد.
وی افزود: در حال حاضر صاحبان کالا از لنج های چوبی برای حمل و نقل کالای خود استفاده می کنند و لنج های چوبی را به شناورهای فایبر گلاس ترجیح می دهند.
وی تصریح کرد: هم اکنون در بسیاری از کشورهای عربی منطقه لنج های چوبی دو تا سه هزارتنی ساخته می شود.
دریانورد گفت: با توجه به افزایش قیمت سوخت و کاهش صادرات کالا هم اکنون تعداد لنج های چوبی شرکت تعاونی هرمزگان از 321 فروند به حدود 80 فروند کاهش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: در گذشته سازمان بنادر و دریانوردی تصمیماتی در خصوص تبدیل لنج های چوبی به فلزی داشت اما این طرح تا کنون به نتیجه نرسیده است.