عبدالله سامری در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: سال هاست موضوع لایروبی اروندرود از دولت های گذشته تاکنون مطرح بوده ولی گام عملی برای شروع اجرایی عملیات لایروبی اروندرود انجام نشده است.
وی با اشاره به اینکه عملیات لایروبی اروندرود بر اساس قرارداد 1975 الجزایر برعهده دو کشور ایران وعراق است افزود: باید طرف عراقی را مجاب کرد که تن به این کار مشترک دهد تا رونق به بنادر آبادان و خرمشهر و بنادر جنوبی عراق خصوصا بصره برگردد.
نماینده خرمشهر تصریح کرد: باعملیات لایروبی اروندرود علاوه بر اینکه اشتغال خوبی در منطقه شکل می گیرد امکان تردد کشتی های بالای 25هزار تن در این آبراه فراهم می شود.
سامری در ادامه با بیان اینکه تردد کشتی های اقیانوس پیما در آبراه اروندرود، امکان تاسیس نمایندگی های شرکت های کشتیرانی داخلی و خارجی در آبادان و خرمشهر فراهم می شود و این نقطه شروع احیاء بنادر خرمشهر و آبادان است.
نماینده خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از دیرباز شهرهای بندری خرمشهر و آبادان مرکز تجارت دریایی ایران بوده اند، افزود: متاسفانه با شروع جنگ تحمیلی این شهرها به ویرانه ای تبدیل شدند و تاکنون با گذشت حدود 28 سال از پایان جنگ نتوانسته اند گذشته خود را احیاءکنند.
وی با ابراز رضایت از عملیات شناورسازی مغروقه ها در اروندرود از سوی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم شناورسازی مغروقه ها ظرف یک سال آینده به پایان برسد.
رژیم بعثی عراقی در31شهریور ماه 1359 از زمین، هوا و دریا جمهوری اسلامی ایران را مورد تهاجم قرار داد و دهها فروند شناور و کشتی در حال حرکت در اروندرود را غرق کردند.
پس از پایان جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق به بهانه های واهی از شروع عملیات لایروبی اروندرود طفره رفت.
آخرین بار آبراه مشترک اروندرود در سال 1356به صورت مشترک توسط ایران و عراق لایروبی شد.
گفته می شود در برخی نقاط آبراه اروندرود بیش از 15متر رسوب گذاری شده است.