به گزارش گروه بین الملل مانا و مرکز اطلاعات سفارشات تجاری و دریایی IHS، تعداد سفارش شناورهای تجاری از جمله شناورهای فله بر، حمل کنندۀ مواد نفتی، تانکرها و کانتینربرها در سال 2016 میلادی و در کشتی سازی های قطب جهان به موجب رکود در این صنعت به 149 فروند رسید.
بر اساس این گزارش، در سال 2015 میلادی تعداد سفارش ساخت شناورهای جدید به یک هزار و 94 فروند رسید. این درحالی است که میزان سفارش ها در سال 2013 میلادی با ثبت یک هزار و 568 فروند در اوج قرار داشت.
این گزارش ضمن اشاره به یاردهای کشتی سازی چین بعنوان انتخاب برتر مالکان برای ساخت شناورهای جدید در سال 2016 میلادی، افزود: 43 درصد از سفارش های دریافتی در سال 2016 میلادی به کشتی سازی های کشور چین تعلق داشت. کرۀ جنوبی و ژاپن نیز به ترتیب عهده دار ساخت 27 و 24 درصد از سفارش ها بودند. در این میان، سفارش ساخت تانکرها 40 درصد از حجم سفارش های جهانی را به خود اختصاص داد و میزان سفارش کانتینربرها، فله برها و حمل کننده های گاز به ترتیب 29،24 و شش درصد ثبت شد.
این گزارش ادامه داد: یاردهای کشتی سازی چین در سال 2016 میلادی سفارش ساخت 68 فروند شناور را دریافت کردند که در مقایسه با آمار سال 2015 میلادی و ثبت 379 فروند خبر از کاهش 82 درصدی آن می دهد. همچنین، آمار ثبت شده در سال 2016 میلادی در مقایسه با سال 2013 میلادی با سفارش 788 فروند شناور، کاهش بی سابقه 91 درصدی را نشان می دهد.
بر همین اساس، تنها 21 شرکت کشتی سازی خصوصی چین در سال 2016 سفارش ساخت شناورهای جدید را دریافت کردند که این تعداد به ترتیب در سال های 2015 و 2013 میلادی، به 47 و 63 یارد می رسید. در مجموع و در یاردهای کشتی سازی چین سفارش ساخت 23 فروند شناور کانتینری در سال 2016 به ثبت رسید که در مقایسه با 132 شناور در سال 2015 میلادی افت شدیدی را پشت سر گذاشته است. همچینین، تعداد شناورهای فله بر 25 فروند ثبت شد که حاکی از افت بی سابقه در مقایسه با آمار سال 2015 میلادی با ثبت 90 فروند شناور است.
از سوی دیگر، یاردهای کشتی سازی ژاپن که به دلیل ساخت شناورهای فله بر و تانکرهای شیمیایی شناخته شده هستند، در سال 2016 میلادی تنها سفارش ساخت 13 فروند شناور فله بر را دریافت کردند که در مقایسه با سفارش 260 فروند در بازۀ زمانی سال های 2013-15 میلادی رقمی غیرقابل قیاس است.
افزون بر آن، تنها 11 یارد خصوصی ژاپن توانست در سال 2016 میلادی و در مجموع سفارش ساخت 40 فروند شناور را دریافت کند. تعداد یاردهای فعالِ این کشور در سال 2015 میلادی 41 یارد بود و تعداد سفارش ها به 483 فروند رسیده بود.
شایان ذکر است، طی سال های اخیر بیشترین سفارش ها به یاردهای کشتی سازی ژاپنی در شناورهای فله بر خلاصه می شد اما به دلیل بحران و رکود در بازار فله برها علاقۀ مالکان برای سفارش این نوع شناورها کاهش قابل توجهی یافت.