۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳

حرکت به سوی حمل و نقل ریلی یک انتخاب نیست

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی گفت: حرکت به سوی حمل و نقل ریلی یک انتخاب نیست بلکه با توجه به مسائل زیست محیطی، انسانی و مسائل مربوط به انرژی باید به این سمت حرکت کرد.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۷۱۳۵۰
حرکت به سوی حمل و نقل ریلی یک انتخاب نیست
به گزارش خبرنگار مانا محمد سعیدنژاد در بیست و چهارمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی که برای دومین بار به صورت مشترک با مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده بود، گفت: در جلسه پیشین اتاق فکر مشترک سازمان بنادر و دریانوردی با مدیران راه آهن جمهوری اسلامی ایران نظراتی در رابطه با تاکید بر ریل پایه شدن بنادر کشورعنوان شد اما اکنون از زاویه بررسی موانع و راهکاریی که می شود مشکلات پیش روی این امر را برطرف کرد، باید به این موضوع پرداخته شود. 
وی تصمیم گیرنده اصلی برای اجرای سیاست توسعه ریلی بنادر را مشتری و صاحبان کالا اعلام کرد و افزود: باید احترام به اصل مشتری مداری رعایت شود. نباید برای صاحبان کالا  تنها دستور و بخشنامه  صادر شود بلکه باید خدمات مناسب تری در اختیار صاحبان کالا قرار داد تا آنها برای اجرای سیاست بنادر ریل پایه ترغیب شوند. 
مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی همچنین با تاکید بر رفع موانع و مشکلات از پیش پای صاحبان کالا عنوان کرد: به نظر می رسد برای اجرای این سیاست و رفع موانع و مشکلات باید مشوق های لازم برای صاحبان کالا و مشتری ها ایجاد و مردم را به سمتی که مصلحت کشور است رهنمون کرد. بنابراین به جای برخوردهای سلبی باید سیاست های تشویقی را در این زمینه در پیش گرفت. 
سعید نژاد توجه به ایجاد زمینه های کاهش هزینه و زمان حمل را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: اگر این مسائل حل نشود و با اجبار پیش رود به نتیجه ای نخواهد رسید و تنها نارضایتی ایجاد می شود. بنابراین به نظر می رسد که برای رفع موانع باید دو بخش  در نظرگرفته شود؛ بخش اول در محوطه بندر است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در تبیین این امر تصریح کرد: باید از سوی کمیته مشترک ویژه ای که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران تشکیل شده است این مسئله پیگیری شود.
وی تعداد جلسات کمیته مشترک را 15 جلسه اعلام کرد و گفت: تاکنون طی دو سال گذشته این تعداد جلسات تشکیل شده تا در قالب آن رفع مشکلات این بخش نیز پیگیری شود که به همین منظور هشت جلسه از مجموع جلسات کمیته مشترک با سطح مدیران عامل دو سازمان برگزار شده و هفت جلسه نیز در سطح معاونین انجام شده است. 
معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر ادامه تعاملات در قالب این کمیته یادآورشد: باید تعاملات در قالب کمیته مشترک سازمان بنادر و دریانوردی و راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه یابد و در این جلسات بخش خصوصی حوزه های دریایی و ریلی، صاحبان کالا و اتاق بازرگانی نیز مشارکت کنند وبا تشریک مساعی و همفکری موانع و مشکلات پیش روی سیاست بنادر ریل پایه  برطرف شود.
سعید نژاد در تشریح دیگر اقدامات دو سازمان در جهت توسعه ریلی بنادر گفت: در بخش تعرفه ها نیز اگر بار از بندر به مقصد نهایی حمل شود، سازمان بنادر نیز حداکثر همکاری را در این زمینه انجام خواهد داد
وی در این باره ادامه داد: شاید بنا به سهم پایین حمل و نقل ریلی در بنادر تخفیف در تعرفه جذابیت تعیین کننده ای نداشته باشد اما با این روش پیامی با نگاه تشویقی به صاحبان کالا ارسال می شود. در بخش تاسیسات در داخل بندر نیز همکاری لازم بعمل خواهد آمد.
سعید نژاد همچنین خاطر نشان کرد:حرکت به سوی حمل و نقل ریلی یک انتخاب نیست بلکه با توجه به مسائل زیست محیطی، انسانی و مسائل مربوط به انرژی باید به این سمت حرکت کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار