۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
مسعود دانشمند در گفتگو با مانا:

نیازمند نگاه جدی به معضلات بخش خصوصی دریایی هستیم

عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: اعضا انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ازعملکرد هیئت مدیره انجمن در دوره پیشین رضایت کافی نداشتند چون معتقدند که دغدغه های آنها در آن دوره به خوبی پیگیری نشده است.
نویسنده: وحید باسره
کد خبر: ۶۹۳۷۳
نیازمند نگاه جدی به معضلات بخش خصوصی دریایی هستیم
مسعود دانشمند در گفتگو با مانا با بیان این مطلب مهمترین دغدغه اعضای انجمن را ارتباط و نوع عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: تقاضای ما این است که سازمان بنادر و دریانوردی به مسائل و مشکلات مبتلابه بخش خصوصی نگاه جدی داشته باشد چرا که بنادر ما امروز از جمله گرانترین بنادر دنیا هستند این در حالی است که نیازمند این هستیم که بنادر به سمت رقابتی شدن پیش بروند اما سازمان بنادر با این عنوان که به صورت درآمد-هزینه ای اداره می شود و در قانون بودجه ردیف ندارد نمی خواهد از درآمد بنادر چشم پوشی کند.
دانشمند حل این مسئله را منوط به واگذاری بنادر به بخش خصوصی از سوی سازمان بنادر دانست و اظهار داشت: متاسفانه سازمان بنادر تا کنون توجه جدی به این راه حل نداشته است این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی می تواند با واگذاری بنادر به بخش خصوصی به صورت اجاره بلند مدت هم زمینه رقابت و رونق بنادر را فراهم کند و هم درآمد خود را تضمین کند.
عضو اتاق بازرگانی ایران معتقد است، بنادری که در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرند به صورت بهینه و اقتصادی مدیریت خواهند شد و ادامه می دهد: سرمایه گذار بخش خصوصی برای بازگشت سرمایه خود باید به رونق بندر اقدام کند و آن را با بهترین روش های اقتصادی سودده نگاه دارد بنابراین می توان انتظار داشت همزمان با افزایش کیفیت خدمات بندر قیمت خدمات کاهش یابد. این در حالی است که سازمان بنادر در فقدان این نگاه تنها برای افزایش درآمد خود دست به افزایش نرخ خدمات بندری می زند تا همچنان بنادر ایران در رنکینگ جهانی جایگاهی نداشته باشند.
دانشمند نتیجه این رویکرد_ به گفته وی_ غیراقتصادی را صفر شدن نرخ ترانشیپ در بنادر کشور اعلام داشت و گفت: به دلیل عدم پیگیری جدی این مسائل از سوی اعضا انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته از عملکرد هیئت مدیره انجمن در دوره پیشین رضایت کافی نداشتند چون معتقدند که دغدغه های آنها در آن دوره به خوبی پیگیری نشده است.
عضو انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ضمن اشاره به لاینحل ماندن مسئله مالیات بر ارزش افزوده مضاعف در بنادر یکی از ماموریت های مهم هیئت مدیره جدید را تعین تکلیف این معضل دانست و اذعان کرد: مالیات بر ارزش افزوده در بنادر یکبار به صورت مستتر بر روی عوارض بندری اخذ می شود سپس زمانیکه هزینه این عوارض بر قیمت کالا اثر گذاشت، کرایه حمل هم به آن اضافه شده، هزینه بیمه نیز اخذ می شود و باردیگر9 درصد مالیات بر ارزش افزوده از مجموعه آن اخذ می شود که این به معنای اخذ مضاعف این نوع مالیات است که قطعا بر قیمت نهایی کالا اثر گذار خواهد بود. اینجاست که هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته می بایست از طرف اعضای خود برای حل نهایی این مسئله با دستگاه های ذیربط وارد مذاکره شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار