۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
به زودی؛

ضوابط مقابله با فضولات نفتی شناورها تصویب می شود

ضوابط مقابله با فضولات نفتی شناورها در حین تحویل به بنادر به زودی و در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی، توسط هیئت وزیران تصویب خواهد شد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۷۶۲۴
ضوابط مقابله با فضولات نفتی شناورها تصویب می شود
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت : ضوابط مقابله با فضولات نفتی مطابق تعهدات ذکر شده در قانون حفاظت از دریا ها و رودخانه های قابل کشتیرانی به زودی تدوین می شود.
ضیاء الدین الماسی ادامه داد: کشتی ها به خصوص شناورهای نفتکش و تجاری بر طبق قوانین دریایی، مجاز به تخلیه فضولات نفتی در دریا همچون ضایعات ناشی از سوخت، ضایعات نفتی موتور شناورکه هنگام تعویض روغن به وجود می آید و فضولات نفتی ته مانده انبار مواد نفتی کشتی و ... در حین ترددهای دریایی نیستند.                                    
وی اذعان داشت: این شناورها باید زمانی که بندر مقصد رسیدند بر اساس قوانین تعیین شده فضولات خود را به بندر تحویل دهند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، از سوی سازمان بنادر و دریانوردی امکاناتی در بنادر ایجاد شده تا بتوانند این فضولات را دریافت کنند.
الماسی بیان داشت: هم اکنون به دنبال این هستیم تا با تصویب قانون مقابله با فضولات نفتی، ضوابطی لازم الاجرا شود که بر اساس آن در هنگام تحول گرفتن فضولات نفتی بنادر از کشتی ها، هیچ گونه آلودگی زیست محیطی در آن مکان ایجاد نشود یا آلودگی ها به حداقل برسد.
وی گفت: حداقل از سال 89 با تصویب قانون حفاظت از دریاها و رودخانه های قابل کشتیرانی، سازمان بنادر و دریانوردی نسبت به ایجاد امکانات و تجهیزات لازم جهت اخذ فضولات نفتی از شناورها در بنادر کشور اقدام کرده است.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بر اساس بررسی های به عمل آمده هم اکنون تمام بنادر بین المللی کشور به تجهیزات اخذ فضولات نفتی مجهز هستند که این امر کمک شایانی به حفاظت محیط زیست دریا خواهد کرد.
وی با اشاره به اهمیت تعیین ضوابط مقابله با فضولات نفتی اظهار کرد: به این ترتیب حد استاندارد زیست محیطی برای امکانات و تاسیسات دریافت فضولات نفتی از شناورها تعیین خواهد شد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: به همین منظور کمیته فنی متشکل از دستگاههای مسئول و ذی ربط شامل سازمان شیلات، سازمان بنادر و دریانوردی، نیروی دریایی ارتش، نیروی دریایی سپاه، وزارت صنایع و معادن و وزارت نفت تشکیل شده است.
وی تاکید کرد: پس از بررسی نهایی توسط اعضای این کمیته و نهایی شدن کلیات آن، قانون ضوابط مقابله با فضولات نفتی جهت تصویب نهایی تقدیم هیئت وزیران خواهد شد..
وی یادآور شد: هم اکنون این ضابطه تدوین شده و جهت تصویب نهایی در سازمان حفاظت محیط زیست، در حال گذران مراحل تکمیلی حقوقی است.
مدیر کل دفتر آلودگی های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار امیدواری کرد: ظرف دو یا سه ماه آینده شاهد تصویب این قانون مهم در راستای حفاظت از محیط زیست دریاهای کشورمان باشیم.
وی در ادامه به فرآیند پایش میکروبی شناگاه ها در نوار ساحلی شمال و جنوب کشور نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و اعتبارات تخصیص یافته، پایش میکروبی شناگاه های کشور در سال 95 نیز به صورت منظم و ماهانه ادامه خواهد یافت.
الماسی بیان داشت: هم اکنون در حال ابلاغ ضوابط زیست محیطی شناگاه ها به ادارات کل محیط زیست استان های ساحلی کشور و سایر دستگاه های ذی ربط در این استان ها جهت اجرایی شدن آن هستیم.
وی همچنین از تعیین روش های برخورد با شناگاه های آلوده در ضوابط زیست محیطی شناگاه های آلوده خبر داد و گفت: این اقدام تاثیر بسزایی در حفاظت محیط زیست آبهای ساحلی کشور و نیز سلامت شناگران خواهد داشت. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار