۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
ابتکاردر مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی برای مقابله با گردو غبار

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با بودجه فعلی، مقابله با گردوغبار 30 سال زمان می‌برد، گفت: حداقل یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی و کاشت نهال لازم است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۶۲۶۳
اعتبار یک‌هزار میلیارد تومانی برای مقابله با گردو غبار
به گزارش خبرنگارمانا معصومه ابتکار درمجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت و این امر را مربوط به تمام دستگاه ها دانست و گفت: ابعاد محیط زیستی، زندگی بشر و ایرانیان را به لحاظ اقتصادی و سلامتی تحت تاثیر قرار داده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در 17 اسفند سال گذشته بیان کرد: فرمایشات ایشان دلگرمی را برای ما فراهم کرد و بعد از آن شاهد ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی ایشان بودیم که پشتوانه قوای سه گانه در این زمینه است.
ابتکار درخصوص گردوغبار در کشور گفت: باید ابعاد این موضوع مشخص شود و این معضل در حال حاضر 80 درصد کشور را تحت الشعاع قرار داده است، بنابراین بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی کشور به دلیل هجوم ریزگردها دچار مشکل شده‌اند.
وی افزود: گردوغبار دارای منشأ داخلی و خارجی است. منشأ خارجی آن عمدتاً کشورعراق است وسه کانون اصلی گردوغبار در عراق، کشورمان را تهدید می‌کند، البته اراضی شمال غرب و غرب کشورعراق که از کانون های اصلی گردوغبار هستند، در حال حاضر در تصرف داعش است و نمی‌توان اقدام خاصی را در این مناطق انجام داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هشت میلیون هکتار در عراق از کانون‌های بحرانی گردوغبار هستند، تصریح کرد: عربستان 11 میلیون هکتار کانون گردوغبار و ایران دارای 2.8 میلیون هکتار کانون گردوغبار است. البته از ابتدای دولت یازدهم ستاد ملی مقابله با گردوغبار تشکیل شد و وظیفه این ستاد مطالعه درخصوص کانون های داخلی گردوغبار بود و در این رابطه 15 استان در معرض هجوم گردوغبار شناسایی شدند.
با بودجه فعلی، مقابله با گردوغبار 30 سال زمان می‌برد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با بودجه فعلی، مقابله با گردوغبار 30 سال زمان می‌برد، گفت: حداقل یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی و کاشت نهال لازم است.
ابتکار از انعقاد چندین تفاهم‌نامه با کشور عراق درخصوص مقابله با ریزگردها خبر داد وگفت: در اسفند سال 93 با سفر به عراق چندین نهال در این کشور کاشته شد که هدف آن مقابله با گردوغبار داخل عراق بود اما مشکلاتی در طول زمان پیش آمد که این طرح‌ها به نتیجه نرسید، البته هفته گذشته نیز مذاکراتی با مقامات عراقی صورت گرفت و آنها درخصوص مقابله با گرد وغبار اعلام آمادگی کردند اما همه اراضی کانون‌های گردوغبار در عراق در دست گروهک تروریستی داعش است.
وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های خود را درخصوص مقابله با ریزگردها ادامه می‌دهد، افزود: سال گذشته با حضور در اجلاسی که درهمین رابطه در سازمان ملل برگزار شد، چندین قطع‌نامه درخصوص ریزگردها به تصویب رسید و ما خواستار استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در بحث گردوغبار و ریزگردها هستیم.
تراز دریاچه ارومیه نسبت به وضعیت قبلی آن یک متر بالاتر آمده است
ابتکاربا اشاره به خطر خشک شدن تالاب جازموریان تاکید کرد: تالاب جازموریان که بین کرمان و سیستان قرار گرفته است نیز از 50 سال پیش به دلیل تشکیل سازمان کشت و صنعت جیرفت در معرض خشکی قرار گرفت و در حال حاضر 400 هزار هکتار تالاب جازموریان خشک شده است، بنابراین این تالاب به گفته بسیاری از کارشناسان زیست‌محیطی یکی از کانون‌های مهم گردوغبار است، از سوی دیگر احیای دریاچه ارومیه نیز یکی از اقدامات مهم دولت است که می‌توان گفت درحال حاضر ترازاین دریاچه نسبت به وضعیت قبلی آن یک متر بالاتر آمده است.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش به مردم درخصوص اصلاح امور کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: برای احیای تالاب هامون سیاست‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شد که متاسفانه یکی از موانع ورود آب به داخل هامون مشکلات داخلی بود و با اقدامات انجام شده بخش‌هایی از دایک‌های مرزی برداشته و آب وارد هامون شد. البته تا احیای کامل این تالاب فاصله بسیاری وجود دارد.
ابتکار تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت یازدهم ثبت جایگاه بین‌المللی برای هامون بود به طوری که در یونسکو هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شود و مذاکرات خوبی تاکنون با افغانستان در این رابطه انجام شده است.
دریاچه گاوخونی بعد از 10 سال خشکی مطلق احیا شد
ابتکار با بیان اینکه دریاچه گاوخونی در سال 93 و 94 بعد از 10 سال خشکی مطلق و تبدیل شدن به کانون گردو غبار آبگیری شد و جان تازه گرفت، گفت: با پیگیری مصوبات شورای عالی آب وزارت نیرو حق‌آبه دشت‌های ایران و تالاب‌ها را اعلام کرد، این اقدام در حالی صورت گرفت که همواره بر این عقیده بودند آب شرب، کشاورزی و صنعت در اولویت نسبت به محیط زیست قرار دارد امادر حال حاضر به این نکته رسیده‌ایم که اگر حق‌آبه محیط زیست نباشد طبیعت آب نمی‌دهد تا برای حوزه‌های دیگر آب داشته باشیم.
وی افزود: در خصوص تالاب هورالعظیم پیمانکار برای اکتشاف نفت آب را قطع کرده بود که تخلف بود و ما با پیگیری این مورد را برطرف کردیم همچنین بی‌توجهی به موضوع پسماند به خصوص در گیلان و مازندران مشکلاتی ایجاد کرده، چنانچه جاد‌ه‌سازی‌ها به سمت شمال جمعیت را به آنجا می‌برد اما هنوز مدیریت پسماند و فاضلاب در آنجا نداریم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار