۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳

کاهش 18 درصدی صید صنعتی زمستانه

صید صنعتی زمستانه که از اوایل پاییز امسال در آبهای عمان آغاز شده بود تاکنون با کاهش 18 درصدی همراه بوده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۶۲۸
کاهش 18 درصدی صید صنعتی زمستانه
مدیر عامل کنسرسیوم صید صنعتی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تا چند سال پیش صیدصنعتی زمستانه انجام نمی شد اما با پیگیری های کنسرسیوم صید صنعتی برای تامین بخشی از هزینه های صید صنعتی، مجوز صید زمستانه از سازمان شیلات اخذ شد.            
امان الله حیات داوودی خاطرنشان کرد: از زمانی که مجوز صید زمستانه از سوی شیلات صادر شده است، تا حدودی خسارات های وارده به صید صنعتی ناشی از کاهش صید به دلیل محدودیت مکانی در شش ماهه اول سال جبران شده است.                              
عضو کمیته عالی آبزیان در ادامه سخنان خود تاکید کرد: صید صنعتی زمستانه که از اوایل پاییز امسال آغاز شده تا پایان اسفند ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.                                                                                                  
حیات داوودی با اشاره به اینکه در مجموع 9 فروند شناور صید صنعتی کلاس فردوس در آبهای ایران به صید صنعتی اشتغال دارند، تصریح کرد: امسال دو فروند از این شناورها به دلیل تعمیرات موفق به دریاروی نشدند و در مجموع امسال هفت فروند شناور صید صنعتی به صید پرداختند.
امان الله حیات داوودی با اشاره به کاهش 18 درصدی صید صنعتی زمستانه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته اذعان داشت: این میزان کاهش ضررهای زیادی را برای صیادان به دنبال داشته است.
وی خاطرنشان ساخت: مجوز صید صنعتی زمستانه برای صید ماهیان میکتوفیده از سوی سازمان شیلات ایران برای شناورهای صید صنعتی صادر شده است.
وی بیان کرد: بر این اساس 60 درصد صید شناورهای صید صنعتی در فصل زمستان به صید ماهیان میکتوفیده باید اختصاص داشته باشد و 40 درصد مابقی نیز می تواند شامل صید سایر ماهیان شود.
عضو کمیته عالی آبزیان اذعان داشت: تمام ماهیان میکتوفیده صید شده جهت تبدیل شدن به پودر ماهی به کارخانجات صنایع شیلات داخلی فروخته می شوند.
حیات داوودی با اشاره به اینکه ماهی میکتوفیده پس ازعمل آوری در کارخانه های پودر ماهی،مصارف زیادی در کشور دارد، اظهار داشت:پیش از این، این گونه ماهی با قیمت بسیار بالایی از سایر کشورها وارد می شد،اما هم اکنون با صید صنعتی این گونه ماهی، توانسته ایم نیاز بازار داخلی را در حد زیادی تامین کنیم.
عضو عالی کمیته آبزیان، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده تاکنون سه هزار تن ماهی میکتوفیده توسط شناورهای صید صنعتی صید شده است.
حیات داوودی در ادامه گفته های خود یادآور شد: همچنین شش هزار تن ماهی ریبون طی صید صنعتی امسال صید شده است.
مدیر عامل کنسرسیوم صیدصنعتی اذعان داشت: امسال سه هزار و 50 تن ماهی مرکب که یکی از با ارزش ترین محصولات صیادی است توسط شناورهای صید صنعتی به دست آمده است.
وی به کاهش 90 درصدی صید ماهیان مرکب درسال جاری اشاره کرد و گفت: این آمار در حالی است که سال گذشته طی صید صنعتی زمستانه ، بالغ بر هشت هزار تن ماهی مرکب صید شده بود.
وی دلیل اصلی این میزان کاهش صید صنعتی را حضور 16 فروند شناور صید صنعتی چینی در آبهای ایران دانست و گفت: این شناورها از آنجا که بسیار پرقدرت هستند، توان صید در آبهای بسیار عمیق را دارند و همین امر باعث شده با صید بی رویه ذخایر باعث کاهش آبزیان شوند.
حیات داوودی ادامه داد: مشکلات صید صنعتی همچنان پابرجاست و پیگیریها برای رفع این مشکلات هنوز به جایی نرسیده است.
به گفته وی، با اتمام صید صنعتی زمستانه و سرویس و تعمیرات کشتی ها، صید صنعتی تابستانه به مدت چهار ماه همچون سالهای گذشته از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط شهریورماه سال آینده در آبهای عمان توسط شناورهای صید صنعتی کلاس فردوس انجام خواهد شد.
برچسب ها: صید صنعتی
ارسال نظرات
آخرین اخبار