۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶

اروپایی ها ـ آمریکایی ها؛کدامیک در تجارت با ایران مشتاق ترند؟

شرکت های اروپایی نسبت به رقبای آمریکایی خود شانس بیشتری برای بازار ایران دارند در واقع لغو تحریم ها علیه ایران در ابتدا از سوی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۵۸۶۹۸
اروپایی ها ـ آمریکایی ها؛کدامیک در تجارت با ایران مشتاق ترند؟
به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از لویدزلیست شرکت های اروپایی پس از لغو تحریم ها با پیش قدم شدن در ایجاد ارتباط با ایران، از شانس بهتری نسبت به رقبای آمریکایی خود بهره می برند.
یکی از دلایل این امر تأخیر در تأثیرگذاری لغو تحریم ها بر شرکت های آمریکایی به همراه شرکت هایی که با طرف های آمریکایی کار می کنند اعلام شده است.
به اعتقاد دنیل مارتین تحلیلگر موسسه حقوقی HFW انگلیس، شکاف میان شرکت های آمریکایی و توانایی رقبای اروپایی خود برای تجارت با ایران با گذر زمان بیشتر خواهد شد چرا که لغو تحریم ها علیه ایران درابتدا از سوی اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد. اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی همچنان تحت قوانین صادره در دهه هفتاد میلادی در آمریکا خواهند بود.در عوض شرکت های اروپایی از روز لغو تحریم ها و زمانی که ایران به تعهدات خود در قبال توافقنامه هسته ای عمل کند، قادر به برقراری روابط تجاری با ایران خواهند بود. این زمان به اعتقاد بسیاری در نیمه ابتدایی سال 2016 محقق خواهد شد.
در حال حاضر بسیاری از شرکت های اروپایی مذاکرات با ایران را آغاز کرده اند و حتی برخی به منظور برقراری روابط و فرصت های تجاری به این کشور سفر کرده اند.
در ماه می سال جاری مدیر سازمان بنادر و دریاتوردی ایران از مذاکرات برخی شرکت های خارجی با طرف ایرانی حتی پیش از لغو تحریم ها سخن به میان آورد. 
بر همین اساس پیش از این نیز خبرها حاکی از ورود کشتی های متعلق به هفت کشتیرانی بین المللی از جمله CMA CGM، PIL ، اورگرین و ون های به بندر شهیدرجایی است. 
مقامات بندر آنتورپ نیز نماینده گانی را در دو نوبت در ماه های اکتبر و نوامبر به ایران اعزام کردند. در این دو سفر مارک ون پیل یکی از مقامات بلندپایه این بندر به همراه متخصصان صنعت کشتیرانی و پتروشیمی با محمد سعیدنژاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی ایران، رئیس گمرک ایران، شرکت سرمایه گذاری ایران و تعدادی از شرکت های خصوصی ایرانی دیدار و گفتگو داشتند.
این هیئت از بندر آنتورپ همچنین از بندر شهیدرجایی و منطقه آزاد قشم نیز بازدید کردند.
"ون پیل" در یک مصاحبه اعلام کرد: بندر آنتورپ تا سال 2010 بزرگ ترین مقصد اروپایی برای کالاهای ایرانی محسوب می شد. به هر حال با توجه به لغو تحریم ها علیه ایران، قصد ما ایجاد ارتباط دوباره با طرف های ایرانی برای آغاز به کار دوباره مشترک بین شرکت های ایرانی و بندر آنتورپ و تبدیل شدن دوباره این بندر اروپایی به هابی برای کالاهای ایرانی به اروپا است.
مارتین دراین خصوص اظهار داشت: شرکت هایی که حتی پس ازاعمال تحریم ها تا مدت ها به برقراری روابط تجاری با ایران ادامه دادند، در اولویت فعالیت دوباره با این کشور هستند. 
براساس این گزارش، دولت آمریکا پس از اجرای توافقنامه هسته ای با ایران، به تجار آمریکایی اجازه تأمین قطعات لوازم و سرویس های هواپیمایی را می دهد. 
این تجار همچنین با اخذ پروانه قادر به برقراری روابط تجاری در دیگر صنایع کوچک تر نیز خواهند بود. به هر حال در بقیه موارد، براساس قوانین آمریکا، دیگر تغییرات در پی لغو تحریم ها علیه ایران تنها در مورد اشخاص غیر آمریکایی صحت خواهد داشت.
برچسب ها: تحریم دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار