۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
به زودی:

طرح کانون دانش صنایع دریایی کشور رونمایی می شود

کانون دانش صنایع دریایی ایران در دو حوزه صنعت کشتیرانی و فراساحل بزودی جهت استفاده عموم مردم رونمایی می شود.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۷۸۱۶
طرح کانون دانش صنایع دریایی کشور رونمایی می شود
عضو موسسه بین المللی علوم، فناوری و مهندسی دریا (IMarEST) در خصوص طرح کانون دانش صنایع دریایی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا تصریح کرد: به منظور فرهنگ سازی و تقویت آگاهی و دانش خانواده ها و فعالان دریایی کشور (دانش و دانایی ملی) با موضوع صنایع دریایی و فعالیت های مرتبط با آن، تصمیم گرفتم تا ساختاری ساده، کاربردی و هوشمند را بدین منظور طراحی و اجراء کنم، چرا که بر اساس مطالعات و ارزیابی گزارشات، نقطه نظرات و پیشنهادات مطرح در جراید، همایش ها و سمینارهای دریایی، یکی از عمده دلایل اصلی نرخ کند توسعه صنایع دریایی کشور، عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی جهت سرمایه گذاری در این حوزه مهم و استراتژیک می باشد. 
رضا محمد علی بیگی، بیان کرد: ایجاد کانون دانش صنایع دریایی (The Iranian Maritime Industry Knowledge Hub) مخاطبین را قادر خواهد ساخت تا در کوتاهترین زمان ممکن و با ساده ترین روش، اطلاعات ارزشمند و کاربردی را در حوزه فعالیت های دریایی در قالب نرم افزاری هوشمند جمع آوری و استفاده نماید.
این عضو انجمن بین المللی مهندسین دریایی و طراحان کشتی (SNAME) تاکید کرد: در این طراحی سعی شده تا صنایع دریایی تعریف و در بخش های جداگانه تقسیم بندی شود. 
وی اعلام کرد: به دلیل نبود تعریفی علمی و منطقی از این صنعت و آگاهی و شناخت کم مسئولین، انجمن ها و نهادهای سیاست گذاری در حوزه دریا از مدل ارتباطی و تعاملی ذینفعان در هر بخش، برنامه های توسعه ای و قوانین مقررات تدوین شده طی بیست سال گذشته، در مرحله اجراء با چالش های اساسی مواجه شده است. 
محمدعلی بیگی تاکید کرد: به کمبودهای ساختاری در این حوزه توجه کافی نشده، به طوری که تمامی این برنامه ها به دلیل قابل اجراء نبودن، اهداف و انتظارات تدوین گران را برآورده ننموده و باعث ایجاد فضای ناخشنود و ناممطئن در بین فعالان این صنعت شده است. 
وی در ادامه سخنان خود، هدف از طراحی چنین نرم افزاری را، افزایش دانش و دانایی ملی از صنایع دریایی با در اختیار گذاشتن فرصت برابر و مساوی جهت تمامی مردم در دستیابی به اطلاعات مفید دریایی و بالطبع آن نهاد سازی متناسب با اندیشه های جدید در این حوزه دانست. 
به گفته طراح کانون دانش صنایع دریایی کشور، توجه بیش از پیش قوای سه گانه کشور به کمبودها و نواقص موجود در حوزه صنایع دریایی به منظور هم افزایی بیشتر در راستای دستیابی به راه حل های منطقی و قابل اجراء برای توسعه پایدار صنایع دریایی از طریق تدوین و اجرای روش های مناسب برای تسهیل و تسریع جریان گذار صنعتی نیز از اهداف طراحی این نرم افزار بوده.
وی همچنین، ارتقاء جایگاه و تاثیر گذاری پیشنهادات مرجع دریایی کشور در مجامع بین المللی دریایی، تقویت ارتباط صنعت با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی کشور از طریق افزایش آگاهی صنعتگران و دانشگاهیان از توانمندی ها و نیازمندی های یکدیگر و انگیزه در نهادهای سرمایه گذاری و شرکت های بیمه به منظور بازنگری، اصلاح و تدوین قوانین و مقررات در راستای افزایش سهم از بازار صنایع دریایی کشور را از دیگر اهداف این طرح عنوان کرد. 
محمدعلی بیگی، افزایش سرمایه گذاری در حوزه صنعت دریایی کشور از جانب عامه مردم و هدایت کیفی این سرمایه گذاری ها، ارتقاء موقعیت و اعتبار صنایع دریایی کشور در بازار و مجامع علمی بین المللی مربوطه و بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات موجود و تدوین قوانین صریح، جامع و کاربردی مرتبط با صنایع دریایی کشور در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاست و امنیتی را از جمله نتایج مورد انتظار این طراحی دانست. 
وی در ادامه، تقویت سیاست ها و برنامه های توسعه ای صنایع دریایی کشور و افزایش آگاهی و شناخت خانواده ها با صنعت دریایی و فعالیت های مرتبط و بالطبع آن تقویت انگیزه دانش آموزان و دانشجویان به ورود و ادامه تحصیل در رشته های دریایی و صادرات خدمات تفکر و اندیشه، طراحی و مهندسی، مدیریت فنی و علم و اختراع به خارج از کشور را مواردی دانست که انتظار می رود با طراحی کانون دانش صنایع دریایی برای کشور به دست آید.
به گفته این کارشناس امور دریایی کشور، علاوه بر عموم مردم، مدیران و مسئولین دولتی فعال در حوزه سیاست گذاری ها و نظارت بر اجرای صحیح آنها در حوزه دریا، کارشناسان رسمی دادگستری و وکلای حقوقی فعال در حوزه دریا، سازمان ملی استاندارد ایران و مراکز تحقیقاتی فعال در حوزه حمل و نقل دریایی، شرکت های کشتیرانی و خدمات دریایی، کارفرمایان مرتبط با پروژه های فراساحل و اتحادیه مالکان کشتی ایران از جمله مخاطبین این نرم افزار خواهند بود. 
وی ادامه داد: دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های دریایی کشور و نیز دریانوردان کشور، سازمان ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی مرتبط با صنایع دریایی، بانکها، مؤسسات مالی و اعتباری، شورای عالی کانون مشاوران اعتباری و سرمایه گذاری بانکی و کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، بیمه مرکزی، پژوهشکده بیمه، شرکت های بیمه و نیز انجمن و سندیکای مرتبط نیز می توانند از این نرم افزار بهره مند شوند. 
محمد علی بیگی متذکر شد: اعضای فراکسیون دریایی مجلس، دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی و صندوق توسعه صنایع دریایی، سازندگان و تعمیر کنندگان کشتی و سکو های دریایی، سازندگان، واردکنندگان و تامین کنندگان مواد و تجهیزات، مؤسسات بازرسی و رده بندی و افسران کنترل و بازرسی بنادر، شرکت های طراحی و مهندسی و نیز مدیریت پروژه، اتحادیه ها و انجمن های تخصصی مرتبط با صنایع دریایی و اجاره کنندگان شناور نیز می توانند از این نرم افزار بهره های لازم را ببرند. 
این عضو موسسه آرشیتکت دریایی انگلستان (RINA) تاکید کرد: در این طراحی، صنایع دریایی به شش زیر بخش تقسیم شده که دو بخش آن یعنی صنعت فراساحل (سوخت های فسیلی و انرژی های تجدید پذیر) و صنعت کشتیرانی تهیه و آماده شده است.
وی اظهار کرد: در خصوص مابقی بخش ها یعنی صنایع بنادر و ترمینالها، توریسم دریایی، شیلات و معادن دریایی، در حال مذاکره نهایی با سازمان بنادر و دریانوردی بعنوان مرجع دریایی کشور جهت تکمیل این پروژه مهم ملی می باشم.
محمد علی بیگی تصریح کرد: توجه به نظر مثبت معاونت امور بندری و مناطق ویژه و سرپرست معاونت امور دریایی و مدیرکل مرکز بررسی ها و مطالعات راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص این پروژه، پیش بینی می کنیم تا این مهم هم ظرف یکسال آینده تکمیل و راه اندازی شود.
وی تاکید کرد: در دو حوزه صنعت کشتیرانی و فراساحل، این نرم افزار آماده و ظرف یک ماه آینده جهت استفاده عموم مردم در وب سایتی که بدین منظور ایجاد شده، قرار خواهد گرفت. 
به گفته این کارشناس دریایی، تعریف صنایع دریایی، فعالیتهای مرتبط، شناخت انواع دارایی های فعال در این حوزه، معرفی ذینفعان و نقش و وظیفه هر یک در فرایند طراحی و ساخت، مدیریت در فاز بهره برداری و در آخر اسقاط و بازیافت تجهیزات، تعریف فرایند های طراحی و مهندسی، ساخت و تولید، تأمین و تدارک تجهیزات (مهندسی خرید)، نصب و راه اندازی، کنترل و تضمین کیفی و آزمایش کارائی عملیاتی و نیز شناخت استانداردهای مربوط به هر فرایند در این نرم افزار در اختیار کاربران قرار گرفته است. 
محمد علی بیگی در پایان عنوان کرد: آشنایی با فرایند و ساختار مدیریت فنی و خدمه دارایی ها در فاز بهره برداری، آشنائی با قرارداد های ساخت و اجاره، معرفی انواع بیمه در حوزه فعالیت های دریایی، آشنائی با ساختار قانونی حاکم بر صنعت دریایی شامل کدها و کنوانسیون های سازمان بین المللی دریایی، قوانین، خدمات و ساختار سازمانی مؤسسات رده بندی، مراجع ملی دریایی و سازمانها و مؤسسات تدوینگر استانداردهای دریایی نیز در این نرم افزار قابل مشاهده است. 
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار