مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به ترانزیت حدود 4.3 میلیون تن کالا از کشور طی چهار ماهه ابتدای سال 94 گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییر محسوسی نداشته است.
محمد جواد عطرچیان با بیان اینکه بخش بسیار زیادی از کالاهای ترانزیتی از طریق دریا انتقال پیدا می کنند افزود: فعالترین مرزهای کشور در ترانزیت ورودی کالا مرز پرویز خان در استان کرمانشاه با یک میلیون و 152 هزار تن ، بندر عباس با21.9درصد، باشماق با16.3 درصد و بازرگان با 10 درصد است.
عطرچیان گفت: مرزهای فعال کشور در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با یک میلیون و 700 هزار تن معادل 6 .38درصد و پس از آن مرزهای بندرعباس با 470 هزار تن معادل 8 . 10 درصد و بازرگان با 6.5 درصد است.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اظهار داشت: مهمترین مبادی کالاهای ترانزیتی به ایران کشور عراق و ترکیه و بیشترین مقاصد کالاهای ترانزیتی امارات و ترکمنستان هستند.
همچنین نیمی از کالاهای ترانزیتی به کشور مواد نفتی و مابقی مواد غیرنفتی شامل مواد سوختی، انواع ترکیبات شیمیایی، انواع پنبه، لوازم خانگی و مواد غذایی است.
وی در خصوص شرایط ترانزیت از کشور در دوران پسا تحریم گفت: در دوران پسا تحریم با توجه به آسان تر شدن شرایط تجارت، حذف ریسک های بیمه و نقل و انتقال مناسب تر پول انتظار داریم میزان ترانزیت از کشور افزایش پیدا کند.
عطرچیان گفت: پیش بینی می کنیم با حل شدن بحث های سوئیفت ومشکلات بانکی با تقاضای بسیار مناسبی از ترانزیت کالا از کشور روبرو شویم و ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه تا حدود 10 درصد رشد داشته باشد.
وی با اشاره به جایگاه مناسب ایران از نظر ترانزیت در منطقه اظهار داشت: در مقایسه با کشور آذربایجان وضعیت ترانزیت ما بسیار مطلوب تر است و کشور ترکیه نیز در حال حاضر با مشکلات خاص خود مواجه است و کشورهای عراق، افغانستان و پاکستان هم ترانزیت چندانی ندارد.
عطرچیان با بیان اینکه ایران از نظر ظرفیت و زیر ساخت امکانات بسیار خوبی برای ترانزیت کالا دارد افزود: در حوزه دریای خزر و آسیای میانه ظرفیت های خوبی جهت ترانزیت کالا از مسیر ایران وجود دارد که باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم.
وی با بیان لزوم بررسی مشکلات ترانزیت در دو زمینه سخت افزاری و نرم افزاری اظهارداشت: در زمینه سخت افزاری باید به کیفیت خدمات، استاندارد سازی شبکه راه های ریلی و بنادر و در زمینه نرم افزاری هم به قوانین و مقررات جاده ای، ریلی، دریایی و روان سازی و ساده سازی اسناد توجه کنیم.
عطرچیان افزود: عبور کالاهای ترانزیتی از ایران مسائل و مشکلات خاص خود را داراست و در صورتیکه بتوانیم زمان و هزینه های ترانزیت کالا را کاهش دهیم میزان ورود کالاهای ترانزیتی از کشور افزایش خواهد یافت.
وی خاطر نشان کرد: در قالب شورای عالی ترابری کشور و در قالب توجهاتی که وزارت راه و شهرسازی و سایر دست اندرکاران حمل و نقل کشور اعم از سازمان های دولتی و خصوصی به موضوع ترانزیت دارند برنامه هایی برای افزایش میزان ترانزیت از کشور خصوصا از مبادی دریایی وجود دارد.
مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: به هر حال ترانزیت یک فرصت برای کشور است و ما باید بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: ساده سازی و روان سازی عبور کالاهای ترانزیتی و کاهش هزینه های ترانزیتی کالا از کشور می تواند به افزایش میزان ترانزیت از کشور کمک کند.