۲۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶

صنایع دریایی ساخت داخل نباید به مشتری تحمیل شود/با مشارکت کشتی سازان خارجی،کشتی بسازیم

هر شناوری نباید به هر قیمتی در داخل ساخته شود و نمی توان مشتری را به زور و ارعاب مجبور به خرید کرد سوابق هم نشان می دهد این نوع خرید و فروش برای صنعت ، بلند مدت نیست چرا که مشتری باید از خرید خود رضایت داشته باشد.
نویسنده: نرگس احسان دار
کد خبر: ۵۵۶۲۳
صنایع دریایی ساخت داخل نباید به مشتری تحمیل شود/با مشارکت کشتی سازان خارجی،کشتی بسازیم
مدیرعامل شرکت فناوران سیراف در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: رفع تحریم ها باعث تزریق منابع مالی به ارگان های دریایی و بخش خصوصی خواهد شد و ممکن است نوسازی خطوط و خرید کشتی های جدید در دستورکار شرکت ها و مراکز قرار گیرد. اما اگر دولت نظارت صحیحی بر این روند نداشته باشد مسلما سهم کشتی سازی داخلی مناسب نخواهد بود.
حسن ابراهیم پور ضیایی با بیان اینکه کشتی سازی در دوران تحریم برای ارتقاء فعالیت خاصی را انجام نداده است اظهار داشت: به هرحال شناورسازی های خارج از کشور از نظر تکنولوژی، فرایند ساخت، قیمت تمام شده و کیفیت محصول بر مجموعه های فعال حاضر در ایران ارجح هستند و اگر این بخش وارد بازار ایران شود تفاوت کشتی سازی های داخلی با آنها بیشتر مشخص خواهد شد.
وی افزود: با شرایط فعلی هر اندازه بخواهیم ارگان های دریایی را به سمت خرید از داخل مجاب کنیم چون سطح کیفی محصولات پیش از تحریم با بعد از تحریم تفاوتی نداشته است نگرانی هایی وجود دارد.
وی با بیان اینکه باید در این صنعت از نظر کیفیت و سرعت ساخت محصول حرفی برای گفتن داشته باشیم گفت: صنعت کشتی سازی باید بازار سبد محصولات خود را برای رقابت با خارجی ها تعیین کند. در این خصوص می توان شناورهای سبک تر و زود بازده تر را هدف قرار داد. حتی می توان ساخت کشتی را به صورت مشارکتی با کشتی سازی های خارجی به گونه ای که انتقال تکنولوژی هم صورت گیرد انجام داد.
این فعال بخش خصوصی گفت: دولت باید وجوه، تسهیلات و سفارشات ساخت را به کشتی سازی هایی که واجد شرایط هستند پرداخت کند شرکت هایی که بتوانند پروژه ها را تحویل دهند.
وی افزود: ساماندهی این امر به یک مکانیزم نظارتی احتیاج دارد که به نظر می رسد در این خصوص تنها تشکیل یک دپارتمان تخصصی در دولت موثر خواهد بود.
وی با بیان مناسب نبودن ساختار انجمن های دریایی گفت: باید بررسی شود انجمن صنفی و سازندگان تجهیزات دریایی تا چه اندازه توانسته در انعکاس صدای تولید کننده کشتی تاثیر گذار باشد.
ضیایی افزود: شورایعالی صنایع دریایی و صندوق حمایت از صنایع دریایی هم به درستی فعال نشده اند زیرا دولت آنها را به عنوان یک دپارتمان مستقل که باید پاسخگوی آنها باشد قبول نکرده است و تا کنون هیچ بازخوردی از این نهادها مشاهده نشده است. همیشه مشکلات را خودمان حل کرده ایم. حتی یک ریال هم وام دریافت نکرده ایم.
مدیرعامل شرکت فناوران سیراف با بیان اینکه در ایران تولید کننده کشتی نداریم بلکه سازنده کشتی داریم گفت: سازنده به هر قیمتی می سازد اما برای تولید کننده رقابت، توجیه اقتصادی،زمان تولید و فرایند های کنترل شده مهم است.
وی گفت: در حال حاضرشناورهای لندینگ کرافت در ایران ساخته می شود اما مشخص نیست که آیا این شناورها از نظر کیفیت ، قیمت تمام شده و زمان ساخت رقابتی هستند یا خیر. همه توجیهات خاص خود را عنوان می کنند اما آیا لندینگ کرافت های ساخته شده با لندینگ کرافت های سنگاپوری قابل رقابت هستند!
وی با اشاره به مشکلات بخش خصوصی و دولتی صنعت کشتی سازی و نارضایتی مالکان شناورها گفت: تنها بخش نظامی صنعت دریایی موفق بوده و در واقع بحث عملیاتی مهمتر بوده است.
وی با بیان اینکه مشکل کشتی سازی تنها منابع مالی نیست گفت: مگر زمانی که کشتی سازی ها از طریق وجوه اداره شده فعال شدند کشتی ها به موقع و رقابتی تحویل شدند؟ قطعا اگر در آن دوره گزینش ها مناسب تر بود بهتر عمل می کردیم.
ضیایی ادامه داد: متاسفانه هر سال تعداد بسیاری دانشجوی کشتی سازی از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند اما هیچکدام نقش موثری در این صنعت ندارند.
قرار نیست همه چیز را در داخل تولید کنیم
وی تصریح کرد: قرار نیست همه چیز را در داخل تولید کنیم بلکه باید چیزی را تولید کنیم که توان ساختش را داریم و و با تولید آن می توانیم با خارجی ها رقابت کنیم. باید باور کنیم که با زور نمی توان کالا فروخت اگر امروز بفروشیم فردا با مشکلات آن مواجه خواهیم بود.
این تولید کننده بخش خصوصی گفت: در دنیا چیزی به نام تولید ملی وجود ندارد. بازار دنیا بین المللی شده است و در حالی که در دنیا کالاهای مناسب رقابتی وجود دارد نمی توان خریدار را مجبور به خرید کالای گران و بی کیفیت کرد.
ضیایی گفت: باید مکانیزم تولید اقتصادی شود. بنگاه های تولید کشتی باید تجاری شوند. اما متاسفانه هیچ فرایندی برای تولید شناور در کشور وجود ندارد و مالیات های شدید و بدون برنامه اخذ می شود.
وی تصریح کرد: صنعت باید بداند که برای ابراز شایستگی کاری کرد نه اینکه کاری بکنند که شاید شایسته شود.
ضیایی با بیان اینکه صنایع دریایی ساخت داخل نباید به مشتری تحمیل شود خاطر نشان کرد: به عنوان بخش خصوصی از روزی رشد کردیم که حمایت را از روی خود برداشتیم و پذیرفتیم که مشتری باید برای انتخاب مجاب شود. حمایت فراهم کردن زیرساخت برای حرکت و افزایش کیفیت محصول است . حمایت پول دادن و به زور جنس فروختن نیست.
وی تاکید کرد: حمایت های دولت باید در قالب ایجاد زیرساخت برای کشتی سازی ها، گرفتن برنامه و نظارت بر آنها باشد تا این مجموعه ها رشد کنند مشتری ها را جذب کنند و با بازار بین المللی رقابت کنند.
برچسب ها: صنایع دریایی
ارسال نظرات
آخرین اخبار