۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۸

حل مشکلات صنایع دریایی در گرو مدیریت جهادی است

نویسنده: لیلا بیرانوند
کد خبر: ۴۲۳۸۵
حل مشکلات صنایع دریایی در گرو مدیریت جهادی است
غفلت از دریا به اندازه ای است که جز با مدیریت جهادی،به گونه دیگری نمی توان صنعت دریا را توسعه بخشید و همه فعالان این صنعت در بخش تولید و تجارت باید با یک رویکرد جهادگونه فعالیت کنند تا نقطه عطفی را در شروع پروژه ها شاهد باشیم.
حسین فاضل مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی در گفتگو با مانا ضمن بیان این مطلب گفت: صنعت دریایی نیاز به برنامه ریزی آگاهانه ، دقیق و بلند مدت دارد. در صنعت ساخت و ساز کشتی و تعمیرات آن ساختارهای مدیریت، ساختارهای تأمین منابع مالی و منابع انسانی، شبکه‏ های تأمین اقلام و تجهیزات و امثالهم باید در کشور باز مهندسی شود.
وی در ادامه با اشاره به لزوم ایجاد شهرک‏ های صنایع دریایی در کشور گفت: مدیریت دولتی به دلیل محدودیت‏های فراوانی که بر آن حاکم است نمی‏تواند در مدیریت کارخانه به قدر کافی چابک و بهینه رفتار کند از طرفی به دلیل عدم شکل گیری خوشه های صنایع دریایی در کشور، بخش خصوصی نیز نمی‏تواند در ایجاد زیرساخت‏های کلان این صنعت ورود نماید.
فاضل افزود: تجربه‏ های موفق جهانی حاکی از مدل های مختلفی در مدیریت این صنعت است یکی از این مدل ها ایجاد زیرساخت های اصلی توسط دولت و واگذاری بهره برداری و مدیریت آن به بخش خصوصی است.
وی در ادامه تصریح کرد: برای داشتن شهرک ‏های صنایع دریایی فعال و پر رونق باید زیرساخت‏های اولیه و اصلی مانند شبکه آب، برق، گاز و دیتا و همچنین آماده ‏سازی و تحکیم زمین، تجهیزات از آب‏گیری و به آب اندازی شناور توسط دولت ایجاد ‏و سپس به بخش خصوصی که اهلیت آن را دارند به صورت بلندمدت اجاره داده و یا با شرایطی ویژه واگذار شود در این صورت بخش خصوصی می‏تواند رقابتی کار کرده و چابکی لازم را داشته باشد.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی گفت: شهرک ‏های صنایع دریایی باید به گونه ه‏ایی طراحی شوند که بیشتر نیازهای صنعتگران و پیمانکاران دریایی در شهرک مرتفع شود یعنی باید همه بازیگران اصلی صنعت از ارائه دهندگان خدمات مهندسی و پیمانکاری گرفته تا فروشندگان اقلام و تجهیزات در آنجا حاضر باشند.
وی حضور برندهای معروف دنیا در حوزه‏ های مختلف دریایی در این شهرک‏ ها را موجب رونق این بازار در کشور دانست و افزود: امید داریم با کاهش تحریم‏ها و توجه دست اندرکاران این موضوع شکل بگیرد.
فاضل مشارکت با برندهای بزرگ و معروف دنیا در ایجاد و توسعه زیرساخت‏ها و مدیریت آنها را مدل دیگر توسعه صنعت دریایی بیان کرد و گفت: این نکته مهم است که ما باید به مزیت‏های خود توجه و بر آنها تاکید کنیم و در سایر موارد از دیگران کمک بگیریم، مثلاً موقعیت مناطق مختلف کشور و امکان سفارش‏ گذاری که از مزایای ما محسوب می‏شوند، می‏تواند با تکنولوژی و مدیریت حرفه ای شرکای خارجی ، این صنعت را از وضعیت فعلی خارج کند.
وی درادامه در خصوص تأمین منابع صندوق گفت: یکی از عمده ترین منابع صندوق توسعه صنایع دریایی اختصاص 10 درصد هزینه حمل مایعات نفتی و گازی به این صندوق است که متاسفانه وزارت نفت و گمرک جمهوری اسلامی ایران همکاری لازم را در وصول این منابع ندارند.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تصریح کرد: در ترکیب جدید هیئت مدیره در تلاش هستیم تا اقدامات مؤثری برای وصول منابع صندوق انجام دهیم.
وی در ادامه با اشاره به لزوم استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‏های دریایی افزود، با توجه به طراحی‏ های انجام شده، تمهیداتی صورت گرفته تا هر چه بیشتر توجه بانک ها به این صنعت جلب شود. همچنین توافقات لازم با برخی از بانک‏ها برای ترهین شناور به عنوان وثیقه تسهیلات انجام شده است که می‏تواند تمهید مناسبی برای تأمین مالی این صنعت محسوب شود.
مدیر عامل صندوق توسعه صنایع دریایی در پایان افزود: امیدواریم تصمیم گیران مجلس و دولت با تزریق منابع قانونی صندوق، در توسعه این صنعت گام مؤثری بردارند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار