
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از فایننشال تایمز؛ توافق اولیه در اوایل سال ۲۰۲۵ میان کنسرسیومی از سرمایهگذاران بینالمللی به رهبری بلکرک (BlackRock)، شرکت کشتیرانی مدیترانهای (MSC) و مالک هنگکنگی داراییها، یعنی CK Hutchison، اعلام شد؛ توافقی که از همان ابتدا بهعنوان گامی راهبردی در جهت کنترل بخشهایی از زیرساختهای حیاتی لجستیک جهانی تلقی میشد.
با این حال، منابع آگاه اکنون میگویند «کوسکو شیپینگ» خواستار افزایش سهم خود به بیش از ۵۰ درصد و در اختیار گرفتن کنترل عملیاتی معامله شده است؛ درخواستی که واکنش منفی سایر شرکای قرارداد را بهدنبال داشته و آنها هشدار دادهاند در صورت پافشاری بر این شرط، از معامله خارج خواهند شد. چنین سناریویی میتواند به فروپاشی کامل این توافق ۲۳ میلیارد دلاری منجر شود.
مخالفت چین با نقش پررنگ آمریکا در این معامله، بخشی از رقابت ژئوپلیتیکی گستردهتر میان واشنگتن و پکن بر سر کنترل مسیرهای استراتژیک تجارت جهانی ــ بهویژه کانال پاناما ــ به شمار میرود. اکنون سرنوشت این توافق نهتنها به مذاکرات تجاری، بلکه به مسیر روابط سیاسی و اقتصادی آمریکا و چین در سال ۲۰۲۶ گره خورده است.