
به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از gettransport؛ تحلیلهای لجستیکی نشان میدهد که سال ۲۰۲۵ نقطه تثبیت سلطه آسیا بر حملونقل کانتینری جهان خواهد بود. بر اساس برآوردها، حجم جابهجایی کانتینر در بنادر جهان از مرز ۱.۲ میلیارد TEU عبور میکند که بیش از ۷۰ درصد آن در بنادر آسیایی متمرکز خواهد بود.
تحول در نقش بنادر کانتینری در دو دهه گذشته
بنادر کانتینری از مراکز صرف تخلیه و بارگیری کالا به گرههای راهبردی زنجیره تأمین جهانی تبدیل شدهاند. رشد تجارت الکترونیک، افزایش کشتیهای مگاسایز و رقابت برای کاهش زمان توقف کانتینر، بنادر را به سرمایهگذاری گسترده در زیرساخت، اتوماسیون و دیجیتالسازی واداشته است.
۱۰ بندر برتر کانتینری جهان در ۲۰۲۵
1. بندر شانگهای – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۵۰ میلیون TEU
2. بندر سنگاپور – سنگاپور | ظرفیت سالانه بیش از ۴۰ میلیون TEU
3. بندر نینگبو–ژوشان – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۳۰ میلیون TEU
4. بندر شنژن – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۲۸ میلیون TEU
5. بندر گوانگژو – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۲۳ میلیون TEU
6. بندر بوسان – کره جنوبی | ظرفیت سالانه بیش از ۲۰ میلیون TEU
7. بندر هنگکنگ – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۱۸ میلیون TEU
8. بندر چینگدائو – چین | ظرفیت سالانه بیش از ۱۸ میلیون TEU
9. بندر دبی (جبلعلی) – امارات متحده عربی | ظرفیت سالانه بیش از ۱۵ میلیون TEU
10. بندر لسآنجلس – ایالات متحده آمریکا | ظرفیت سالانه بیش از ۱۳ میلیون TEU
الگوی جغرافیایی حاکم بر لجستیک جهانی
غلبه بنادر چین نشاندهنده نقش این کشور بهعنوان موتور تولید و صادرات جهانی است. در این میان، سنگاپور و دبی بهعنوان هابهای ترانشیپمنت کلیدی پیوند دهنده مسیرهای شرق–غرب باقی میمانند و بندر لسآنجلس نقش دروازه اصلی بازار مصرف آمریکای شمالی را حفظ کرده است.
روندهای کلیدی مؤثر بر عملکرد بنادر
گسترش کشتیهای بالای ۱۸ هزار TEU
سرمایهگذاری میلیاردی در لایروبی و تجهیزات بندری
افزایش اتوماسیون و ردیابی دیجیتال محمولهها
کاهش زمان توقف کانتینر و افزایش بهرهوری عملیاتی
چالشهای پیشروی بنادر
با وجود رشد ظرفیت، بنادر همچنان با چالشهایی نظیر ازدحام، اختلالات نیروی کار، مقررات زیستمحیطی و افزایش هزینههای عملیاتی روبهرو هستند؛ عواملی که میتوانند به گلوگاههای جدید لجستیکی منجر شوند.
پیامدها برای صنعت حملونقل دریایی
کارایی بنادر مستقیماً بر نرخهای حمل، زمان تحویل کالا و سودآوری خطوط کشتیرانی اثر میگذارد. در نتیجه، انتخاب بندر مناسب و مدیریت مسیرهای لجستیکی، به یک تصمیم استراتژیک برای فعالان صنعت دریایی تبدیل شده است.
سال ۲۰۲۵ نشان میدهد که آینده حملونقل کانتینری بیش از هر زمان دیگری به بهرهوری بندری، زیرساختهای هوشمند و اتصال مؤثر بنادر به شبکههای حملونقل داخلی وابسته است. بنادر برتر جهان نهتنها نقاط عبور کالا، بلکه بازیگران کلیدی اقتصاد جهانی خواهند بود.