۲۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۰۵

۲۰۲۵؛ بهترین سال بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری پس از دوران کرونا

بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری، سال ۲۰۲۵ را با روندی صعودی و سطح بالایی از تقاضا، بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش، به پایان می‌رساند. از آنجا که انتظار نمی‌رود این روند در هفته‌های آینده تغییر کند، می‌توان با اطمینان گفت سال ۲۰۲۵ قوی‌ترین سالی است که بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری پس از سال‌های رونق پساکووید تجربه کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۷۸

۲۰۲۵؛ بهترین سال بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری پس از دوران کرونا

 

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از آلفالاینر، با وجود سطح بی‌سابقه‌ای از اختلالات و عدم قطعیت‌ها در سطوح سیاسی، ژئوپلیتیکی و اقتصادی در سراسر جهان، بازار اجاره کانتینر در طول سال جاری میلادی انعطاف‌پذیری قابل توجهی از خود نشان داده و از بیشتر چالش‌هایی که با آن روبه‌رو بوده، عبور کرده است.

تعرفه‌های آمریکا، هزینه‌های بندری، بی‌ثباتی خاورمیانه، کاهش نرخ حمل‌ونقل و همچنین جریان بی‌وقفه تحویل کشتی‌های نوساز، همگی موانعی بودند که بازار با موفقیت بر آنها غلبه کرده است.

از سوی دیگر، نمی‌توان موانع موجود بر سر راه این بازار را نادیده گرفت. تغییر مسیر‌ها به سمت دماغه امید نیک همچنان به‌عنوان یک موهبت عمل کرده است، چراکه مسافت‌های دریانوردی بسیار طولانی‌تر نسبت به مسیر معمول آسیا به اقیانوس اطلس، به جذب بخش قابل توجهی از کشتی‌های ناخواسته کمک کرده است. همچنین، حجم محموله‌ها که قوی‌تر از حد انتظار بوده، به‌ویژه در مسیر‌های تجاری شمال–جنوب و منطقه‌ای، نقش مهمی در کاهش ریسک‌ها ایفا کرده است.

در نتیجه این تقاضای بالا، عرضه تناژ در طول تمام سال ۲۰۲۵، علی‌رغم هجوم مداوم تحویل کشتی‌های نوساز و حجم ناچیز اوراق، محدود باقی مانده است. در آخرین شمارش بازار اجاره کشتی‌ها، آلفالاینر تنها دو کشتی را در حال حاضر در سراسر جهان بیکار گزارش می‌کند که رکوردی بی‌سابقه در سطح پایین محسوب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود حمل‌ونقل کانتینری در سال ۲۰۲۶ شاهد بازگشت گسترده ترافیک از طریق کانال سوئز باشد. اگرچه اختلالات کوتاه‌مدتی که چنین اقدامی ایجاد می‌کند، پتانسیل افزایش تقاضا برای تناژ را دارد، اما در بلندمدت، با توجه به کوتاه‌تر شدن مسافت‌های دریانوردی که می‌تواند تعداد قابل توجهی از کشتی‌ها را مازاد کند، این روند چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. افزون بر این، حدود ۱.۴ میلیون TEU کشتی جدید نیز وارد ناوگان خواهد شد.

برخی ممکن است استدلال کنند که در مقایسه با ۳ تا ۴ میلیون TEU کشتی جدیدی که انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ وارد بازار شوند، این رقم چندان بزرگ نیست. با این حال، این موضوع به تورم ناوگانی دامن خواهد زد که احتمالاً در پی بازگشایی کانال سوئز، در شرایط مازاد عرضه قرار می‌گیرد. این ترکیب می‌تواند تأثیری منفی داشته و هم نرخ کرایه حمل و هم نرخ اجاره را تحت فشار قابل توجهی قرار دهد، مگر آنکه حجم محموله‌ها همچنان مانند سال ۲۰۲۵ در سطح بالا باقی بماند.

کشتی‌های سایز کوچک و متوسط؛ گزینه‌ای ایده‌آل برای شرکت‌های حمل‌ونقل

کشتی‌های کانتینری سایز VLCS (۷۵۰۰ تا ۱۳۰۰۰ TEU) همچنان با استقبال بالایی از سوی شرکت‌های حمل‌ونقل مواجه‌اند؛ شرکت‌هایی که تمایل دارند تناژ مورد نیاز خود را از مدت‌ها قبل، حتی از سال ۲۰۲۷، تأمین کنند. در آخرین تحولات بازار، شایعه شده است که اجاره دو کشتی تحت کنترل یونان با ظرفیت ۱۰٬۰۰۰ TEU برای اواسط سال ۲۰۲۶ تمدید شده است. همچنین گفته می‌شود دو کشتی کوچک‌تر با ظرفیت ۹۵۰۰ TEU برای مدت سه سال، از سال ۲۰۲۷، با نرخ متوسط ۴۰٬۰۰۰ دلار در روز اجاره شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از تعیین اجاره پنج‌ساله برای یک کشتی با ظرفیت ۹۰۰۰ TEU از سال ۲۰۲۷ منتشر شده که جزئیات بیشتری از آن در دست نیست.

در حوزه ساخت کشتی‌های جدید نیز فعالیت‌های گسترده‌ای در جریان است. در این میان، شرکت Zodiac Maritime مستقر در بریتانیا، چند فروند کشتی با ظرفیت ۹۰۰۰ TEU را از کشتی‌سازی Jiangsu Hantong ــ متخصص در ساخت کشتی‌های هندی‌مکس و سوپرامکس ــ سفارش داده است. همچنین شرکت Flexbox مستقر در سنگاپور، در حال مذاکره با Hyundai Samho برای خرید چهار فروند کشتی ۸۸۰۰ TEU است.

کشتی‌های LCS (۵۳۰۰ تا ۷۴۹۹ TEU)

با وجود تقاضای مداوم، حجم معاملات در بخش LCS به دلیل کمبود مستمر کشتی‌ها همچنان محدود باقی مانده است. کنسرسیوم دریایی، کشتی X-PRESS PISCES با ظرفیت ۷۰۹۲ TEU را برای مدتی کوتاه، تنها چند هفته، با نرخی در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ هزار دلار در روز اجاره کرده است.

همچنین یک کشتی ۵۵۰۰ TEU که در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۶ تحویل خواهد شد، برای مدت ۲۴ ماه اجاره شده است، هرچند جزئیات بیشتری تاکنون منتشر نشده است.

در بخش ساخت کشتی‌های جدید، شرکت کشتیرانی ایسترن پسیفیک (EPS) مستقر در سنگاپور، سفارش ساخت سری دیگری شامل چهار کشتی ۶۰۰۰ TEU را به کشتی‌سازی ووهو چین داده است که CMA CGM به‌عنوان اجاره‌کننده بلندمدت آنها در نظر گرفته شده است.

بازار پانامکس‌های کلاسیک (۴۰۰۰ تا ۵۲۹۹ TEU)؛ همچنان پررونق

تثبیت قیمت‌ها در بخش کشتی‌های پانامکس از اواسط نوامبر ادامه داشته است. تحلیلگران آلفالاینر از افزایش تعداد کشتی‌های سایز ۴۲۵۰ TEU برای تحویل در سال ۲۰۲۶ خبر می‌دهند. تاکنون برای اکثر کشتی‌های کوچک با ظرفیت ۴۲۵۰ تا ۴۷۰۰ TEU، بسته به زمان تحویل (اوایل یا اواخر ۲۰۲۶)، قرارداد‌هایی برای دوره‌های ۳۶ ماهه با نرخ ۳۰٬۰۰۰ تا ۳۵٬۰۰۰ دلار در روز منعقد شده است، اگرچه برخی معاملات آتی برای دوره‌های کوتاه‌تر و با نرخ‌های پایین‌تر نیز گزارش شده‌اند.

از سوی دیگر، شرکت CMA CGM کشتی TB TAIYUAN با ظرفیت ۴۰۱۱ TEU را برای مدت ۶ تا ۹ ماه با نرخ ۵۰٬۰۰۰ دلار در روز تمدید کرده است.

کشتی‌های ۳۰۰۰ تا ۳۸۰۰ TEU همچنان از تقاضای بالایی برخوردارند و به دلیل عرضه بسیار محدود، یافتن آنها دشوار است. در نتیجه، معدود کشتی‌های قابل تعمیر همچنان نرخ‌های اجاره بسیار مطلوبی را ارائه می‌دهند. در همین راستا، شرکت Alpha Bulkers یونان چهار فروند کشتی ۳۱۰۰ TEU را به COSCO Guangdong سفارش داده است.

افزایش فعالیت کشتی‌های ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ TEU

پس از یک دوره آرام به دلیل کمبود کشتی‌های قابل تعمیر، کشتی‌های سایز ۲۷۰۰ تا ۲۹۰۰ TEU در دو هفته گذشته، با پایان یافتن شش برنامه، شاهد افزایش فعالیت بوده‌اند. مرسک کشتی‌های کلاسیک با ظرفیت ۲۷۸۲ TEU را برای مدت ۲۲ تا ۲۶ ماه با نرخ ۲۹٬۵۰۰ دلار در روز، جهت فعالیت در تجارت اقیانوس اطلس تمدید کرده است.

کشتی‌های چینی در بخش ۲۰۰۰ تا ۲۶۹۹ TEU بیشترین سهم را در بازار دارند. فعالیت در این بازه ظرفیتی طی دو هفته گذشته افزایش یافته و کشتی‌های چینی به‌طور فزاینده‌ای مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

تقاضای بالا برای کشتی‌های ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU

پس از یک دوره رکود، کشتی‌های ۱۵۰۰ تا ۱۹۰۰ TEU طی دو هفته گذشته با ثبت ۱۲ قرارداد، به شلوغ‌ترین بخش بازار تبدیل شده‌اند. با وجود تقاضای بالا و عرضه کنترل‌شده، به نظر می‌رسد نرخ اجاره برخی از انواع کشتی‌ها اندکی کاهش یافته و دوره‌های اجاره کوتاه‌تر شده است. با این حال، با توجه به قدرت بنیادی تقاضا، به‌ویژه برای کشتی‌های مدرن، این وضعیت می‌تواند صرفاً یک نوسان موقت باشد.

در بخش کشتی‌های نوساز، گزارش شده است که Alpha Bulkers یونان سه کشتی ۱۹۰۰ TEU را به کشتی‌سازی یانگ‌زی‌جیانگ سفارش داده، هرچند مشخص نیست این سفارش جنبه گمانه‌زنی دارد یا با قرارداد‌های اجاره پشتیبانی می‌شود.

کاهش فعالیت در اندازه‌های ۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹ TEU

بخش کشتی‌های ۱۲۵۰ تا ۱۴۹۹ TEU در دو هفته گذشته بسیار آرام بوده و تنها یک قرارداد ثبت شده که مربوط به یک کشتی چینی با ظرفیت ۱۲۵۰ TEU است. عرضه این نوع کشتی‌ها در آینده بسیار محدود خواهد بود، به‌ویژه کشتی‌های دنده‌ای، کلاس یخی و یخچالی که دسترسی به آنها دشوار است.

کاهش فعالیت کشتی‌های ۱۰۰۰ تا ۱۲۴۹ TEU

حجم فعالیت در بخش ۱۰۰۰ تا ۱۲۴۹ TEU در دو هفته گذشته به‌طور محسوسی کاهش یافته و تنها پنج قرارداد ثبت شده است که تقریباً نیمی از میانگین معمول به شمار می‌رود. اگرچه اغلب معاملات برای دوره‌های ۱۲ ماهه منعقد شده‌اند، اما به نظر می‌رسد نرخ‌های اجاره برای کشتی‌های پایه در حال تعدیل است. در مقابل، کشتی‌های کم‌مصرف یا دارای کلاس یخی همچنان نرخ‌های بسیار بالایی را حفظ کرده‌اند.

در میان قرارداد‌های ثبت‌شده، گزارش شده است که شرکت Unifeeder قرارداد یک کشتی ۱۰۰۸ TEU را برای مدت ۱۲ ماه با نرخ ۱۵٬۲۰۰ یورو در روز تمدید کرده است.

 

۲۰۲۵؛ بهترین سال بازار اجاره کشتی‌های کوچک و متوسط کانتینری پس از دوران کرونا

ارسال نظرات
آخرین اخبار