۱۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۰
مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناور‌های بزرگ ایزوایکو خبر داد:

امکان راه‌اندازی سیستم آب‌توازن در کشتی‌های افرامکس فراهم شد

مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناور‌های بزرگ ایزوایکو از فراهم شدن امکان راه‌اندازی سیستم تصفیه و مدیریت آب توازن (BWTS) بر روی کشتی‌های کلاس افرامکس در داخل کشور خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۲۸۸

امکان راه‌اندازی سیستم آب‌توازن در  کشتی‌های افرامکس فراهم شد

 

علی عزیزی مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناور‌های بزرگ ایزوایکو در گفت‌و‌گو با مانا بیان کرد: شرکت ما به‌عنوان بزرگ‌ترین زیرساخت فراساحلی و دریایی ایران، با تکیه بر سرمایه انسانی متخصص و تجربه گسترده در پروژه‌های پیچیده، آمادگی کامل برای اجرای عملیات فنی و مهندسی در کلاس‌های مختلف شناور‌ها را دارد.

وی افزود: اعتماد ارزشمند مالکان و شرکت‌های کشتیرانی به مجموعه، زمینه‌ساز آن شده است که بتوانیم پروژه‌هایی با استاندارد‌های بین‌المللی را به‌طور کامل در داخل کشور اجرا کنیم و گامی مؤثر در توسعه ظرفیت‌های مهندسی ایران برداریم.

عزیزی با اشاره به الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) توضیح داد: طبق کنوانسیون بین‌المللی مدیریت آب توازن (Ballast Water Management Convention – BWMC) که از ۸ سپتامبر ۲۰۱۷ لازم‌الاجرا شده است، تمامی شناور‌ها موظف‌اند پیش از رسیدن به موعد تمدید IOPP خود، سیستم تصفیه آب توازن (BWTS) را نصب و راه‌اندازی کنند. اجرای صحیح این سیستم برای جلوگیری از انتقال گونه‌های مهاجم دریایی و کنترل آلودگی‌های زیستی، یک الزام کاملاً فنی و حیاتی برای ناوگان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: فرآیند اجرا و راه‌اندازی این سیستم شامل بررسی دقیق ظرفیت پمپاژ، محاسبات هیدرولیکی، به‌روزرسانی مسیر‌های لوله‌کشی، انطباق با زیرساخت الکتریکال موجود، هماهنگی کامل با سامانه‌های کنترل و اتوماسیون کشتی و انجام آزمون‌های عملکردی طبق رویه‌های تعیین‌شده توسط کلاس و IMO است.

مدیر گروه شناور‌های بزرگ ایزوایکو با تأکید بر بومی شدن فرآیند اجرا و نصب توضیح داد: برای نخستین‌بار در کشور، عملیات اجرای کامل، نصب و راه‌اندازی سیستم BWTS بر روی کشتی‌های کلاس افرامکس به‌طور کامل در داخل کشور و توسط تیم‌های متخصص ایزوایکو اجرا شد. تمامی مراحل شامل اعمال اصلاحات سازه‌ای، اجرای لوله‌کشی تحت فشار، نصب تجهیزات جانبی، یکپارچه‌سازی سیستم‌های کنترلی و انجام تست‌های نهایی—طبق الزامات کلاس و استاندارد‌های IMO—به‌صورت کامل در داخل کشور انجام گرفت.

وی افزود: این دستاورد موجب شد توان تخصصی کشور در بومی‌سازی فرآیند اجرای BWTS در کشتی‌های افرامکس و بالاتر تثبیت شود و آمادگی لازم برای اجرای پروژه بر روی سایر کلاس‌های بزرگ نیز به‌طور کامل فراهم شود.

مزیت اقتصادی برای مالکان

عزیزی در ادامه درباره اثرات اقتصادی این پروژه بیان کرد: اجرای پروژه در داخل کشور و حذف هزینه‌های غیرضروری ارزی، موجب شد مالکان کشتی با صرفه‌جویی بیش از ۳۵ درصد در هزینه‌های مربوط به اجرای BWTS مواجه شوند. این میزان کاهش هزینه در پروژه‌های بزرگ دریایی، برای مالکان بسیار ارزشمند و تعیین‌کننده است.

وی افزود: اجرای موفق این پروژه ثابت کرد که صنعت تعمیرات کشتی در ایران، توانایی انجام عملیات پیچیده دریایی را در سطح استاندارد‌های جهانی دارد. تداوم این نوع پروژه‌ها، مسیر توسعه فناوری، ارتقای مهارت‌های تخصصی و افزایش پایداری صنعت دریایی کشور را تضمین می‌کند.

مدیر گروه طراحی، ساخت و تعمیرات شناور‌های بزرگ ایزوایکو گفت: از تمامی شرکت‌های کشتیرانی، مالکان شناور‌ها و مدیران عالی حوزه دریایی کشور دعوت می‌کنم همچون گذشته، ایزوایکو را به‌عنوان بازوی مهندسی و صنعتی مورد اعتماد خود در نظر داشته باشند. استمرار این اعتماد نه‌تنها موجب تقویت توان داخلی و جلوگیری از خروج ارز می‌شود، بلکه اشتغال پایدار و توسعه واقعی صنعت دریایی کشور را تضمین خواهد کرد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار