
گروه مانا؛ بر اساس تازهترین آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد یا همان UNCTAD، ساختار قدرت در اقیانوسها بهسرعت در حال تغییر است و محور آن از غرب به شرق جهان منتقل شده است. سه کشور آسیایی چین، ژاپن و هنگکنگ به همراه یونان و سنگاپور، اکنون ستونهای اصلی ناوگان جهانی را تشکیل میدهند.
طبق این گزارش، سه کشور یونان، چین و ژاپن در مجموع بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت ناوگان کشتیرانی جهان را در اختیار دارند؛ ظرفیتی که عملاً مسیر جابهجایی انرژی، مواد خام و کالاهای صنعتی را در جهان تعیین میکند.
یونان با ۵,۱۲۴ کشتی و ۳۹۸ میلیون تن وزن ناخالص (DWT) همچنان رهبر بلامنازع ناوگان جهانی است و ۱۶.۴ درصد از کل ظرفیت دنیا را در اختیار دارد. با این حال، رشد شتابان چین با ۱۰,۴۴۰ کشتی و ۳۴۷ میلیون تن DWT نشاندهنده قدرت روزافزون این کشور در تجارت و صنعت دریایی است.
چین اکنون ۱۴.۴ درصد از کل ظرفیت جهانی را در اختیار دارد و فاصلهاش با یونان به کمترین میزان تاریخی رسیده است.
در جایگاه سوم، ژاپن با ۲۴۱ میلیون تن ظرفیت و تمرکز بر فناوریهای نوین و ناوگان کممصرف، سهمی ۹.۹ درصدی از بازار جهانی دارد. پس از آن، کشورهای آسیایی دیگری همچون سنگاپور، هنگکنگ، کرهجنوبی و تایوان در میان ده قدرت اول دیده میشوند.
تحلیلگران دریایی میگویند این برتری آسیایی نتیجه دههها سرمایهگذاری در بنادر هوشمند، کشتیهای نسل جدید و زنجیرههای تأمین منطقهای است.
به گفته آنان، «اقیانوس آرام» اکنون به شریان اصلی تجارت جهانی تبدیل شده و مسیرهای سنتی در اروپا و اقیانوس اطلس جای خود را به شبکههای آسیایی دادهاند. در میان کشورهای غیرآسیایی، تنها یونان، آلمان و بریتانیا در فهرست ده قدرت نخست حضور دارند؛ اما سهم اروپا از ناوگان جهانی بهطور پیوسته در حال کاهش است.
گزارش آنکتاد تأکید میکند که آسیا اکنون بیش از نیمی از ظرفیت جهانی حملونقل دریایی را در اختیار دارد؛ موضوعی که نهتنها از منظر اقتصادی بلکه از جنبه ژئوپلیتیکی نیز اهمیت دارد. زیرا کنترل بر ناوگان دریایی، به معنای کنترل بر جریان انرژی، کالا و نفوذ در بازارهای جهانی است. به این ترتیب، سال ۲۰۲۵ را میتوان سال تسلط آسیاییها بر دریاها نامید؛ جایی که شرق، سکان تجارت جهانی را بهدست گرفته و آینده حملونقل و انرژی جهان را رقم میزند.