
اختصاصی مانا - در حال حاضر، نرخهای لحظهای حمل کانتینر از چین به سواحل غربی ایالات متحده نسبت به سال گذشته ۵۹ درصد کاهش یافته و در تاریخ ۳۱ اکتبر به ۲۱۴۷ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسیده است. همچنین نرخ حمل به سواحل شرقی آمریکا با ۴۸ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل، به ۳۰۴۴ دلار به ازای هر TEU رسیده است.
بر اساس گزارش خبرگزاریها، بازار حمل کانتینر در هفته منتهی به ۳۱ اکتبر شاهد سیگنالهای متناقضی از سوی شاخصهای اصلی حملونقل بود. شاخص حملونقل کانتینری شانگهای (SCFI) همچنان واریانس قابلتوجهی را در مقایسه با شاخصهای ارائهشده از سوی Drewry، Xeneta و Freightos نشان میدهد.
در این میان، شاخص SCFI برای مسیر بندر پایه شانگهای–مدیترانه در هفته گذشته افزایش ۱۲ درصدی را تجربه کرد و به ۳۹۶۶ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. این امر بدان معناست که اختلاف نرخ شاخص شانگهای (SCFI) میان مسیرهای مدیترانه و شمال اروپا (غیر آسیایی) به حدود ۱۳۰۰ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت رسیده است؛ رقمی که معادل افزایش ۵۰ درصدی است. در همین حال، نرخ پایه مسیر شانگهای–شمال اروپا دیروز ۲۶۹۸ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوت اعلام شد که نسبت به هفته قبل ۸ درصد افزایش داشته است.
در مقابل، طبق شاخص جهانی Drewry، نرخ حمل کانتینر ۴۰ فوتی در مسیر شانگهای–روتردام طی هفته گذشته ۳ درصد افزایش یافت و به ۱۷۹۵ دلار رسید؛ در حالی که مسیر شانگهای–جنوا با رشد ۵ درصدی به ۱۹۵۵ دلار در هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید. اختلاف میان این دو مسیر تنها ۲۰۰ دلار است.
امیلی استاوسبول، تحلیلگر ارشد کشتیرانی در مؤسسه Xeneta، در این زمینه اظهار داشت:«آتشبس تجاری میان چین و آمریکا یک تحول مثبت محسوب میشود، اما نباید انتظار داشت که بهصورت ناگهانی به تقاضای ضعیف حملونقل کانتینری اقیانوسی در مسیرهای ترانسپاسیفیک جان تازهای ببخشد.»
وی توضیح داد که کاهش نرخها با اُفت حجم کالا همراستا بوده است، بهطوری که تقاضای حمل کانتینری از چین به ایالات متحده در ماه آگوست نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد کاهش یافته است. استاوسبول افزود: با وجود آتشبس، تعرفهها همچنان در سطح بالایی باقی ماندهاند و شرکتهای کشتیرانی آمریکایی نیمه نخست سال ۲۰۲۶ را صرف تخلیه موجودی انباشتهشده از طریق بارگیریهای اولیه در ابتدای سال خواهند کرد.
مؤسسه Xeneta پیشبینی میکند میانگین نرخهای جهانی لحظهای برای کل سال ۲۰۲۶ تا ۲۵ درصد کاهش یابد و نرخهای بلندمدت نیز تا ۱۰ درصد افت کنند. این پیشبینی، میانگین نرخهای بلندمدت جهانی را ۲۰ درصد پایینتر از سطح دسامبر ۲۰۲۳ (پیش از تشدید بحران دریای سرخ) قرار میدهد.
استاوسبول تأکید کرد: «ظرفیت مازاد عرضه کشتیهای کانتینری در سال ۲۰۲۶ در مقایسه با تقاضای پایین بسیار بالا خواهد بود. شرکتهای حملونقل با چالش پر کردن کشتیهای خود در مسیرهای کلیدی چین–آمریکا مواجهاند؛ زیرا کاهش اخیر تعرفهها تأثیر قابلتوجهی بر وضعیت تقاضا نخواهد داشت.»
این توافق شامل چند بند کلیدی است. ایالات متحده تعرفههای مربوط به فنتانیل را از ۲۰ درصد به ۱۰ درصد کاهش میدهد و نرخ کلی تعرفهها بر واردات از چین را از ۵۷ درصد به حدود ۴۷ درصد میرساند. در مقابل، چین پذیرفته است کنترل صادرات خود بر مواد معدنی و آهنرباهای خاکی کمیاب را – که در ماه جاری اعلام شده بود – به مدت یک سال متوقف کند.
همچنین آمریکا موافقت کرده است که محدودیتهای گسترده وزارت بازرگانی خود بر صادرات فناوری را متوقف نماید و چین متعهد شده است در سال بازاریابی جاری، ۱۲ میلیون تن سویا از ایالات متحده خریداری کند.
دولت ترامپ نیز پذیرفته است که به مدت یک سال، عوارض جدید بندری بر کشتیهای ساخت، متعلق به و یا با پرچم چین را متوقف سازد. این عوارض که از ۱۴ اکتبر اجرایی شده بودند، میلیونها دلار به هزینه هر سفر افزوده و با هدف احیای صنعت کشتیسازی تجاری آمریکا اعمال شده بودند؛ اما بدون پیشرفت ملموس در این زمینه، اکنون موقتاً تعلیق شدهاند.
استاوسبول در پایان خاطرنشان کرد: «اگر شرکتی تصمیم بگیرد زنجیره تأمین خود را از چین خارج کند، راهاندازی تأسیسات تولیدی در کشور جایگزین بیش از ۱۲ ماه زمان خواهد برد. در نتیجه، هیچکس نمیتواند با اطمینان بگوید پس از انقضای آتشبس وضعیت چگونه خواهد بود.»
در جمعبندی باید گفت این توافق، تهدید ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه ۱۰۰ درصدی بر کالاهای چینی را خنثی کرده و آتشبس تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان را دستکم برای مدت یک سال تمدید میکند.