به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از tradewindsnews؛ این سند که «پیمایش انرژی هستهای در دریانوردی» نام دارد، با همکاری «شرکای جهانی امنیت هستهای» (GNSP) و شرکت بیمه دریایی NorthStandard تهیه شده است.
این گزارش رویکرد مالکان کشتی، اپراتورها و تنظیمکنندگان را نسبت به نیروی محرکه هستهای، از تأیید نظارتی و طراحی فنی گرفته تا مسائل مربوط به بیمه و آموزش خدمه، شرح میدهد.
در شرایطی که صنعت کشتیرانی به دنبال راهکارهای بلندمدت برای کربنزدایی است، LR اعلام کرد که فناوری هستهای، بهویژه «راکتورهای مدولار کوچک» (SMR)، میتواند نقش مهمی در کربنزدایی حملونقل در اعماق دریا ایفا کند. با این حال، این موسسه هشدار داد که بخش دریایی هنوز فاقد یک چارچوب بینالمللی یکپارچه برای تنظیم، ایمنی و مسئولیتپذیری در این حوزه است.
این نقشه راه، نقشهای سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) و آژانس بینالمللی انرژی اتمی (IAEA) را بررسی کرده و بر لزوم همسوسازی استانداردهای دریایی و هستهای تأکید میکند. همچنین، این راهنما موارد فنی مانند طبقهبندی ایمنی، ارزیابیهای زیستمحیطی، یکپارچگی ساختاری، توسعه پرونده ایمنی هستهای و اقدامات امنیتی فیزیکی و سایبری را پوشش میدهد.
علاوه بر این، ملاحظات عملیاتی و مالی نیز مورد بررسی قرار گرفتهاند که شامل صلاحیتهای پرسنل کشتی، برنامههای واکنش اضطراری و ساختارهای بیمه و مسئولیت میشود. در این بخش به محدودیتهای فعلی تجمیع P&I (بیمههای محافظت و غرامت) برای خطرات مرتبط با انرژی هستهای اشاره شده است.
مارک تیپینگ، یکی از مدیران LR، اظهار داشت: «انرژی هستهای میتواند به گزینهای مقیاسپذیر و بدون کربن برای کشتیرانی تبدیل شود، مشروط بر اینکه همکاری نزدیکی میان تنظیمکنندگان، اپراتورها، بیمهگران و جامعه دریایی شکل گیرد.» وی افزود: «این چارچوب جدید، مبتنی بر تفکر تحقیقات هستهای، برای کمک به پیشگامان در عبور از موانع فنی، ایمنی و مالی پذیرش نیروی محرکه هستهای طراحی شده است.»