۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۷

لغو اعزام نفتکش‌ها به چین در پی وضع عوارض تلافی‌جویانه پکن بر کشتی‌های آمریکایی

پس از وضع عوارض تلافی‌جویانه پکن بر کشتی‌های آمریکایی، برخی از کشتی‌های حامل نفت خام و سایر کالا‌ها که عازم چین (بزرگترین مصرف‌کننده آسیا) بودند، با لغو اعزام مواجه شدند. این امر بخش لجستیک جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۴۵۶۷

لغو اعزام نفتکش‌ها به چین در پی وضع عوارض تلافی‌جویانه پکن بر کشتی‌های آمریکایی

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از tradewindsnews؛ پس از آنکه بزرگترین واردکننده نفت جهان اعلام کرد از تاریخ ۱۴ اکتبر عوارضی را بر کشتی‌های آمریکایی وضع خواهد کرد، رزرو موقت تعدادی از نفتکش‌ها برای تحویل محموله‌ها به بنادر چین لغو شد. در همین حال، هزینه‌های اجاره کشتی‌های فله‌بر حامل زغال سنگ و سنگ آهن نیز پس از اعلام این تعرفه‌ها افزایش یافت.

بر اساس این گزارش، چین اعلام کرد که این عوارض را در تلافی اقدامات مشابه دولت ترامپ وضع می‌کند؛ اقداماتی که قرار است هفته آینده با هدف رونق بخشیدن به صنعت کشتی‌سازی آمریکا اعمال شوند. این عوارض از ۴۰۰ یوان (۵۶ دلار) به ازای هر تن آغاز می‌شود، که معادل حدود ۶.۲ میلیون دلار هزینه اضافی برای هر بار بازدید یک ابرنفتکش غول‌پیکر است.

عمر نوکتا، تحلیلگر جفریز، در این زمینه می‌گوید: «این چارچوب جدید هزینه‌ای چین به طور معناداری تأثیرگذار است. اعمال عوارض بر چنین کشتی‌هایی که قادر به حمل دو میلیون بشکه نفت خام هستند، تهدیدی برای افزایش قابل توجه هزینه‌ها در تجارت کلیدی نفت جهانی محسوب می‌شود. از سوی دیگر، این نوع دریافت عوارض بر شرکت‌های سهامی عام، به‌ویژه آن‌هایی که در بازارهای ایالات متحده دارای ۲۵ درصد یا بیشتر از دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستقر در ایالات متحده هستند، تأثیر می‌گذارد.»

تحلیلگران «Fearnley Securities» اعتقاد دارند که تأثیر این امر در حال حاضر قابل توجه است. از آنجایی که ارقام تعیین‌شده قابل ملاحظه‌اند، این وضعیت باید ناکارآمدی ایجاد کرده و احتمالاً منجر به نرخ‌های بالاتری شود.

در ادامه این گزارش آمده است، این تحول بر روند صعودی قراردادهای مشتقات حمل کالا افزوده‌ است. این قراردادها تقریباً ۲۵ درصد برای سفرهای دریایی از خاورمیانه به چین افزایش یافته‌اند. درآمد نفتکش‌ها نیز پس از آنکه ایالات متحده یک روز قبل یک ترمینال نفتی بزرگ چینی را تحریم کرد، افزایش یافت.

عوارض اعمالی چین بر کشتی‌های آمریکایی که از ۱۴ اکتبر اجرایی می‌شود، منعکس‌کننده عوارضی است که واشنگتن بر کشتی‌های چینی اعمال کرده است. این عوارض هر سال افزایش خواهند یافت و تا آوریل ۲۰۲۸ تقریباً سه برابر خواهند شد.

شایان ذکر است، هر نهاد آمریکایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم ۲۵ درصد یا بیشتر از سهام شرکت‌های اداره‌کننده کشتی‌ها، حق رأی یا کرسی‌های هیئت مدیره در اختیار داشته باشد، آمریکایی محسوب می‌شود. همچنین، کشتی‌ها در صورتی که پرچم آمریکا را حمل کنند یا در آمریکا ساخته شوند، آمریکایی به شمار می‌روند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار