۳۰ شهريور ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۸
بازار کشتیرانی در هفته‌ای که گذشت؛

سقوط کانتینری، رونق فله‌خشک و جهش نفتکش‌ها

بازار جهانی کشتیرانی در هفته‌ای که گذشت؛ شاهد تحولات قابل توجهی در سه بخش اصلی بود؛ اُفت مداوم نرخ‌های کانتینری، نوسان مثبت در بازار حمل فله خشک به‌ویژه در بخش Capesize و جهش بی‌سابقه در نرخ کرایه نفتکش‌های VLCC، این تغییرات، که ریشه در شرایط عرضه و تقاضا، تحولات ژئوپلیتیک و الگو‌های تجاری دارند، چشم‌انداز کوتاه‌مدت صنعت کشتیرانی را تحت تأثیر قرار داده است.
کد خبر: ۱۰۴۲۵۵

سقوط کانتینری، رونق فله‌خشک و جهش نفتکش‌ها

 

به گزارش گروه بین­‌الملل مانا به نقل از Drewry؛ شاخص جهانی Drewry World Container Index در ۱۸ سپتامبر با ۶ درصد کاهش به ۱.۹۱۳ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوت رسید. این چهاردهمین هفته متوالی اُفت نرخ‌ها بود.

مسیر‌های ترنس‌پاسیفیک و آسیا به اروپا بیشترین کاهش را تجربه کرده‌­اند؛ به طور مثال، نرخ مسیر شانگهای به روتردام تا ۱۱ درصد اُفت داشت. ورود کشتی‌های جدید به بازار، لغو سفر‌ها (blank sailings) برای مدیریت ظرفیت، کاهش تقاضای فصلی و نزدیک شدن به تعطیلات (Golden Week) چین دلایل این اُفت عنوان شده است. پیامد‌های چنین وضعیتی تحت فشار قرار گرفتن سودآوری خطوط کانتینری است، اما  صاحبان کالا از کاهش هزینه‌های حمل کوتاه‌مدت بهره‌مند می‌شوند.

بازار فله خشک (Dry Bulk)؛ رشد Capesize در میان نوسانات

شاخص کل بالتیک (BDI) تغییرات محدودی داشت، اما بخش Capesize با رشد چشمگیر به ۳.۳۴۷ واحد رسید و میانگین درآمد روزانه این کشتی‌ها به حدود ۲۸.۵۰۰ دلار افزایش یافت. علت اصلی، افزایش تقاضای چین برای واردات سنگ‌آهن و زغال‌سنگ بود. در مقابل، بخش Panamax اُفت داشت و درآمد روزانه آن به حدود ۱۶.۶۰۰ دلار کاهش یافت. پیامد‌های این وضعیت، مالکان کشتی‌های بزرگ در کوتاه‌مدت از رونق بازار بهره‌مند می‌شوند، اما عدم توازن در بخش‌های مختلف فله خشک، پایداری رشد را به تداوم تقاضای چین وابسته کرده است.

نفتکش‌های VLCC؛ جهش نرخ به بالاترین سطح سه‌ساله

نرخ کرایه نفتکش‌های غول‌پیکر (VLCC) در مسیر خاورمیانه به چین به شاخص Worldscale ۱۰۸ رسید که معادل دست‌کم ۶.۶ میلیون دلار برای هر سفر است. این سطح بالاترین نرخ از نوامبر ۲۰۲۲ محسوب می‌شود. میانگین درآمد روزانه VLCC‌ها اکنون بین ۸۵ تا ۹۳ هزار دلار در نوسان است. افزایش صادرات نفت از خلیج فارس، تقاضای قوی چین و هند، طولانی‌تر شدن مسیر‌ها و کمبود شناور‌های در دسترس از دلایل این افزایش بود. این وضعیت بر افزایش هزینه حمل نفت خام بر قیمت تمام‌شده سوخت و فرآورده‌های پالایشی اثر می‌گذارد، درحالی‌که مالکان نفتکش‌ها از درآمد بی‌سابقه بهره‌مند می­شوند.

جمع‌بندی و چشم‌انداز

بازار کشتیرانی جهانی در آستانه پاییز ۲۰۲۵ دو روند متضاد را تجربه می­کند؛ بازار کانتینری با مازاد ظرفیت و کاهش تقاضا، روند نزولی دارد و احتمال ادامه افت نرخ‌ها وجود دارد. بازار فله خشک به‌ویژه در بخش Capesize با رشد درآمد‌ها مواجه است، هرچند پایداری این روند به تداوم تقاضای چین بستگی دارد. بازار نفتکش‌ها در نقطه اوج قرار گرفته و چشم‌انداز کوتاه‌مدت آن همچنان صعودی ارزیابی می‌شود، مگر آنکه عرضه شناور‌ها افزایش یابد یا صادرات کاهش پیدا کند.

شرکت‌های کشتیرانی باید استراتژی‌های متناسب با هر بازار را در پیش بگیرند: خطوط کانتینری بر مدیریت ظرفیت و قرارداد‌های بلندمدت متمرکز شوند؛ مالکان کشتی‌های فله و نفتکش‌ها از فرصت فعلی برای تثبیت قرارداد‌های اجاره استفاده کنند؛ و صاحبان کالا نیز در قرارداد‌های خرید و فروش خود بند‌های جبران نوسان نرخ حمل را لحاظ کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار