۲۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۷

ایمنی دریایی، محیط‌زیست و شرایط خدمه؛ محورهای کنفرانس بیمه دریایی سنگاپور

در جریان کنفرانس سالانه اتحادیه بین‌المللی بیمه دریایی (IUMI) که این هفته در سنگاپور برگزار شد، نیل رابرتز، رئیس «Policy Forum»، بار دیگر تأکید کرد که سه حوزه ایمنی دریایی، حفاظت از محیط‌زیست و وضعیت خدمه کشتی‌ها همچنان در صدر اولویت‌های این نهاد قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۴۱۹۷

 

ایمنی دریایی، حفاظت محیط‌زیست و شرایط خدمه؛ محور اصلی دستورکار IUMI در سنگاپور

 

به گزارش گروه بین­‌الملل مانا به نقل از CBN؛ رئیس «Policy Forum» در سخنرانی خود در کارگاه تخصصی «Policy Forum» توضیح داد که فعالیت‌های این کمیته بیش از هر چیز بر همکاری نزدیک با سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و کمیته فرعی «سیستم‌ها و تجهیزات کشتی» متمرکز است.

وی افزود: «از جمله موضوعات حیاتی در دستورکار ما، افزایش آتش‌سوزی در کشتی‌های کانتینری و همچنین چالش‌های مرتبط با حمل خودرو‌های برقی (EVs) است؛ مسائلی که همچنان روندی رو به رشد دارند.»

موضع‌نامه تازه درباره خودرو‌های برقی

IUMI اخیراً موضع‌نامه‌ای به‌روزرسانی‌شده منتشر کرده که در آن توصیه‌های فنی و عملی برای حمل ایمن خودرو‌های برقی در دریا ارائه شده است. این سند جدید به نکاتی همچون مدیریت خطر «فرار حرارتی»، مقایسه شدت آتش‌سوزی خودرو‌های برقی و احتراق داخلی، آسیب‌پذیری طراحی کشتی‌های PCTC، ضرورت کشف زودهنگام و استراتژی‌های نوین اطفاء حریق و بازنگری در کارایی سیستم‌های فوم‌محور می‌پردازد.

توجه به چالش‌های اجتماعی و فشار کاری طاقت فرسا

از دیگر اقدامات اخیر، انتشار گزارش ویژه‌ای در اوت ۲۰۲۵ بود که در آن، از بیمه‌گران خواسته شد تا رویکردی فعال‌تر در شناسایی و مدیریت خطرات ناشی از فشار کاری طاقت فرسا در زنجیره‌های تأمین دریایی و لجستیکی داشته باشند. IUMI تأکید کرد که هرچند بیمه‌گران معمولاً یک گام از عملیات اجرایی فاصله دارند، اما نقش آنان در شکل‌دهی به استاندارد‌های مسئولانه صنعت غیرقابل انکار است.

تحریم‌ها؛ چالش دوگانه برای بیمه‌گران

رابرتز در ادامه به پیامد‌های ژئوپلیتیک اشاره کرد و گفت: «تحریم‌ها به ابزار اصلی سیاستمداران غربی تبدیل شده‌اند. چالش بیمه‌گران در این میان دوگانه است؛ نخست لزوم پایبندی به الزامات قانونی و دوم تضاد ذاتی میان تحریم‌ها که تجارت را محدود می‌کنند و بیمه دریایی که هدفش تسهیل تجارت است.»

تهدید زیست‌محیطی «نردل‌ها»

در بخش دیگری از سخنرانی، او به خطرات زیست‌محیطی ناشی از نشت ذرات پلاستیکی موسوم به «نردل» اشاره کرد و یادآور شد که حوادثی مانند X-Press Pearl، Solong و Elsa 3 پیامد‌های سنگینی برای اقیانوس‌ها و اکوسیستم دریایی داشته‌اند. وی تأکید کرد: «با توجه به تولید و حمل میلیارد‌ها تن نردل در جهان، باید این ماده در چارچوب «کد کالا‌های خطرناک» IMO طبقه‌بندی شود.»

نقش حیاتی خدمه کشتی‌ها

امسال، کارگاه سیاست‌گذاری IUMI تأکید ویژه‌ای بر جایگاه خدمه در استمرار تجارت جهانی داشت. مباحث مربوط به خستگی دریانوردان، شرایط دشوار کاری و چالش‌های جذب نیروی انسانی در صدر گفت‌و‌گو‌ها قرار گرفت و بار دیگر نشان داد که نیروی انسانی همچنان ستون فقرات صنعت دریانوردی است.

این گزارش نشان می‌دهد که صنعت بیمه دریایی، هم‌زمان با مواجهه با چالش‌های فنی و زیست‌محیطی، درگیر مسائل اجتماعی و ژئوپلیتیک نیز هست و نقش آن در شکل‌دهی به آینده ایمن‌تر و پایدارتر برای تجارت جهانی بیش از پیش اهمیت یافته است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار