۱۵ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۷:۱۹

ظهور مسیر جدید حمل‌ونقل سریع آسیا – اروپا

یک کشتی کانتینری پاناماکس تنها در مدت ۶ روز با استفاده از مسیر میانبر نوظهور اروپا – آسیا از مسیر دریای شمال روسیه عبور کرد. این رویداد کشف یک مسیر حمل‌ونقل سریع‌تر میان اروپا و آسیا را رقم زده است.
کد خبر: ۱۰۴۱۰۲

ظهور مسیر جدید حمل‌ونقل سریع آسیا – اروپا

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از مارین لینک، کشتی Istanbul Bridge از بندر سن‌پترزبورگ حرکت کرده و انتظار می‌رود در تاریخ ۱۲ سپتامبر در بندر چینگدائو چین پهلو بگیرد. بدین ترتیب این کشتی سفر خود از اروپا به آسیا را از طریق قطب شمال در مدت ۲۵ روز تکمیل خواهد کرد.
از سوی دیگر، قرار است کشتی Arctic Express در تاریخ ۲۰ سپتامبر حرکت خود را آغاز کرده و سه بندر در چین شامل نینگبو-ژوشان، چینگدائو و شانگهای را به بنادر اصلی اروپا از جمله فلیکستو، روتردام و هامبورگ متصل کند. این سفر ۱۸ روزه، نخستین سفر از نوع خود خواهد بود که به‌صورت یک سرویس خطی فصلی عمل می‌کند.
بر اساس این گزارش، کشتی Istanbul Bridge با ظرفیت ۴۸۹۰ TEU برای دومین سال متوالی به قطب شمال بازمی‌گردد و به‌عنوان نخستین کشتی کانتینری پاناماکس که این مسیر را طی کرده، ثبت شده است. عبور این کشتی از مسیر دریای شمال با سرعتی معادل ۱۸.۴ گره دریایی یکی از سریع‌ترین عبورها محسوب می‌شود. در بخش اصلی مسیر کشتیرانی قطب شمال روسیه نیز این کشتی به‌طور متوسط با سرعت ۱۵ گره دریایی حرکت داشته است.
این سرعت بالا با وجود یخ‌های دریایی در بخش‌های شرقی مسیر به دست آمده است؛ جایی که حتی مانع ادامه حرکت کشتی‌های حمل LNG غیر کلاس یخ شد. با این حال، Istanbul Bridge توانست در دریای سیبری شرقی سرعتی بین ۱۲ تا ۱۴ گره دریایی را حفظ کند و با عبور نزدیک از خط ساحلی دریای چوکچی، از ورود به آب‌های پوشیده از یخ اجتناب کند. این کشتی یکی از ۱۲ فروند کشتی کانتینری است که در تابستان امسال از این منطقه عبور کرده‌اند.
شرکت کشتیرانی تازه‌تأسیس Arctic Express Haijie قصد دارد با بهره‌گیری از کشتی جدید خود، در فصل شلوغ تعطیلات از رقبا پیشی بگیرد. کشتی‌های باری چینی معمولاً در پایان سپتامبر و اوایل اکتبر حرکت می‌کنند تا در ماه نوامبر به بنادر اروپا برسند و کالاها پیش از فصل کریسمس وارد بازار شوند. با توجه به حجم بالای ترافیک، گاهی تخلیه بار در بنادر اصلی اروپا با تأخیر مواجه می‌شود.

ظهور مسیر جدید حمل‌ونقل سریع آسیا – اروپا


با استفاده از مسیر قطب شمال، اتصال نینگبو به فلیکستو در مدت ۱۸ روز امکان‌پذیر خواهد شد؛ این در حالی است که طی مسیر معمولی از طریق کانال سوئز به ۴۰ تا ۵۰ روز زمان نیاز دارد. بدین ترتیب، Istanbul Bridge پیش از اوج شلوغی پاییز به مقصد خواهد رسید.
این شرکت همچنین معتقد است که با تحویل سریع‌تر کالا، فروشندگان زودتر به نقدینگی دست پیدا می‌کنند و هزینه‌های موجود کاهش می‌یابد. Arctic Express Haijie قصد دارد خدمات خود در این مسیر را در سال آینده گسترش دهد. به‌علاوه، استفاده از کشتی‌های کانتینری کلاس یخ بالا می‌تواند فصل ناوبری را در آینده تمدید کند. در حال حاضر، پنجره حمل‌ونقل تابستانی محدود به ماه‌های آگوست، سپتامبر و اکتبر است.
در این گزارش همچنین آمده است که تاکنون هیچ یک از اپراتورهای بزرگ کشتیرانی کانتینری، از جمله CMA CGM و MSC، سفری از طریق قطب شمال انجام نداده‌اند. تنها مورد مشابه در آگوست ۲۰۱۸ رخ داد؛ زمانی که شرکت مرسک کشتی Venta Maersk با ظرفیت ۳۵۹۶ TEU را در یک سفر آزمایشی از خاور دور به سن‌پترزبورگ اعزام کرد. با این حال، بیشتر شرکت‌های بزرگ کشتیرانی به دلایل زیست‌محیطی از استفاده از مسیر قطب شمال خودداری کرده‌اند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار