به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از پورت تکنولوژی، «لی جه میونگ» رییسجمهور کره جنوبی در نخستین سفر خود به آمریکا در صدد است صنعت کشتیسازی را به محور دیپلماسی تجاری تبدیل کرده و برای حفظ ترامپ روی صنعت کشتیسازی شرطبندی کند.
وی در دیدار با ترامپ از ارائه بسته سرمایهگذاری ۳۵۰ میلیارد دلاری سخن گفت و افزود: ۱۵۰ میلیارد دلار از این رقم برای کشتیسازی با شعار «آمریکا را دوباره به کشتیسازی بزرگ تبدیل کنید» اختصاص یافته است.
ترامپ که تصمیم گرفته با تسلط چین بر دریا مقابله کند، ضمن پذیرش این پیشنهاد در دیدار با لی یادآور شد: «ما دوباره به تجارت کشتیسازی باز خواهیم گشت.»
براساس این گزارش، لی جه میونگ در مراسمی در مرکز مطالعات استراتژیک و بینالمللی واشنگتن اظهار داشت: صنعت کشتیسازی کره جنوبی که به قویترین قابلیتهای جهان مجهز است، رنسانس جدیدی در صنعت کشتیسازی آمریکا ایجاد خواهد کرد تا نقطه عطفی تاریخی برای رفاه متقابل دو کشور باشد.
وی افزود: با این حال موانع بسیار بزرگی وجود دارد. در حال حاضر مشکلاتی همچون تأسیسات قدیمی ایالات متحده، کمبود کارگران ماهر و محدودیتهای حمایتی قانون جونز باعث میشود زنجیره تأمین برای تولید انبوه و مدرن کشتیها مناسب نباشد. در این ارتباط مدیران کرهای اذعان دارند که آموزش کارگران محلی و افزایش تولید میتواند سالها طول بکشد.
براساس این گزارش، محور اصلی گفتوگوها و اجرای پروژههای مشترک، برنامههای توسعه شرکت کشتیسازی «هانوا اوشن» کره جنوبی در کارخانه کشتیسازی فیلادلفیا است. هدف اصلی این برنامه افزایش تولید کشتی از کمتر از دو فروند در سال به ۱۰ فروند است.
در این گزارش آمده است: سئول بر سر این اصول شرطبندی میکند تا با وعده توسعه مشاغل کشتیسازی در ایالتهای در حال تغییر آمریکا، ترامپ را راضی نگه دارد و تعرفههای نرمتری را برای کالاهای کرهای تضمین کند. به هر حال، برای رئیسجمهور کره جنوبی کشتیسازی فقط فولاد و جوش نیست، بلکه مهمتر از آن تثبیت روابط تجاری این کشور با آمریکا است.
در این راستا، سئول امیدوار است تلاشهای صورتگرفته در کنار تأسیس صندوق سرمایهگذاری جدید مشترک تحت حمایت «CERBERUS» و شرکت «HD Hyundai» با همکاری «Samsung Heavy» و «Vigor Marine»، نقش کره را بهعنوان ناجی یاردهای کشتیسازی آمریکا ثبت کند.
هماکنون صندوق سرمایهگذاری مشترک ۲ میلیارد دلاری «HD Hyundai» و «Cerberus» با هدف تأمین منابع مالی پروژههای جدید دریایی و فراساحلی ایالات متحده تأسیس شده است. این شرکتها همچنین در یک یارد کشتیسازی فیلیپینی با یکدیگر همکاری میکنند.
از سوی دیگر، اوایل امسال بزرگترین کارخانه کشتیسازی کره جنوبی اعلام کرد با شرکت «Edison Chouest Offshore (ECO)» همکاری میکند تا کشتیهای کانتینری دوگانهسوز را تا سال ۲۰۲۸ در ایالات متحده بسازد.
در همین راستا، در آوریل ۲۰۲۵ نیز شرکت «اچدی هیوندای» با «Huntington Ingalls Industries» بهعنوان بزرگترین کشتیساز صنایع دفاعی ایالات متحده تفاهمنامهای امضا کرد تا بهطور مشترک بهرهوری و روشهای کشتیسازی با فناوری پیشرفته را ارتقا دهند.
در پایان این گزارش آمده است: صنایع سنگین سامسونگ در روزهای گذشته اعلام کرد با شرکت «Vigor Marine» برای نوسازی یاردهای تعمیر و گسترش ظرفیت نگهداری و تعمیر کشتی در سواحل غربی آمریکا همکاری میکند.