۲۵ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۴۷
دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته اعلام کرد:

فعالیت‌های گمرکی یکی از عوامل بازدارنده توسعه بنادر خشک

دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: یکی از عوامل بازدارنده در توسعه نیافتگی بنادر خشک را می‌توان فعالیت‌های گمرکی ذکر کرد.
کد خبر: ۱۰۳۸۵۸

فعالیت‌های گمرکی یکی از عوامل بازدارنده توسعه بنادر خشک

مسعود پل‌مه دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته در گفت‌وگو با مانا درباره کارایی بنادر خشک و دلایل تعلل در توسعه این بنادر بیان کرد: بنادر خشک محوطه‌های تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا هستند که برای توانمندسازی فرآیند تبادل کالا در فضای سرزمینی و پشتیبانی بنادر اصلی طراحی می‌شوند. 

وی افزود: از جمله خدماتی که بنادر خشک به مجموعه لجستیکی یک کشور ارائه می‌دهند از توزیع مویرگی و شبکه سازی انتقال کالا، انبارش کالا، توزیع بر اساس نیازمندی‌های بازار هدف و همچنین جلوگیری از رسوب کالا و قفل شدن بنادر عملیاتی خواهد بود.

دبیر‌کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته گفت: یکی از مؤلفه‌های اصلی به‌کارگیری بنادر خشک، توجه به عوامل و مؤلفه‌های پدافند غیر عامل است.

وی افزود: قطعاً استحضار دارید، با توجه به شرایطی که کشور ما دارد، در حوزه ترخیص کالا مشکلات عدیده‌ای پیشِ روی ما خواهد بود. در نتیجه خروج یک کالا از بندر یا مترادفاً گمرک از زمانی بیش از میانگین متداول بین‌المللی در ایران فراتر می‌رود.

پل مه ادامه داد: در نتیجه چنانچه یک بندر را به‌عنوان بندر هدف در نظر بگیریم و ظرفیت کانتینری آن بندر را در حوزه کالاهای کانتینری 200 هزار دستگاه لحاظ کنیم، این قابلیت وجود دارد که بخش اعظمی از کالاها، قبل از ترخیص را با توجه به بازارهای هدفی که در کشور پیش‌بینی شده است، به بنادر خشک استان‌ها منتقل کرده و توزیع متوازن کالا را داشته باشیم.

وی افزود: به این ترتیب فرآیند ترخیص کالاها در آن مناطق اتفاق می‌افتد و بنادر اصلی ما قفل نمی‌شود.

به گفته دبیر کل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، یکی از عوامل بازدارنده در توسعه نیافتگی بنادر خشک را می‌توان فعالیت‌های گمرکی ذکر کرد.

وی اضافه کرد: چنانچه یک بندر خشک از قابلیت نگهداری کالا زیر کلید گمرک برخوردار نباشد و یا قابلیت انتقال کالا به‌عنوان ترانزیت داخلی و عملیات ترخیص را نداشته باشد، طبیعتاً آن بندر خشک مورد توجه تجار و فعالان حوزه حمل و نقل قرار نمی‌گیرد.

پل‌مه توضیح داد: از طرفی ما توجه می‌کنیم که تعدادی از بنادر خشک به گونه‌ای طراحی شده‌اند که از نظر مکان‌یابی دچار اشکال است. مثلاً در استانی که گمرک دارای مکان‌های لازم مثل منطقه ویژه اقتصادی است، بنادر خشک با فاصله نه چندان دوری در آن منطقه احداث شده‌اند.

وی اضافه کرد: قدر مسلم برای اینکه گمرک سرویس‌دهی لازم با نظارت بالایی داشته باشد، توجه به اینکه یک شهر دارای دو نقطه گمرکی با محدودیت‌های انتقال کالا، عدم دسترسی به ریل، عدم توجه به ساخت زیربناهای انبارش کالا، تخلیه و بارگیری و همچنین قابلیت‌های دیگر لجستیکی بوده است؛ مشکلاتی را برای خدمات گمرکی ایجاد می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار