۲۳ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۵۱

۶ بندر چین در لیست ۱۰ بندر برتر کانتینری جهان

۱۰ بندر کانتینری جهان که تجارت جهانی را هدایت می‌کنند، بر اساس عملکرد سال ۲۰۲۴ معرفی شد. بر این اساس، قطب‌های آسیایی در این زمینه پیشتاز هستند و بنادر اروپایی و آمریکایی در رتبه‌بندی ده‌گانه بنادر برتر جایی ندارند. از میان ۱۰ بندر معتبر جهان، ۶ بندر به چین تعلق دارند. هر یک از این بنادر در سال ۲۰۲۴ بین ۱۵ تا ۵۱ میلیون TEU کانتینر جابه‌جا کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۳۸۴۷
۶ بندر چین در لیست ۱۰ بندر برتر کانتینری جهان
 
 
به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، مؤسسه DynaLiners Millionaires با اعلام رتبه‌بندی بنادر برتر جهان اعلام کرد که این بنادر ۸۸ درصد از توان عملیاتی کانتینری جهان را تشکیل می‌دهند. حجم کل جابه‌جایی کالا توسط ۱۰ بندر معتبر جهان در سال گذشته به ۸۲۰.۶ میلیون TEU رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ حدود ۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. به‌طور کلی، توان عملیاتی جهانی بنادر در سال ۲۰۲۴ به ۹۳۷ میلیون TEU رسید که یک افزایش ۷ درصدی را نشان می‌دهد. تسلط چین بر جابه‌جایی کالا در بنادر، حاکی از قدرت تجاری این کشور است. نکته‌ای که در گزارش مؤسسه DynaLiners Millionaires جلب توجه می‌کند، حرکت این بنادر به سمت فناوری و تلاش‌های سبز است.
بر اساس این گزارش، ۱۰ بندر برتر جهانی بر اساس میزان فعالیت سال ۲۰۲۴ به شرح زیر است:
۱. بندر شانگهای، چین: به عنوان بندر برتر در سال گذشته، ۵۱.۵ میلیون TEU کالا جابه‌جا کرد که رشد ۵ درصدی نسبت به عملکرد ۴۹.۲ میلیون TEU در سال ۲۰۲۳ را نشان می‌دهد. این بندر در سال ۲۰۲۲ نیز ۴۷.۳ میلیون TEU کالا را تخلیه و بارگیری کرده بود. شانگهای در میان بنادر برتر جهان جریان‌های صادراتی عظیمی را هدایت می‌کند.
۲. بندر سنگاپور: بیش از ۴۱.۱ میلیون TEU کانتینر با رشد ۵ درصدی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال ۲۰۲۳ جابه‌جا شد. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۳۹ میلیون TEU کانتینر و در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۷ میلیون TEU کانتینر را وارد و صادر کرد. سنگاپور به‌عنوان یک قطب حمل‌ونقل دریایی رونق دارد و همواره موقعیت استراتژیک برتر خود را تقویت می‌کند.
۳. بندر نینگبو، چین: به عنوان سومین بندر برتر در سال ۲۰۲۴، بیش از ۳۹.۳ میلیون TEU کانتینر با رشد ۱۱ درصدی نسبت به ۳۵.۳ میلیون کانتینر جابه‌جا شده در سال ۲۰۲۳ ثبت کرد. عملکرد این بندر در سال ۲۰۲۲ نیز ۳۳.۴ میلیون TEU کانتینر بود. بندر نینگبو به سرعت در حال پیشرفت است و سرمایه‌گذاری در فناوری، رشد آن را تقویت می‌کند.
۴. بندر شنژن، چین: در سال ۲۰۲۴ حدود ۳۳.۴ میلیون TEU کالای کانتینری وارد این بندر شده یا از آن خارج شد. رشد ۱۲ درصدی این رقم نسبت به سال ۲۰۲۳، زمانی که ۳۰ میلیون TEU کانتینر جابه‌جا شد، به ثبت رسید. در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۹.۹ میلیون TEU کانتینر جابه‌جا شده بود. شنژن در صادرات فناوری پیشرفته سرآمد است و گسترش سریع آن همچنان ادامه دارد.
۵. بندر چینگدائو، چین: رشد ۷ درصدی را با تخلیه و بارگیری ۳۰.۹ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۴ تجربه کرد. عملکرد بندر در سال ۲۰۲۳، ۲۸.۸ میلیون کانتینر TEU به ثبت رسیده بود. چینگدائو بر پایداری تمرکز دارد و ارتباطات ریلی، کارایی بندر را افزایش می‌دهد.
۶. بندر گوانگژو، چین: تخلیه و بارگیری ۲۶.۱ میلیون TEU با رشد ۴ درصدی نسبت به ۲۵.۱ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۳ و ۲۴.۶ میلیون در سال ۲۰۲۲ حاصل عملکرد سه‌ساله این بندر است. گوانگژو به دلتای رودخانه مروارید خدمت‌رسانی می‌کند.
۷. بندر بوسان، کره جنوبی: به عنوان یک بندر راهبردی غیر چینی، آسیا را به جهان متصل می‌کند. جابه‌جایی ۲۴.۴ میلیون TEU کانتینر در سال گذشته میلادی در کارنامه آن ثبت شد که با رشد ۶ درصدی نسبت به سال قبل همراه است. این بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۲۳ میلیون TEU و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱.۸ میلیون TEU کانتینر جابه‌جا کرده بود.
۸. بندر تیانجین، چین: تخلیه و بارگیری ۲۳.۳ میلیون TEU کانتینر با رشد ۵ درصدی در سال ۲۰۲۴ انجام شد. در سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۲.۲ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ میلیون TEU کانتینر به این بندر وارد یا از آن خارج شد. تیانجین واردات پکن را پشتیبانی می‌کند.
۹. بندر جبل علی، دبی، امارات: ۱۵.۵ میلیون TEU کانتینر در این بندر طی سال گذشته با رشد ۷ درصدی جابه‌جا شد. عملکرد بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴.۵ میلیون و در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۴ میلیون TEU کانتینر بود. دبی با شکستن روند آسیایی، دروازه تجارت خاورمیانه به‌شمار می‌رود.
۱۰. بندر کلانگ، مالزی: ۱۴.۶ میلیون TEU کانتینر در سال ۲۰۲۴ در این بندر تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال ۲۰۲۳ رشد ۴ درصدی داشت. عملکرد بندر در سال ۲۰۲۳ حدود ۱۴.۱ میلیون TEU کانتینر و در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۳.۲ میلیون TEU کانتینر بود. بندر کلانگ به آسیای جنوب شرقی کمک می‌کند و در این بندر رشد مداوم قابل مشاهده است.
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار