به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز؛ این توافق در راستای برنامه آمریکا برای ایجاد ظرفیت صنعتی استراتژیک خارج از چین، به ویژه در بخشهای کلیدی صنعت کشتیرانی، صورت گرفته است.
کرولاین لیویت، سخنگوی کاخ سفید، ضمن تأیید این توافق اعلام کرد که این سرمایهگذاری با صلاحدید رئیسجمهور آمریکا در بخشهایی چون انرژی، نیمههادیها، مواد معدنی حیاتی، داروسازی و کشتیسازی هزینه خواهد شد.
جان فیلان، وزیر نیروی دریایی ایالات متحده، نیز تأکید کرد این توافق در جریان سفر آوریل وی به ژاپن شکل گرفت و نشان داد که دیدگاه مقامات ژاپنی درباره اهمیت توسعه ظرفیت کشتیرانی خارج از چین با مواضع واشنگتن همسو است.
وی افزود: آمریکا به دنبال افزایش ظرفیت کشتیسازی خارج از چین است و در این مسیر از توانمندیهای ژاپن و کرهجنوبی در صنایع استراتژیک دریایی از جمله ساخت کشتیهای یخشکن و کشتیهای حمل گاز طبیعی مایع (LNG) بهره خواهد گرفت. ژاپن نیز قصد دارد برای اجرای این پروژهها از همکاری کرهجنوبی استفاده کند.
این توافق که رسماً در تاریخ ۲۳ ژوئیه اعلام شد، اگرچه هنوز جزئیات مربوط به نحوه تخصیص منابع و زمانبندی اجرای پروژهها مشخص نشده است، اما بخشی از آن شامل کاهش تعرفه واردات خودروهای ژاپنی و معافیت سایر کالاهای این کشور از تعرفههای جدید میشود.
در ادامه گزارش آمده است این توافق پس از آن نهایی شد که شرکت هانوا اوشن کره جنوبی برای ساخت یک کشتی حمل گاز طبیعی مایع (LNG) با کشتیسازی هانوا فیلادلفیا در آمریکا همکاری کرد. این کشتی نخستین سفارش LNG از سوی ایالات متحده در ۵۰ سال گذشته خواهد بود و برای بازار صادرات LNG طراحی شده است.
بر اساس برنامهریزی، بخش عمده ساخت این کشتی توسط هانوا اوشن کره جنوبی انجام میشود و کشتیسازی هانوا فیلادلفیا مسئولیت انطباق با مقررات ایالات متحده و صدور گواهینامههای ایمنی را بر عهده خواهد داشت.