۲۴ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۴۴

درخواست معافیت اپراتور‌های آمریکایی از تعرفه جرثقیل‌های چینی

اپراتور‌های بندری ایالات متحده از دونالد ترامپ درخواست کرده‌اند که جرثقیل‌ها و تجهیزات بندری وارداتی از چین را، که با قیمت مناسب‌تری نسبت به سایر کشور‌ها تأمین می‌شوند، از تعرفه‌های جدید ۱۰۰ درصدی معاف کند. آنها همچنین خواهان تعدیل این تعرفه‌ها یا حداقل به تعویق انداختن زمان اجرایی شدن آن شده‌اند. ترامپ قصد دارد اپراتور‌ها را به خرید جرثقیل از کشور‌های فنلاند، ژاپن و سوئیس تشویق کند، اما واردات از این کشور‌ها بسیار گران‌تر از چین تمام می‌شود.
کد خبر: ۱۰۳۵۹۳

درخواست معافیت اپراتور‌های آمریکایی از تعرفه جرثقیل‌های چینی

 

به گزارش گروه بین‌الملل مانا به نقل از خبرگزاری رویترز، نماینده تجاری ایالات متحده (USTR) در اوایل سال ۲۰۲۵ میلادی، پس از بازگشت ترامپ به قدرت، در راستای مقابله با افزایش سهم چین در بازار جهانی کشتی‌سازی و جرثقیل‌های سنگین، پیشنهاد اعمال تعرفه‌ای تا سقف ۱۰۰ درصد بر جرثقیل‌ها و تجهیزات مرتبط را ارائه کرده است.

براساس این گزارش، شرکت دولتی چینی صنایع سنگین شانگهای ژنهوا (ZPMC) اکنون بر بازار جهانی ساخت و صادرات جرثقیل تسلط دارد. بیش از ۸۰ درصد از جرثقیل‌های کشتی به ساحل در آمریکا توسط این شرکت تأمین شده‌اند. ZPMC تاکنون بیش از ۲۰۰ جرثقیل را به حدود ۲۴ بندر ایالات متحده، از جمله هوستون، لس‌آنجلس و نیویورک، تحویل داده است. قیمت هر جرثقیل بین ۱۰ تا ۲۰ میلیون دلار برآورد می‌شود.

کارل بنتزل، رئیس انجمن ملی کارفرمایان ساحلی آمریکا که نماینده اپراتور‌های ترمینال و گروه‌های مرتبط است، در این باره گفت: به نظر می‌رسد ترامپ قصد دارد تعرفه‌های جدید بر جرثقیل‌های وارداتی از چین اعمال کند. حتی شایعاتی مبنی بر شمول جرثقیل‌های مستقر در بنادر نیز مطرح شده است. از سوی دیگر، اپراتور‌ها ممکن است موظف شوند جرثقیل‌هایی گران‌تر از کشور‌های فنلاند، ژاپن و سوئیس خریداری کنند.

وی افزود: بهترین پیشنهاد آن است که دولت، جرثقیل‌های چینی خریداری‌شده را از تعرفه معاف کرده و در صورت لزوم، تعرفه‌ای ملایم برای خرید‌های آتی در نظر بگیرد یا خرید کلی تجهیزات از چین را ممنوع اعلام کند. با این حال، اگر اجرای پیشنهاد نماینده تجاری آمریکا قطعی است، بهتر است اجرای آن چند ماه به تعویق بیفتد.

بنتزل همچنین هشدار داد که اجرای این تعرفه‌ها به‌منزله ممنوعیت استفاده از تجهیزات بارگیری ساخت چین است و دولت ترامپ باید در این زمینه هوشمندانه عمل کند. تاکنون دفتر نمایندگی تجاری ایالات متحده و کاخ سفید در این خصوص اظهار نظر نکرده‌اند.

شایان ذکر است که ترامپ نخستین رئیس‌جمهور آمریکا نیست که بنادر را به خرید جرثقیل‌های گران‌تر از کشور‌های متحد ایالات متحده ترغیب می‌کند. در همین راستا، او در نظر دارد خرید از شرکت‌هایی، چون Konecranes (فنلاند)، Mitsui E&S (ژاپن) و Liebherr (سوئیس) را جایگزین واردات از چین کند.

در سال ۲۰۲۴ نیز دولت بایدن، پس از هشدار آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره احتمال جاسوسی و آسیب‌پذیری سایبری در زیرساخت‌های حیاتی از جمله تجهیزات بندری چینی، تعرفه‌ای ۲۵ درصدی بر جرثقیل‌های وارداتی از چین وضع کرده بود.

با وجود این، اپراتور‌ها به خرید جرثقیل‌های ارزان‌تر چینی ادامه دادند. آنان در نامه‌هایی به USTR در ماه مه تأکید کردند که نگرانی‌های امنیتی مطرح‌شده درباره جرثقیل‌های چینی با عملکرد مثبت آنها تناسبی ندارد و اعمال چنین تعرفه‌هایی می‌تواند میلیارد‌ها دلار هزینه پیش‌بینی‌نشده به صنعت بندری آمریکا تحمیل کرده و روند رقابتی بنادر را متوقف کند.

در پایان این گزارش آمده است که انجمن ملی کارفرمایان ساحلی آمریکا (NAWE) در تلاش است با درخواست معافیت برای جرثقیل‌های پیش‌تر سفارش‌داده‌شده و ایجاد یک دوره گذار، تأثیر تعرفه‌های جدید را کاهش دهد. بنتزل تأکید کرد: ما تصمیم گرفته‌ایم با چینی‌ها همکاری کنیم.

ارسال نظرات
آخرین اخبار