به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از کانتینر نیوز، بر اساس گزارش سالانه انجمن جهانی کشتیرانی (WSC)، افزایش تلفات کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی با ادامه اختلالات در منطقه دریای سرخ همزمان شده است. این وضعیت منجر به تغییرات چشمگیر در مسیرهای کشتیهای تجاری شده است.
عبور کشتیها از اطراف دماغه امید نیک در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱۹۱ درصد افزایش داشته است. تنها در این منطقه، ۲۰۰ کانتینر گم شدهاند که این رقم معادل ۳۵ درصد از کل تلفات کانتینری در سال ۲۰۲۴ میلادی است.
جو کرامک، مدیرعامل انجمن جهانی کشتیرانی، در اینباره گفت: «با وجود تلاشهای مداوم برای جلوگیری از تلفات کانتینری توسط صنعت کشتیرانی، تغییر مسیر ترانزیت از دریای سرخ به اطراف دماغه امید نیک بهمنظور حفظ جریان تجارت جهانی، شرکتهای حملونقل را مجبور به عبور از یکی از چالشبرانگیزترین مسیرهای جهان کرده است.»
طبق گزارش WSC، سازمان ایمنی دریایی آفریقای جنوبی در سال ۲۰۲۳ میلادی، سه حادثه بزرگ در اطراف دماغه امید نیک را گزارش کرده که به ترتیب منجر به از بین رفتن ۴۴، ۴۶ و ۹۹ کانتینر شدهاند.
با این وجود، نسبت کانتینرهای گمشده نسبت به تعداد کل کانتینرهای حملشده در سطح جهان همچنان بسیار پایین است؛ بهطوریکه تنها ۰.۰۰۰۲ درصد از مجموع ۲۵۰ میلیون کانتینر جابهجاشده در سال ۲۰۲۴ میلادی را شامل میشود.
تلفات کانتینری در طی ۱۷ سال گذشته که انجمن جهانی کشتیرانی این آمار را ردیابی کرده، عمدتاً به دلیل حوادث بزرگ دچار نوسانات زیادی شده است. قابل توجهترین افزایش در سال ۲۰۱۳ میلادی رخ داد که طی آن ۵۵۷۸ کانتینر از بین رفتند؛ این رقم تحت تأثیر حادثه از دست رفتن کشتی MOL Comfort بود.
در سالهای بعد نیز تلفات قابل توجهی رخ داده است؛ بهویژه در سال ۲۰۲۰ (۳۹۲۴ کانتینر) و ۲۰۲۱ (۲۳۰۱ کانتینر) که دو حادثه بزرگ شامل کشتی ONE Apus حدود ۱۸۰۰ کانتینر و Maersk Essen حدود ۷۵۰ کانتینر از بین رفتند.
در پایان این گزارش، WSC به دو طرح ایمنی جدید اشاره کرده است: گزارش اجباری میزان تلفات کانتینرها به سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) از ابتدای سال ۲۰۲۶ و راهاندازی برنامه ایمنی بار در سال ۲۰۲۵ که اولین سیستم سراسری صنعت برای غربالگری محمولهها با هدف شناسایی کالاهای خطرناک و اعلامنشده، بهعنوان عامل اصلی آتشسوزیهای دریایی، خواهد بود.