به گزارش گروه بینالملل مانا به نقل از ترید ویندز؛ کارخانه ایماباری با تولید سالانه بیش از ۳.۲۸ میلیون تُن کشتی ششمین کشتیساز بزرگ جهان است، در حالیکه JMU با تولید سالانه حدود ۱.۴ میلیون تُن، دوازدهمین رتبه را دارد. بر این اساس توجه کره جنوبی به این معامله جلب شده، زیرا JMU از Hanwha Ocean پیشی خواهد گرفت و پس از HD Hyundai و Samsung Heavy Industries به رتبه چهارم جهانی تبدیل میشود.
کارخانه ایماباری، که ۱۰ کارخانه کشتیسازی را برای ساخت تانکرها، فلهبرها و کشتیهای کانتینری اداره میکند، از سال ۲۰۲۰ میلادی در JMU سرمایهگذاری کرده است. این شرکتها همچنین یک سرمایهگذاری مشترک برای طراحی کشتی راهاندازی کردند. همچنین به منظور تلاش برای استانداردسازی قطعات برای افزایش بهرهوری تولید به توافق رسیدند.
بر اساس این گزارش بعد از ادغام دو کارخانه، ایماباری سرمایهگذاری خود را در JMU دو برابر میکند و ۶۰ درصد مالکیت این گروه کشتیسازی را در اختیار خواهد داشت.
شرکتهای یاد شده این تغییر ساختار را به عنوان یک گام رقابتی کلیدی توضیح میدهند. ایماباری کنترل مدیریتی خواهد داشت و به دنبال تحقق صرفهجوییهای بیشتر در هزینههای طراحی و مواد است. آنها به صرفهجوییهای بالقوه در هزینهها از جمله فولاد و موتورها اشاره کردهاند. شرکت JMU همچنین تخصصهای جدیدی در کشتیهای جنگی و دستههای خاص به شرکت ادغام شده اضافه میکند.
براساس این گزارش ژاپن زمانی بزرگترین کشتیساز جهان بود و تا دهه ۱۹۹۰ میلادی سهم ۵۰ درصدی از تولید سالانه این صنعت را تشکیل میداد. با افزایش رقابت از سوی کره جنوبی و چین، ژاپن سقوط کرد و امروز با فاصله زیادی در بازار در جایگاه سوم نسبت به تولیدکنندگان کمهزینهتر قرار دارد. دادههای وزارت زمین، زیرساخت و حملونقل ژاپن نشان میدهد کل تولید کشتیسازی در سال ۲۰۲۳ میلادی تقریباً ۱۰ میلیون تُن بوده است که نسبت به پنج سال قبل ۳۰ درصد کاهش یافته است.
گزارشهای منتشره نشان میدهد دولت ژاپن کشتیسازی را به عنوان یک برگ برنده کلیدی در مذاکرات تجاری خود با ایالات متحده در نظر گرفته است. کشتیسازهای ژاپنی پیش از این کارهای تعمیر و نگهداری را برای نیروی دریایی ایالات متحده انجام دادهاند، از جمله ماه گذشته، صنایع سنگین میتسوبیشی (MHI) در یوکوهاما در بزرگترین پروژه خود تعمیر اساسی پنج ماهه در یک پایگاه سیار اعزامی USN را انجام داد. با توجه به اینکه دولت ترامپ به دنبال گسترش کشتیسازی و نیروی دریایی ایالات متحده است و نیروی دریایی نیز به دنبال افزایش تعمیر و نگهداری در خارج از کشور میباشد به همین جهت ژاپن معتقد است فرصت خوبی در بخش کشتیسازی دارد. همچنین به نظر میرسد که از اعمال عوارض توسط ایالات متحده بر کشتیهای ساخت چین سود میبرد.
حزب محافظهکار لیبرال دموکرات ژاپن پیشنهاد جدیدی برای رسیدگی به بازسازی صنعت کشتیسازی ژاپن دارد. این حزب خواستار سرمایهگذاری ۷ میلیارد دلاری در کارخانههای کشتیسازی برای نوسازی کارخانهها و بهکارگیری فنّاوریهایی مانند اتوماسیون و رباتها شده است.
در پایان این گزارش آمده است ژاپن بیش از دو دهه است که سهم بازار خود را به عنوان یک سازنده از دست داده است و اکنون به دنبال استفاده از فرصتهای نوظهور با ایالات متحده برای بازسازی صنعت خود است.